Etusivu » Jalkavoimistelun merkitys ja periaatteet

Jalkavoimistelun merkitys ja periaatteet

Terveet jalat
10.12.2012
Riitta Saarikoski, Minna Stolt ja Irmeli Liukkonen

Arkiliikunnan vähenemisen ja pääosin tasaisilla alustoilla liikkumisen sekä toisaalta rasittavan, pitkäkestoisen ja toistuvan liikunnan aiheuttaman ylikuormituksen vuoksi alaraajojen ja jalkaterien lihakset ovat epätasapainossa. Nivelten liikkuvuuden heikkeneminen ja lihasten yhteistoiminnan (koordinaation) puute heikentävät verenkiertoa, nivelten vakautta sekä asento- ja liiketuntoa. Muutokset ovat usein yhteydessä nilkan, jalkaterän ja varpaiden asento- ja kuormitusvirheisiin (ks. «Yleisterveyden ja jalkaterveyden yhteydet»1, «Liikeketju»2 sekä «Alaraajojen linjaus»3).

Jalkaterveyttä heikentävien kenkien jatkuva käyttö johtaa jalkaterän lihasten toiminnan häiriöön (ks. «Alaraajan ja jalkaterän rakenne»4) ja altistaa jalkakivuille ja virheasennoille (ks. «Kenkien tehtävät ja ominaisuudet»5).

Hyvin liikkuvat ja toimivat alaraajan ja jalkaterän nivelet, lihakset ja nivelsiteet varmistavat pystyasennon linjauksen säilymisen ja lihastasapainon niin, että ihminen jaksaa liikkua (ks. «Ihanteellinen pystyasento»6).

Hyvä lihastasapaino tukee jalkakaaria, kantaluun asentoa, mahdollistaa jalkaterän ja nilkan luisten sekä pehmytkudosrakenteiden yhteistoiminnan. Jalkavoimistelu tukee jalkaterän ja varpaiden nivelten ja lihasten toimintoja ja ehkäisee virheasentojen syntymistä. Kun havaitset alkavan vaivaisenluun, päkiän levenemisen tai lattajalan, jalkavoimistelun liittäminen muuhun hoitoon voi pysäyttää virhetoimintojen pahenemisen ja jopa parantaa virheasennon (ks. «Vaivaisenluun aiheuttajat ja kehitys»7, «Aikuisiän lattajalka»8 ja «Ylipronaatio syy vai seuraus»9).

Kun voimistelu liitetään arkiaskareisiin, se tulee tehtyä huomaamatta ilman siihen varattua erillistä aikaa. Voimistella voi istuen, seisten, makuulla ja liikkuen kotona tai työmatkalla esimerkiksi bussissa, metrossa, omassa autossa ja työssä taukoliikuntana. Aluksi on hyvä harjoitella paljain jaloin, jolloin voi havainnoida liikesuoritusta ja lihasten toimintoja ja keskittyä niihin (ks. «Spiraalidynaaminen harjoittelu»10).

Harjoittelua tukevat apuvälineet

Voimistelua voi helpottaa tai vaikeuttaa käyttämällä apuvälineitä, esimerkiksi tennispalloa (kokonainen, halkaistu), erivahvuisia voimistelukuminauhoja, akurullaa tai tasapainolautaa (kuva «Akurulla ja tasapainolauta»1 ja artikkeli «Jalkaterän perusharjoitteita»11). Apuvälineiden avulla voi motivaatiokin lisääntyä.