Etusivu » Alaraajaturvotuksen ja laskimoiden vajaatoiminnan hoito

Alaraajaturvotuksen ja laskimoiden vajaatoiminnan hoito

Terveet jalat
10.12.2012
Riitta Saarikoski, Minna Stolt ja Irmeli Liukkonen

Alaraajojen turvotuksen ja laskimoiden vajaatoiminnan hoidossa keskeistä on huolehtia verenkierron vilkastuttamisesta sekä jalkaterän ja pohjelihaspumpun tehokkaasta toiminnasta.

Laskimotukoksia ehkäisevien ja laskimosairauksia hoitavien lääkinnällisten hoitosukkien käytöstä ja valinnasta on hyvä keskustella lääkärin ja asiantuntevan terveydenhuollon henkilöstön kanssa (ks. «Hoitosukat»1). Jalkaterien ja säärien ihon päivittäisellä hoidolla ehkäistään ihovaurioiden syntyminen (ks. taulukko «Alaraajaturvotuksen ja laskimoiden lievän vajaatoiminnan hoito.»1).

Liikunta

Jalkapohjassa olevan lihaspumpun lisäksi pohjelihasten pumppausvoima säilyy hyvänä esimerkiksi harrastamalla kävelyä. Kävellessä lihaspumput tehostavat verenkiertoa ja pumppaamalla auttavat alaraajojen laskimoiden tyhjentymistä. Paras teho saadaan, kun kävellään matalakorkoisilla kengillä. Alaraajojen oikea linjaus ja pohjelihaksia vahvistavat harjoitteet tehostavat laskimoiden paluuvirtausta (ks. «Alaraajojen linjaus»2, «Alaraajojen linjausharjoitteita»3 ja «Säären lihasten harjoitteita»4).

Voimistelu

Alaraajojen verenkiertoa vilkastuttavat tehokkaassa, pumppaavassa tahdissa seisten tehtävät päkiöille ja kantapäille nousut. Nousuja tehdään 30 kertaa. Tämän voi tehdä myös istuen. Pakaralihasten voimakas supistaminen (10 s) ja rentouttaminen (20 s) 30–50 kertaa vilkastuttaa tehokkaasti lantion alueen suurten verisuonten toimintaa. Jalkavoimistelu kannattaa ottaa osaksi taukovoimistelua.

Voimisteluksi sopii myös nilkkojen tehokas ojennus ja koukistus selin makuulla alaraajat korotettuina. Kerrallaan harjoite tehdään 30–50 kertaa, ja sitä toistetaan useita kertoja päivässä. Tämä on erityisen hyvä lihaspumppuharjoite, koska se edistää laskimoiden tyhjentymistä. Koukistus varmistaa myös käveltäessä tarvittavan nilkkanivelen koukistumislaajuuden (ks. «Jalkavoimistelun merkitys ja periaatteet»5, «Lihasten valmistaminen jalkavoimisteluun»6 ja «Säären lihasten harjoitteita»4).

Asentohoito

Laskimo- ja imusuoniperäisen lievän alaraajaturvotuksen hoitona voi kokeilla asentohoitoa. Työpäivän jälkeen alaraajoja voi rentouttaa nostamalla ne koholle sydämen tason yläpuolelle (esimerkiksi seinää vasten). Asennossa olisi oltava 20–30 minuuttia (ks. taulukko «Alaraajaturvotuksen ja laskimoiden lievän vajaatoiminnan hoito.»1). Tämä alentaa laskimoihin kohdistuvaa painetta ja vähentää raajojen väsymystä, pakotusta, puutumista ja turvotusta. Sängyn jalkopäätä voi korottaa laittamalla sängyn jalkojen alle korotuksen tai hankkimalla terveydenhoitotuotteita myyvästä liikkeestä sängynjalan korottajat, jos turvotus on jatkuvaa.

Kengät

Jalkaterveyttä edistävien kevytjalkineiden käyttö tehostaa pohjelihasten pumppausta (ks. «Kevytjalkineet ja niiden käytön vaikutukset»7). Turvotuksen vaihtelu päivän mittaan edellyttää kiinnitystä, jossa on runsaasti säätövaraa, jotta kenkiä voi löysätä tarpeen mukaan. Runsas turvotus voi haitata kenkien käyttöä. Joskus on tarpeen valita erityisjalkineet, joihin on lisätty laajuutta ja syvyyttä (ks. «Kenkien kiinnitys ja suuaukon suuruus»8 ja «Erityisjalkineet»9 sekä www.cosyfeet.com/).

Hoitosukkien ja kevyiden tukisukkien käyttö

Kevyiden tukisukkien (ns. lentosukkien) käyttö alaraajoja kuormittavissa tilanteissa, esimerkiksi istuma- ja seisomatyössä sekä pitkillä matkoilla ja raskauden aikana, voi ehkäistä turvotusta. Seisomatyössä niiden käytön ohella kannattaa kokeilla istahtamistuolin käyttöä, koska jo muutaman minuutin mittainen alaraajojen lihasten rentouttaminen tehostaa verenkiertoa. Liikunta ja voimistelu yhdessä kevyiden tukisukkien kanssa tehostavat laskimoiden toimintaa.

Jo syntyneiden laskimosairauksien hoidossa ja hoitotuloksen säilymisessä käytetään lääkinnällisiä hoitosukkia, joissa on paineluokka II tai suurempi (ks. «Hoitosukat»1).

Jalkaterien ja säärien ihon hoito

Jalkaterien ja säärien puhtauden lisäksi ihon päivittäisestä rasvaushieronnasta kannattaa pitää huoli. Rasvaaminen pitää ihon joustavana ja ehjänä sekä estää siten ihon kutinaa ja raapimista (ks. «Jalkojen rasvaus»10). Säärien kevyt hieronta laskimopaluun suuntaisesti yhdistettynä asentohoitoon keventää laskimopainetta.

Pintaverenkiertoa vilkastuttavat voiteet

Pintaverenkiertoa vilkastuttavia ja väsyneitä jalkoja virkistäviä emulsiovoiteita tai geelejä (esimerkiksi mukopolysakkaridipolysulfaattia sisältäviä) voi kokeilla. Pitää kuitenkin muistaa, ettei voide riitä vilkastuttamaan alaraajojen verenkiertoa niin paljon, että se ehkäisisi laskimoiden vajaatoiminnan syntyä.

Taulukko 1. Alaraajaturvotuksen ja laskimoiden lievän vajaatoiminnan hoito.
Pohjelihaksia aktivoiva liikunta (esimerkiksi kävely)
Alaraajojen laskimokiertoa vilkastuttava voimistelu
Alaraajojen asentohoito
Laskimotukoksia ehkäisevät kevyet tukisukat (ks. «Hoitosukat»1).
Lääkinnälliset hoitosukat
Jalkaterien ja säärien ihon hoito
Pintaverenkierron vilkastuttaminen