Etusivu » Yläraajan kiputilat

Yläraajan kiputilat

Lääkärikirja Duodecim
4.3.2017
yleislääketieteen erikoislääkäri Osmo Saarelma

Syyt

Yläraajan (olkavarren, kyynärvarren, käden) kiputilojen syyt ovat pääosin samat kuin muidenkin kiputilojen syyt: vamma (ks. «Yläraajan vammat»1), tulehdus, hermopinne (ks. «Rannekanavaoireyhtymä (karpaalitunnelisyndrooma)»2), lihas- ja jänneperäinen kipu sekä harvemmin verenkierron ongelmasta johtuva kipu. Yläraajojen tehtävä monenlaisten työ- ja harrastustoimien välineenä saa raajat kipeytymään erityisesti vammojen ja rasitustilojen vuoksi. Tyypillisimpiä kipujen syitä ovat jännetupen tulehdukset (ks. «Jännetulehdus ja jännetuppitulehdus»3) ja jänteen rasitustilana tenniskyynärpään (ks. «Tenniskyynärpää»4) sekä olkanivelen seudun monenlaiset vaivat (ks. «Kipeä olkapää - kiertäjäkalvosinoireyhtymä»5). Myös kaularankaperäiset vaivat, erityisesti kaulararangan välilevypullistuma (ks. «Kaularangan sairaudet»6), voivat aiheuttaa yläraajaan säteilevää kipua.

Itsehoito

Jos olka- tai kyynärvarsi, käsi tai yläraajan nivel kipeytyy selvästi rasituksen tai vamman (isku tai venähdys) seurauksena, ensihoito on kipeän raajan pitäminen levossa. Kivun aiheuttanut rasitus (esim. toistuvaisliike) tulee luonnollisesti lopettaa. Olka- ja kyynärnivelen seudun kiputilaan auttaa usein kantoside (mitella), joka asetetaan niin, että kyynärnivel on noin 90 asteen kulmassa. Kipeää rajaa ei tule kuitenkaan pitää paikallaan muutamaa päivää kauemmin, eikä kantosidettä tule käyttää kyynärniveltä alempana olevien vaivojen hoidossa. Särkylääkkeen nauttiminen on myös paikallaan, jos kipu estää esimerkiksi yöunta. Rasituksesta äkillisesti syntynyt kipu paranee yleensä kuormitusta vähentämällä, ja täten estetään kivun muuttuminen pitkäaikaiseksi.

Milloin hoitoon

Kivuliasta yläraajaa on syytä lähteä näyttämään lääkäriin, jos

  • raajaan kohdistunut vammaenergia on suuri
  • jotakin niveltä ei pysty lainkaan liikuttamaan
  • kipualueella esiintyy kuumotusta tai turvotusta
  • kipu kestää pitkään tai siihen liittyy selvää käden tai sormien puutumista.

Ehkäisy

Rasituksesta johtuvien kiputilojen tärkein ehkäisy on yläraajaa yksipuolisesti rasittavien liikkeiden välttäminen, tai milloin tämä ei ole mahdollista, lepotaukojen pitäminen rasituksen katkaisemiseksi.

Lisää tietoa aiheesta

Valtakunnallisen Käypä hoito -suosituksen potilasversio, ks. «Käden ja kyynärvarren rasitussairaudet»7.

Käytettyjä lähteitä

Viikari-Juntura E ja Varonen H. Työhön liittyvät niska-hartiaseudun ja yläraajan sairaudet. Duodecim 2007; 123: 732–9 «/xmedia/duo/duo96357.pdf»1