Etusivu » Alaraajojen linjaus

Alaraajojen linjaus

Terveet jalat
10.12.2012
Riitta Saarikoski, Minna Stolt ja Irmeli Liukkonen

Optimaalinen pystyasento ja alaraajojen linjaus on kuvattu artikkelissa «Ihanteellinen pystyasento»1. Alaraajojen linjaukseen vaikuttavat luiden rakenne ja lihakset. Linjausvirheet vaikuttavat liikeketjuun ja pystyasentoon. Kyykkytestillä (kuva «Kyykkytesti»1) arvioituna suurella osalla ihmisistä alaraajojen linjaus muuttuu, polvet lähentyvät pihtipolviasentoon ja jalkaterät kääntyvät ulospäin, mikä lisää taipumusta lattajalan ja vaivaisenluun kehittymiseen.

Polvinivelen kolmen asteen virheasennon on todettu johtavan vakaviin rustovaurioihin, kun polvinivelen keskelle osuva kuormitus kaksinkertaistuu. Suuri kuormitus johtaa niveltulehdukseen ja nivelrikon syntyyn. Seisottaessa molemmilla alaraajoilla liikkeet ovat huomattavasti tukevampia ja virheet pienempiä kuin seisottaessa yhdellä raajalla. Esimerkiksi huono yhden raajan kuormituksen hallinta muuttaa lantion sekä kuormittamattoman alaraajan asentoa ja selkärangan sivutaivutusta sekä selkärangan kiertyvyyden hallintaa.

Liian vahvat ja kireät lihakset estävät heikkojen lihasten toimintoja. Lihasten toimiessa epätasapainossa alaraajojen linjaus muuttuu virheelliseksi ja aiheuttaa alaraajojen ja jalkaterien niveliin kuormitusvirheitä. Myös nivelten liikeradat pienenevät ja liikkumiseen ja päivittäisiin toimintoihin ratautuu virheellisiä kehon asentoja ja liikkeitä.

Alaraajojen linjauksen testaaminen

Seiso peilin edessä pienessä haara-asennossa, selkä ja lantio suorina, jalkaterät suoraan eteenpäin niin että alaraajojen linjaus on oikea (kuva «Kyykkytesti»1). Kyykisty polvista 45 asteen kulmaan ja ojenna polvet suoriksi. Jatka liikettä tasaiseen tahtiin.

Jos pääset 30–50 kertaan ja alaraajojen linjaus säilyy oikeana, alaraajojesi lihakset ovat vahvat. Kun huomaat polvien lähenevän toisiaan tai jalkaterien painuvan liian voimakkaasti sisäreunoilta lattiaa kohti ja kääntyvän ulospäin, lopeta. Alaraajojesi linjaus on muuttunut ja lihaksissa on epätasapainoa, heikkoutta ja kireyttä.

Kokeile sama yhdellä raajalla seisten ja tarkkaile linjausta ja asentomuutoksia.