Etusivu » Uutta Terveyskirjastossa » Alaselän vaivat - liikuntaohje

Alaselän vaivat - liikuntaohje

Lääkärikirja Duodecim
19.9.2017
Liikuntafysiologian dosentti Simo Taimela

Säännöllinen liikunta

  • ylläpitää ja kehittää selkälihasten voimaa, kestävyyttä, koordinaatiota ja reaktiokykyä
  • vilkastuttaa verenkiertoa selän rakenteissa
  • auttaa selkävaivoista kärsivää ylläpitämään toimintakykyään
  • ehkäisee selkävaivojen uusiutumista
  • ehkäisee selkävaivojen kroonistumista

Liiku näin

Harrasta monipuolista liikuntaa säännöllisesti useita kertoja viikossa.

Muun liikunnan ohella on syytä harjoittaa 1–2 kertaa viikossa erityisesti keskivartaloa.

Harrasta liikuntaa, joka kehittää keskivartalon lihasten hallintaa, ylläpitää rangan liikkuvuutta ja antaa hyvän mielen.

Selälle hyviä liikuntamuotoja ovat muun muassa kuntopiiri, jossa tehdään vatsa- ja selkälihasliikkeitä, sekä keppijumppa, jossa liikkeitä tehdään keskivartalolla. Erityisesti keskivartalon harjoittamiseen suunniteltuja ohjattuja tunteja on tarjolla useissa kuntokeskuksissa. Tärkeää on valita lajeja, joista nautit.

Huomioitavaa

Liikunta ei yksin ehkäise selkävaivoja, mutta sillä on merkitystä yhdessä muiden terveellisten elämäntapojen, kuten terveellisten ruokailutottumusten, painonhallinnan, tupakoimattomuuden ja stressin välttämisen, kanssa.

Liikunta auttaa ylläpitämään toimintakykyä silloin, kun selkäkipu toistuu usein tai pitkittyy.

Voit säästää selkääsi, kun opettelet oikeat työasennot ja oikean nostotekniikan. Pidä taakka lähellä vartaloasi ja nosta jalkojen voimaa käyttäen. Jännitä vatsalihakset vetämällä napaa kohti selkärankaa, ennen kuin nostat taakan.

Aloita liikunta rauhallisesti. Lisää liikuntakertojen määrää, kestoa ja kuormittavuutta vähitellen.