Etusivu » Vanhuksen kenkien hankinta

Vanhuksen kenkien hankinta

Terveet jalat
10.12.2012
Riitta Saarikoski, Minna Stolt ja Irmeli Liukkonen

Tutkimusten mukaan yli puolet vanhuksista sanoo, että kenkien ostaminen on vaikeaa. Siihen voi olla useita syitä. Jalkaterän koko muuttuu monien vaiheiden ja elämäntilanteiden mukana (taulukko «Kengän koon määrittäminen»1). Iän tuomat muutokset mm. lihaksissa ja nivelsiteissä laajentavat ja pidentävät jalkaterien kokoa, kaaret laskeutuvat ja jalkaterän ja varpaiden asentomuutoksia iho- ja kynsimuutoksineen ilmaantuu.

Liian pienet kengät voivat lisätä jalkakipuja (ks. «Vanhusten kengät»2), siksi on oleellista, että vanhukset mittauttavat jalkateränsä kenkiä ostaessaan. Jalkaterien hyviksi muokkaamista, vanhoista kengistä on aika luopua, jos jalkakivut lisääntyvät eikä pohjien pito takaa turvallista liikkumista. Mittapohjallisen tai kenkäreseptin avulla voi mitata käytössä olevien kenkien riittävän pituuden (ks. «Kengän koon määrittäminen»1).

Varpaiden virheasennot, paksut (ja pitkät) kynnet ja turvotus asettavat haasteita jalkaan sopivien ja mukavilta tuntuvien kenkien löytymisessä. Vanhus voi käyttää jopa neljä numeroa liian isoja kenkiä, jotta virheasennossa oleville varpaille on riittävästi tilaa. Liian isoissa kengissä jalkaterät eivät saa tarvittaessa tukea. Erittäin vaikeiden jalkaterän ja varpaiden asentomuutosten yhteydessä kannattaa miettiä vaihtoehtona erityisjalkineiden hankkimista (ks. «Erityisjalkineet»3).

Turvallista liikkumista tukevat kengät

Kenkien ostotilanteessa keskeistä on huomioida myös turvallisuusnäkökohdat (kuva «Vanhuksen sisäkenkä»1). Useissa tutkimuksissa on todettu, ettei vanhuksilla eikä omaisilla ole tietoa esimerkiksi kenkien vaikutuksista liikkumisturvallisuuteen ja kaatumisten ehkäisyyn.

Vanhuksille sopivan, ominaisuuksiltaan ihanteellisen ja turvallisen kengän kehittäminen on haasteellista, koska vanhusten kaatumisiin vaikuttavat monet tekijät, kuten kotiympäristö ja sairaudet. Minkäänlaiset kengät eivät kuitenkaan yksin ehkäise vanhusten kaatumisia, myös alaraajojen lihasten kunto vaikuttaa tasapainon hallintaan ja kävelyyn (ks. «Vanhuksen kävely ja apuvälineet»4). Lihasvoimaharjoittelu ja jalkaterveydestä huolehtiminen hyvien kenkien kanssa edistävät toimintakykyä ja voivat ehkäistä kaatumisia (ks. «Jalkojen omahoito»5, «Jalkavaivojen asiantuntijahoito»6, «Alaraajojen linjaus»7, «Lihaskunnon merkitys»8 ja «Alaraajojen linjausharjoitteita»9).