Etusivu » Huono pystyasento

Huono pystyasento

Terveet jalat
10.12.2012
Riitta Saarikoski, Minna Stolt ja Irmeli Liukkonen

Melkein kaikilla kaupungistuneilla ihmisillä on pystyasentomuutoksia. Vaivaa kutsutaan nimellä postural distortion syndrome (PDR), kehon pystyasentopoikkeama. Kannattaa ihailla alkuperäiskansojen ihmisten pystyasentoa heidän kantaessaan päänsä päällä isoja taakkoja. Taulukossa «Huonon pystyasennon tunnusmerkkejä.»1 on esitetty huonon pystyasennon tunnusmerkkejä.

Huonon pystyasennon seurauksia

Virheelliset asennot siirtyvät alaraajoista kehon ylempiin osiin, koska koko keho toimii yhtenäisenä liikeketjuna. Tästä voi seurata elintoimintojen häiriöitä (taulukko «Huonon pystyasennon seurauksia.»2).

Nykyisin ihmiset käyvät yhä enemmän hieronnassa ja fysikaalisissa hoidoissa tuki- ja liikuntaelinsairauksien vuoksi. On sekä yksilön että kansantalouden kannalta edullista ja elämänlaatua kohottavaa oppia käyttämään kehoansa oikein. Näin voi välttyä turhilta rasitusoireilta.

Ikääntymisen vaikutuksia pystyasentoon

Aistien säätelemän tasapainon heikentyessä ikääntymisen tai sairauksien vuoksi ihminen laajentaa jalkaterien alla olevaa tukipintaa ja leventää seisoma-asentoaan hallitakseen paremmin pystyasentoaan. Jo 65 vuoden iässä kehon huojunta lisääntyy, ja 85-vuotiailla tasapainon ylläpitojärjestelmä on poikkeustapauksia lukuun ottamatta heikentynyt.

Merkittävät tasapainon muutokset ovat seurausta ikään liittyvistä sairauksista, eikä niinkään ikääntymisestä itsestään, joten ne ovat myös mahdollisesti hoidettavissa.

Kulumien takia selkärangan mutkat muuttuvat C-kaaren muotoiseksi ja alaraajojen nivelet koukistuvat sekä lihas- ja luumassa vähenee.

Jalkapohjien tuntoaistin heikentyminen, jalkaterien virheasennot, erityisesti vaivaisenluu ja vasaravarpaat (ks. «Vaivaisenluun aiheuttajat ja kehitys»1 ja «Vasaravarpaat»2) sekä päkiöissä olevat känsät (ks. «Kovettumien, känsien ja halkeamien aiheuttajat»3) ja liian paksut ja pehmeät kenkien pohjat (ks. «Kengän pohjan merkitys jalkaterveydelle»4)heikentävät asennon aistimista ja lisäävät huojumista.

Reaktionopeus hidastuu iän lisääntyessä. Tämä heikentää tasapainon korjaamista horjahduksen tai tönäisyn jälkeen, jolloin liukastumis- ja kaatumisriski lisääntyy.

Taulukko 1. Huonon pystyasennon tunnusmerkkejä.
Pää, hartiatPää työntynyt liikaa eteen, leuka pystyssä
Pää, hartiat kiertyneet tai kallistuneet
Hartiat vetäytyneet eteen ja rintalihakset kireät, hengitys pinnallista.
Hartiat ja lapaluut eri tasolla
Selkä- ja lannerankaSelkä pyöreänä: rintarangan mutka (kyfoosi) korostuu.
Lannerangan mutka (lordoosi) oikenee (lautaselkä) tai voimistuu (notkoselkä).
Vatsa työntyy liikaa eteenpäin, ja selkälihakset ovat kireät.
Lantiossa epäsymmetrinen asento: toinen puoli korkeammalla tai kiertynyt eteen tai taakse
AlaraajatLonkat ja polvet koukussa seisottaessa ja käveltäessä
Polvet yliojennuksessa
Polvilumpiot eivät osoita suoraan eteenpäin.
Kuormitus enemmän toisella alaraajalla
JalkaterätJalkaterät osoittavat sisään- tai ulospäin.
Kuormitus on liikaa jalkaterien sisäreunoilla (kantaluun asentomuutos) tai ulkoreunoilla.
Taulukko 2. Huonon pystyasennon seurauksia.
Tuki- ja liikuntaelimistöNiska- ja selkäkivut ja vaivat
Lihaskivut, lihasväsymys
Nivelkivut ja nivelrikko (kuluma), nivelten liikerajoitukset
ElintoiminnotPäänsärky, näköhäiriöt
Alentunut hengityskapasiteetti ja sydämen toiminta
Suolen toiminnan häiriöt
Kuukautisiin liittyvät häiriöt
PsyykeItsetunnon heikentyminen