Etusivu » Raskaus ja liikunta

Raskaus ja liikunta

Lääkärikirja Duodecim
12.10.2017
naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Aila Tiitinen

Raskaus on hyvä vaihe puuttua elintapoihin, koska tämä edistää pitkäaikaisia terveydelle myönteisiä elintapamuutoksia. Säännöllisen liikunnan voi aloittaa raskauden aikana. Raskaudenaikaisen liikunnan tulisi olla miellyttävää ja hyvää kuntoa ylläpitävää. Terveen äidin säännöllinen raskaudenaikainen kestävyysliikunta ylläpitää tai parantaa verenkierto- ja hengityselimistön kuntoa äidin ja sikiön terveyttä vaarantamatta. Liikunta saattaa vähentää raskausdiabeteksen (ks. «Raskausdiabetes»1) ja raskaudenaikaisen verenpaineen kohoamisen ja raskausmyrkytyksen (pre-eklampsian) vaaraa (ks. «Raskaudenaikainen verenpaineen nousu»2). Nesteen ja energian riittävä saanti on erityisen tärkeää varsinkin kuumissa ja kosteissa olosuhteissa.

Terveen äidin raskaudenaikainen liikunta on turvallista

  • Ei lisää ennenaikaisia synnytyksiä (= ennen 36. raskausviikon täyttymistä).
  • Ei lisää ennenaikaisen lapsivedenmenon vaaraa.
  • Ei vaikuta synnytyksen kestoon eikä keisarileikkausten määrään.
  • Ei pienennä lapsen syntymäpainoa.
  • Ei vaikuta vastasyntyneen yhden ja viiden minuutin Apgar-pistemäärään.
  • Ei vaikuta jälkeläisen henkiseen kehitykseen.

Raskas liikunta raskauden aikana

  • Raskas, erityisesti raskauden loppuun asti jatkunut liikunta saattaa pienentää lapsen syntymäpainoa ensisijaisesti hänen rasvakudoksensa vähäisen määrän vuoksi.
  • Ei ole näyttöä raskaan liikunnan aiheuttaman kehon lämpötilan nousun vaikutuksesta sikiön epämuodostuma-alttiuteen.
  • Harjoittelua raskauden aikana jatkaneiden huippu-urheilijoiden raskauksissa, synnytyksissä tai synnyttämissä lapsissa ei ole todettu poikkeavaa.

Liikuntasuositukset raskauden aikana

  • Säännöllisen liikunnan voi aloittaa raskauden aikana.
  • Monet liikuntamuodot, kuten kävely, juoksu, pyöräily, uinti, soutu, hiihto, luistelu, suuriin lihasryhmiin kohdistuva rytminen aerobic, tanssi ja kuntosaliharjoittelu sopivat raskaudenaikaiseksi liikunnaksi.
  • Laitesukellusta ei saa harrastaa.
  • Etenkin raskauden puolivälin jälkeen on syytä välttää tapaturma-alttiita lajeja ja liikuntamuotoja, joissa kohtu joutuu voimakkaaseen hölskyvään liikkeeseen, kuten hyppelyssä ja ratsastaessa.
  • Jos raskauteen liittyy seuraavia ongelmia, liikuntaa ei pidä harrastaa:
  • Raskaudenaikainen liikunta on keskeytettävä seuraavien oireiden ilmetessä:
    • verenvuoto emättimestä
    • lepohengenahdistus, huimaus tai rintakipu
    • kova päänsärky
    • alaraajan (pohkeen) turvotus yhdistettynä kipuun
    • sikiön liikkeiden väheneminen
    • säännöllinen kivulias kohdun supistelu.

Muita normaaliin raskauteen liittyviä artikkeleita

Lääkärikirja Duodecimin artikkelit:

Normaali synnytys:

«Normaali synnytys»9

Imetys:

«Imetys»10

Lisätietoa

UKK-instituutti: Liikunta raskauden aikana ja synnytyksen jälkeen «http://www.ukkinstituutti.fi/filebank/2392-liikunta_raskauden_aikana_ja_sen_jalkeen_lehtinen.pdf»1

Lähteet

Käypä hoito -suositus Liikunta: ks. «http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi50075»2