Etusivu » Säären lihasten harjoitteita

Säären lihasten harjoitteita

Terveet jalat
10.12.2012
Riitta Saarikoski, Minna Stolt ja Irmeli Liukkonen

Säärilihasten hyvä lihasvoima ja elastisuus mahdollistavat jalkaterän etu- ja takaosan spiraalimaisen liikkeen ja tukevat jalkaterän kaarirakenteita ja nilkkojen asentoa (ks. «Alaraajan ja jalkaterän rakenne»1). Jokainen, joka haluaa vahvistaa alaraajojensa kestävyyttä, voi tehdä näitä harjoitteita. Mikäli jalkaterässä on virheasentoja tai toimintojen poikkeamia, voi aloittaa näillä harjoitteilla. Jalkaterapeutilta saa omiin vaivoihin keskittyvän yksilöllisen harjoitteluohjelman.

Kantaluiden oikeaa asentoa ja kuormittamista voi harjoittaa kuvan «Harjoita tasapainoa seisomalla vaahtomuovilevyn päällä»1 mukaisesti. Kuvissa «Jalkaterän etuosaa ulospäin kiertävien lihasten vahvistaminen»2, «Takimmaisen säärilihaksen vahvistaminen»3, «Nilkan koukistajalihasten vahvistaminen»4 ja «Takimmaisten säären lihasten ja jalkapohjan jännekalvon venytys»5 on ohjeet säären lihasten harjoittamiseksi.