Etusivu » Tupakoinnin lopettaminen (tupakasta vieroitus)

Tupakoinnin lopettaminen (tupakasta vieroitus)

Lääkärikirja Duodecim
9.12.2016
yleislääketieteen erikoislääkäri Osmo Saarelma

Tupakointi aloitetaan useimmiten aikuistumisen kynnyksellä. Aloittamiseen vaikuttavat paljolti kotoa ja kaveripiiristä saatu esimerkki, mutta vakiinnuttuaan päivittäiseksi tupakointia pitää yllä riippuvuus nikotiinista. Kemiallisen riippuvuuden lisäksi tupakointia ylläpitää sen muodostuminen päivittäisiin toimintoihin ja sosiaalisiin tilanteisiin liittyväksi tavaksi.

Nikotiiniriippuvuutta voi testata yksinkertaisella Fagerströmin testillä, ks. alla taulukko «Fagerströmin kahden kysymyksen nikotiiniriippuvuustesti ja sen tulkinta»1. Perusteellisempia testejä löytyy Stumppi.fi sivuilta «http://www.stumppi.fi/portal/stumppi/harkitsijalle/testaa_itsesi»1.

Taulukko 1. Fagerströmin kahden kysymyksen nikotiiniriippuvuustesti ja sen tulkinta
KysymysMääräPisteet
Tulkinta: nikotiiniriippuvuus on vähäinen = yhteispisteet 0–1 p, kohtalainen = 2 p, vahva = 3 p, erittäin vahva = 4–6 p
Kuinka pian (minuuteissa) herättyäsi poltat ensimmäisen savukkeen?alle 63
6–302
31–601
yli 600
Kuinka monta savuketta poltat päivittäin?alle 100
11–201
21–302
yli 303

Lopettaminen kannattaa

Tupakointi on yleisin estettävissä oleva kuolleisuuden aiheuttaja länsimaissa. Tupakointi vaikuttaa koko elimistöön ja lisää vaaraa sairastua mm. sydän- ja verisuonitauteihin, keuhkoahtaumaan, erilaisiin syöpiin ja osteoporoosiin. Joka toinen tupakoija kuolee ennenaikaisesti tupakan aiheuttamiin sairauksiin, ja kaikista kuolemista noin 14 % johtuu tupakasta. Tupakointi laskee odotettavissa olevaa keski-ikää jopa 10 vuodella. Tupakan aiheuttamia sairauksia: ks. «Tupakka ja sairaudet»1.

Tupakoinnin lopettamisen jälkeen nikotiinin kohottama verenpaine ja sydämen syke alkavat normaalistua nopeasti. Häkäkaasun ja nikotiinin hävittyä elimistöstä keuhkoputkien supistustila alkaa laueta muutamassa päivässä. Verenkierto alkaa parantua joidenkin viikkojen kuluttua, ja yskä ja hengitysvaikeudet vähenevät 3–9 kuukauden kuluttua. Tupakoinnin lopettaminen vähentää koettua stressiä, ja lopettamisen jälkeen unen laatu paranee ja määrä kasvaa. Lisäksi jokapäiväiseen elämään voi odottaa muitakin parannuksia: hajuaisti alkaa kohentua jo muutamassa päivässä, erektiohäiriö paranee joka neljännellä tupakoinnin lopettaneella miehellä.

Sydänveritulpan vaara puolittuu vuodessa ja keuhkosyövän kymmenessä vuodessa lopettamisen jälkeen. Keuhkoahtauman eteneminen hidastuu ja taudin ennuste paranee.

Valmistautuminen lopettamiseen

Tupakoinnin lopettaminen on usein vaikeaa, ja vain harva onnistuu siinä lopullisesti pelkästään lopettamalla kertaheitolla ilman tukea ja valmistautumista. Valmistautumisvaiheeseen kuuluu lopettamisen perusteiden harkinta, päätöksenteon ja eteen tulevien vaikeuksien ennakointi sekä itse lopettamispäätös ja sen ylläpito. Läheisten antama tuki lopettamiselle on hyödyksi. Lisäksi tukea saa terveydenhuollon työntekijöiltä, ryhmävieroituksesta sekä verkkosivuilta www.stumppi.fi «http://www.stumppi.fi»2.

Lopettamiseen liittyvät ongelmat

Tupakoinnin lopettaminen aiheuttaa useimmille vieroitusoireita, jotka voivat olla fysiologisia, psykologisia, käyttäytymiseen liittyviä tai sosiaalisia vaikutuksia. Yleisimpiä vieroitusoireita ovat

  • ärtyisyys
  • kärsimättömyys
  • tupakanhimo
  • levottomuus
  • keskittymisvaikeudet
  • univaikeudet
  • päänsärky ja
  • lisääntynyt ruokahalu.

Vieroitusoireita voi hoitaa lääkkeillä, joista yksinkertaisin on nikotiinikorvaushoito (ks. «Nikotiinivalmisteet (laastari, purukumi, tabletit, inhalaattori)»2). Nikotiinia on saatavilla purukumina, laastarina, suihkeina tai imeskelytabletteina. Nikotiinivalmisteet ovat oikein käytettyinä turvallisia myös sepelvaltimotautia sairastaville. Ne ovat osoittautuneet hyödyllisiksi tupakanhimon ja vieroitusoireiden vähentämisessä; ks. tutkimusnäyttö «Nikotiinikorvaushoidon kaikki muodot auttavat tupakoinnin lopettamisessa lähes kaksinkertaistaen onnistumismahdollisuuden»3.

Nikotiinin lisäksi vieroitushoidon tueksi on saatavilla muita lääkkeitä, kuten bupropioni, varenikliini, nortriptyliini ja klonidiini. Näiden lääkkeiden käyttämisestä on tarvittaessa neuvoteltava lääkärin kanssa (ks. «Tupakoinnin lopettaminen - reseptilääkkeet»4).

Lopettamista voi tukea myös sähköisellä valmennusohjelmalla (ks. «Sähköinen hyvinvoinnin ja terveyden arvio ja valmennus»5).

Akupunktuurilla (ks. «Akupunktio (akupunktuuri)»6) tai hypnoosilla ei ole tutkimuksilla osoitettua vaikutusta tupakoinnin lopettamisen tukena.

Tupakoinnin lopettaminen voi vähentää energian tarvetta 150–200 kilokaloria vuorokaudessa. Jos ruokatottumukset pysyvät ennallaan, alkaa lisäkiloja kertyä vähitellen (ks. «Tupakoinnin lopetus ja paino»7). Siksi lopettamiseen on tärkeää liittää myös ruoan säännöstely ja liikunnan lisääminen. Näläntunnetta voi hallita syömällä säännöllisiä tasapainoisia aterioita ja vähäkalorisia välipaloja.

Tupakoinnin lopettaminen

Tupakoinnin lopettaminen ei suinkaan aina onnistu ensimmäisellä kerralla. Suomalaiset tupakoijat yrittävät lopettaa tupakoinnin keskimäärin 3–4 kertaa ennen pysyvää onnistumistaan. Jopa kolme neljästä lopettaneesta aloittaa uudestaan ensimmäisen lopettamiskuukauden aikana. Tärkeimpiä syitä uudelleen aloittamiseen ovat tupakanhimo, painonhallintaan liittyvät ongelmat sekä alkoholinkäyttötilanteet ja kahvin juonti. Näiden tilanteiden ennakoinnista on hyötyä lopettamispäätöksen pitämisessä. On silti hyvä pitää mielessä, että seuraavalla kerralla onnistuminen voi jo olla helpompaa.

Käytettyjä lähteitä

Tupakoinnin lopettaminen. Lääkärin tietokannat / Lääkärin käsikirja [online]. Kustannus Oy Duodecim. Päivitetty 21.8.2016.

Valtakunnallinen Käypä hoito -suositus ”Tupakkariippuvuus ja tupakasta vieroitus” «http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi40020»3.