Etusivu » Levinnyt päkiä

Levinnyt päkiä

Terveet jalat
10.12.2012
Riitta Saarikoski, Minna Stolt ja Irmeli Liukkonen

Päkiänivelten muodostama jalkaterän etuosan poikittainen kaari on nähtävissä (kuvat «Varpaiden ojentajien venytys ja poikittaiskaaren aktivointi»1, «Jalkaterän etuosan poikittaisen kaaren hahmottaminen ja liikkuvuuden lisääminen»2 ja «Päkiänivelten koukistus ja poikittaisen kaaren liikkuvuuden lisääminen»3), kun jalkaterä ei ole kuormittunut. Seisottaessa kaikki jalkapöytäluut kuormittuvat tasaisesti. Kävellessä poikittainen kaari aktivoituu heti kantaiskun jälkeen ja toimii tehokkaana iskunvaimentajana jalkaterän painuessa alustalle (ks. «Jalkaterän etu- ja keskiosa»1).

Aiheuttajat

Päkiän leveneminen (splay foot) kehittyy yleensä iän myötä jalkaterän kierteisten toimintojen puuttuessa (kuvat «Jalkaterän etu- ja takaosan spiraalimaiseen liikkeeseen vaikuttavia säären lihaksia»4, «Jalkaterän etu- ja takaosan spiraaliliikkeen lisääminen ja yhteistoiminta»5 ja «Jalkaterän etuosan poikittaisen kaaren hahmottaminen ja liikkuvuuden lisääminen»2) ja jalkaterän holvirakenteen pettäessä (ks. «Alaraajan ja jalkaterän rakenne»2) sekä jalkapöytäluiden välisten nivelsiteiden ja jänteiden venyessä, jolloin jalkapöytäluiden välit suurenevat. Tämä tarkoittaa perinteistä etulatuskaa (pes transversoplanus). Päkiän liiallinen kuormittuminen esimerkiksi korkokenkien jatkuvan käytön, ylipainon tai raskauden vuoksi edistää vaivan syntymistä (kuva «Korkokenkien vaikutus lantion asentoon»6 ja «Korko muuttaa nivelten asentoa jalkaterässä ja koko kehossa»7). Vaivan syntyyn voi osaltaan vaikuttaa alaraajojen virheellinen linjaus (lonkkien liiallinen sisäkierto ja pihtipolvet, ks. «Alaraajojen linjaus»3).

Varpaiden lyhyiden ja pitkien ojentaja- ja koukistajalihasten epätasapainon vuoksi varpaiden koukistumisen ja ojentumisen vuorottelu lakkaa. Jalkapöydän puolella jänteet ovat jatkuvasti lyhentyneinä ja jalkapohjan puolella venyneinä. Kun päkiäniveliä koukistetaan käsin, niissä tuntuu kireyttä ja nivelten liikerajoitusta (kuva «Varpaiden ojentajien venytys ja poikittaiskaaren aktivointi»1).

Päkiän levenemiseen liittyy usein muita jalkaterän alueen asentomuutoksia kuten kantaluun virheasento, lattajalka tai kaarijalka. Nivelreumaa sairastavilla vaiva on yleinen (ks. «Jalkaterien rakenteen muutokset aikuisiässä»4, «Ylipronaatio syy vai seuraus»5, «Aikuisiän lattajalka»6 ja «Kaarijalka»7).

Kun päkiänivelet eivät ole luonnollisessa asennossaan, liikeketjun seurauksena isovarvas kääntyy vaivaisenluuasentoon ja pikkuvarvas muita varpaita päin (pikkuvarpaan vaivaisenluu, ks. «Vaivaisenluun aiheuttajat ja kehitys»8). Näin kehittyy ns. jalkaterän etuosan oireyhtymä kovettumineen ja känsineen (ks. «Kovettumien, känsien ja halkeamien aiheuttajat»9 ja «Känsä»10).

Saksassa on todettu, että lasten ja nuorten jalkaterissä isovarpaan ja kakkosvarpaan tai seuraavan jalkapöytäluun väli on normaalia leveämpi. Levinnyttä päkiää esiintyy jo lapsilla. Syinä on ahtaiden sukkien ja kenkien käyttö sekä jalkaterän kierteisten toimintojen puuttuminen ja jalkalihasten käyttämättömyys (ks. «Lasten jalkaterveys»11, «Alaraajan ja jalkaterän rakenne»2, kuvat «Jalkaterän etu- ja takaosan spiraalimaiseen liikkeeseen vaikuttavia säären lihaksia»4, «Jalkaterän etu- ja takaosan spiraaliliikkeen lisääminen ja yhteistoiminta»5 ja «Jalkaterän etuosan poikittaisen kaaren hahmottaminen ja liikkuvuuden lisääminen»2).

Tunnistaminen

Kivun lisäksi varhaisoireena päkiässä on havaittavissa viirumainen huutomerkkikovettuma (kuva «Huutomerkkikovettuma päkiässä»8). Tämä on merkki päkiän ylikuormituksesta. Kun kenkä riisutaan jalasta, alkuvaiheessa ei ole vielä asentomuutosta. Myöhemmin kenkien riisumisen jälkeen näkyy jalkaterien ääriviivassa, pikkuvarpaan ja isovarpaan tyvinivelten kohdalla mutka. Jalkaterän luita tukevat lihakset ja nivelsiteet ovat heikot, jolloin seistessä kudokset venyvät ja päkiä leviää.

Päkiän levitessä varpaat vetäytyvät taaksepäin ja iskua vaimentava rasvapatja surkastuu tai liukuu varpaiden alle. Tämä lisää painetta jalkapöytäluiden päiden alla, jolloin kehittyy laaja päkiäkovettuma tai yksittäinen känsä ja päkiä kipeytyy (kuva «Kovettumia isovarpaan sivulla ja tyvinivelen alla sekä kantapäässä»9). Levinneen päkiän oireet on esitetty taulukossa « Levinneen päkiän oireet.»1.

Omahoito

Kenkien ja sukkien riittävä pituus on varmistettava, jotta varpaat voivat olla ja toimia suorina (taulukko «Levinneen päkiän omahoito.»2 ja «Kengän koon määrittäminen»12). Kun vaihtaa korkeakorkoiset kengät matalakorkoisiin, päkiäkuormitus ja mahdollinen aristus vähenevät. Jos kipu tuntuu ohutpohjaisilla kengillä kävellessä, kannattaa kokeilla kevytjalkineita (ks. «Kevytjalkineet ja niiden käytön vaikutukset»13) tai joustavapohjaisia kenkiä. Jos ensimmäisen ja viidennen jalkapöytäluun päät ärtyvät painuessaan kenkään, on hankittava leveämmät kengät. Kengän kärjessä ei saa olla käyntiä (ks. «Kengän lestin ja kärkiosan vaikutus jalkaterän toimintoihin»14 ja kuva «Kärkikäynti»10). Bunion-suojat suojaavat ihoa hankaukselta ja vähentävät kipuilua (kuva «Silikonista valmistettu bunionsuoja»11).

Päkiäkipu voi helpottua ohuiden iskunvaimennuskykyisten kärkipohjallisten tai kokopitkien pohjallisten avulla (ks. «Pohjalliset»15). Toinen vaihtoehto on ohut silikonista tai vaahtomuovista valmistettu varpaaseen puettava päkiäpehmuste, mikä mahtuu pikkukenkiinkin (kuva «Päkiäkovettuman ja känsän suojaaminen silikonilla vuoratulla päkiäpehmusteella»12).

Jos kipu on paikallinen, itseliimautuvasta huovasta voi leikata keventävän sidoksen, jonka pysyvyys varmistetaan joustavalla ihoteipillä (kuva «Päkiäkänsän keventäminen U-lovetulla huovalla»13).

Tehostettu päkiän rasvaushieronta pehmentää kovettumia ja tekee ihon joustavaksi ja helpottaa kovettumien ja känsien aiheuttamaa kipua (kuva «Jalkojen rasvaus»16). Päkiöiden rasvaamiseen kannattaa liittää päkiänivelten mobilisoiva hieronta (kuva «Varpaiden oikaiseminen jalkojen rasvauksen yhteydessä»14).

Jotta etuosan leveneminen saadaan pysäytettyä, tasapainotetaan jalkaterän lihasten toimintoja säännöllisen jalkavoimistelun avulla. Erityisesti aktivoidaan jalkaterän etuosan poikittaista kaarta ja lisätään sen liikkuvuutta (kuvat «Varpaiden ojentajien venytys ja poikittaiskaaren aktivointi»1, «Jalkaterän etuosan poikittaisen kaaren hahmottaminen ja liikkuvuuden lisääminen»2 ja «Päkiänivelten koukistus ja poikittaisen kaaren liikkuvuuden lisääminen»3). Myös jalkaterän etu- ja takaosan spiraaliliikkeen harjoittelu on tarpeen (kuva «Jalkaterän etu- ja takaosan spiraaliliikkeen lisääminen ja yhteistoiminta»5). Kun iho normalisoituu ja kivut katoavat, usko jalkojen omahoitoon vahvistuu.

Esimerkki lasten järkevästä hoidosta: Saksassa järjestettiin kenkätesti, johon osallistuvilla 7-vuotiailla oli selviä muutoksia jalkaterien etuosissa. Kaikille hankittiin oikean pituiset ja laajuiset hyvät kengät. Kuuden viikon jälkeen kaikki jalkaterissä olleet alkavat asentomuutokset olivat hävinneet. Sopivien kenkien käyttö voi riittää ehkäisemään kasvavien jalkaterien päkiän levenemisen.

Asiantuntijahoito

Jos omahoidosta huolimatta kipuja on vielä parin viikon kuluttua, on syytä hakeutua asiantuntijan vastaanotolle. Päkiäkivun aiheuttaja tutkitaan ja suunnitellaan hoito. Alaraajan linjauksen muuttuminen, jalkaterän nivelten liikkuvuuden lisääntyminen sekä pienten lihasten aktivoiminen ja vahvistaminen yksilöllisen harjoitteluohjelman avulla auttaa palauttamaan alaraajan jalkaterän oikeat toiminnot. Varpaiden lyhyiden ja pitkien koukistaja- ja ojentajalihasten tasapainoisten toimintojen palauttaminen tukee myös poikittaiskaaren toimintaa (ks. «Jalkaterän perusharjoitteita»17).

Jos kipuilevan levinneen päkiän syynä on jalkaterän toimintojen poikkeama, voi olla tarpeen siirtää painetta pois kipukohdasta tukipohjallishoidon tai varvasortoosien avulla (ks. artikkelit «Pohjalliset»15 ja «Yksilölliset tukipohjalliset»18 sekä kuvat «Yksilöllinen yhden varpaan oikaisija»15 ja «Yksilöllinen nauhasilikoni on tehokas varpaidenoikaisija»16) ja poistaa kehittynyt känsä tai kovettuma (kuva «Jalkapohjan känsän poisto»17).

Taulukko 1. Levinneen päkiän oireet.
Jalkaterän malli Jalkaterän ääriviivassa mutka isovarpaan ja pikkuvarpaan tyvinivelen kohdalla
Kuormittamattoman jalkaterän poikittainen kaari laskeutunut, jalkaterän etu- ja takaosan kierteinen liike puuttuu
Varpaiden asentoVasaravarpaat
Vaivaisenluu
Pikkuvarpaan vaivaisenluu (räätälin patti)
Alaraajojen linjausLinjausmuutos: lonkkien sisäkierto, pihtipolvet, kantaluun virheasento
IhomuutoksetPitkä huutomerkkikovettuma keskellä päkiää varhaisoireena
Laaja kovettuma päkiässä kroonisessa vaiheessa
Känsä
RasvapatjaSurkastunut tai kovettunut
Liukunut varvaspoimuun
KivutPäkiäkipu tai arkuus kävellessä
Taulukko 2. Levinneen päkiän omahoito.
Kengät ja sukat Matalakorkoiset ja sopivan kokoiset kengät
Sopivan pituiset sukat
Erikoissukat, joissa päkiöiden alueelle kudottu pehmuste
PehmusteetIskunvaimennuskykyiset kärkipohjalliset tai kokopitkät pohjalliset
Ohut varpaaseen puettava päkiäpehmuste
Liimattava huopakevennys
Ihon hoitoPäivittäinen rasvaushieronta
Jalkavoimistelu lihasten toimintojen tasapainottamiseksiHarjoitteiden teko päivittäin arkiaskareiden yhteydessä; tavoitteena on nivelten liikkuvuuden lisääntyminen ja alaraajojen linjauksen korjautuminen.