Etusivu » Diabeetikon jalkojen omahoito

Diabeetikon jalkojen omahoito

Terveet jalat
10.12.2012
Riitta Saarikoski, Minna Stolt ja Irmeli Liukkonen

Kun diabeetikko tarkistaa jalkansa päivittäin, hän voi havaita vauriot ja muutokset mahdollisimman varhaisessa vaiheessa (taulukko «Diabeetikon jalkojen omahoito (ks. ja ).»1). Jos ei ylety näkemään jalkapohjiaan ja varvasvälejään, voi apuna käyttää varrellista, tarvittaessa suurentavaa peiliä.

Jalkahygienian ja kynsien hoidon lisäksi on tärkeää osata hoitaa lievät ihovauriot (ks. «Jalkojen pesu ja kuivaus»1, «Jalkojen rasvaus»2, «Kynsien leikkaaminen»3, «Kovettumat ja niiden hoito»4 ja «Känsä»5). Infektiovaaran takia hoitopaikkaan on otettava yhteyttä, jos ihorikko ei parane kahdessa päivässä, sen ympäristö punoittaa tai jos jalkaterissä on toispuoleista punoitusta tai turvotusta.

Jalkavoimistelu ja tasapainoharjoitteet

Päivittäisen jalkavoimistelun ja tasapainoharjoitteiden avulla voidaan ehkäistä ja hidastaa motorisen neuropatian aiheuttamaa jalkaterän ja varpaiden lihasten heikentymistä ja nivelten jäykistymistä. Varpaiden harittaminen, nilkkojen ojennus ja koukistus (20 kertaa) ovat perusliikkeitä. Tarkempia ohjeita on kuvattu artikkeleissa «Alaraajojen linjausharjoitteita»6, «Spiraalidynaaminen harjoittelu»7, «Säären lihasten harjoitteita»8 ja «Jalkaterän perusharjoitteita»9. Yksilöllisen harjoitusohjelman ja tarvittavan ohjauksen saa jalkaterapeutilta.

Hyvät kengät ja sukat

Oikeankokoiset hyvät kengät ovat paras keino diabeettisten jalkavaurioiden ehkäisyssä ja hoidossa. Kengät suojelevat tunnottomia ja iskeemisiä jalkateriä kolhuilta ja lämpötilan vaihteluilta turvakengän tavoin. Hyvillä kengillä voidaan ehkäistä 60–80 % jalkahaavojen uusiutumista. Jalkaterapeutin tekemän kenkäreseptin (kuva «Kenkäresepti»1) avulla on helppo tarkistaa kaikki käytössä olevat kengät ja uusien kenkien hankinnassa se on oiva apu. Kengissä käytettävät ohuet iskunvaimennuspohjalliset (ks. «Pohjalliset»10) vähentävät jalkapohjiin kohdistuvaa painetta tutkimusten mukaan jopa 40 %. Suutari voi tehdä joitain muutostöitä hyviin kenkiin (ks. «Kenkien oikea käyttö ja hoito»11 ja «Erityisjalkineet»12).

Liikunta on osa diabeteksen hoitoa. Liikunnan suotuisat vaikutukset tulee varmistaa käyttämällä sopivan kokoisia kenkiä ja sukkia (ks. «Kengän koon määrittäminen»13 ja «Hyvien sukkien merkitys jalkaterveydelle»14). Kenkäkolmion mukaisesti tavanomaiset kengät ovat kenkien hankinnan perusta (kuva «Erityisjalkineiden hankintaperiaatteet»2).

Erityisjalkineet voi hankkia hyvinvarustetuista kenkäkaupoista koulutetun myyjän avustuksella. Tarvittaessa voi teettää kenkien muutostöitä (ks. «Kenkien oikea käyttö ja hoito»11). Diabeetikko voi saada kuntoutuksen apuvälineenä yksilöllisesti valmistetut erikoisjalkineet (kuva «Tehdasvalmisteisia erityisjalkineita»3).

Ihovaurioita voi ehkäistä käyttämällä sopivankokoisia ja kitkaa poistavasta materiaalista valmistettuja sukkia.

Kenkien sisäosan tunnustelu aina ennen jalkaan pukemista

Koska tuntoaisti heikkenee sairauden edetessä, kenkien ja sukkien sisäosa tulee tunnustella aina ennen jalkaan pukemista, jotta tietää poistaa mahdolliset vierasesineet ja tuntee vaaralliset kulumajäljet, nousseet naulat, ym. (kuva «Kenkien sisäosan tunnustelu»4). Kenkien tunnustelu kannattaa ottaa automaattiseksi tavaksi, vaikka ei vielä olisikaan tuntopuutoksia.

Paljasjaloin kävelyn vaarat

Kun tunto salakavalasti katoaa, sukkasillaan ja paljasjaloin liikkuminen on vaaratekijä, koska tietämättään voi astua lattialle pudonneeseen terävän esineen päälle tai kolhaista jalan huonekaluihin. Sisätiloissa on syytä käyttää turvallisuuskriteerit täyttäviä sisä- eli kotikenkiä. Kevytjalkineita (ks. «Kevytjalkineet ja niiden käytön vaikutukset»15) voi käyttää sisäkenkinä.

Taulukko 1. Diabeetikon jalkojen omahoito (ks. «Jalkavaivojen ehkäisy»16 ja «Jalkojen omahoito»17).
Päivittäinen jalkojen tutkiminenTarkista jalat päivittäin – jalkapohjat, varvasvälit ja kynnet ympäristöineen. Ellet itse näe tai yllä, pyydä läheiseltäsi apua. Jalkapohjien tutkimiseen voi käyttää suurentavaa varsipeiliä.
Tarkista varpaankynnet ja kynsien ympäristö.
Päivittäinen jalkahygieniaPese ja kuivaa jalat varvas varpaalta. Vältä jalkakylpyjä, jotta iho ei haudu. Saunassa jalkojen nosto ylös voi aiheuttaa palovammoja.
Hiero kuivaan ihoon rasvaista perusvoidetta, kovettumakohtiin huolellisesti pyörittämällä.
Pujota lampaanvillasuikale löysästi varpaisiin, jos varvasvälien iho hautuu. Näin voit välttyä varvasvälisilsalta.
Leikkaa varpaankynnet niin että kulmat jäävät selvästi näkyviin. Kynsiviilalla voi tasoittaa ja myös lyhentää kynsiä.
Jos näkösi on huono, kädet ovat kömpelöt tai kynnet ovat paksut, anna ammattilaisen lyhentää kyntesi.
Älä käytä känsien omahoitotuotteita, vaan jätä känsien hoito ammattilaisen tehtäväksi.
JalkavoimisteluPäivittäisen jalkavoimistelun avulla voi hidastaa lihasten surkastumista (ks. luku 5). Tasapainoharjoitteet edistävät pystyasennon hallintaa (ks. «Pystyasennon merkitys ja säätely»18 ja «Tasapainon ja pystyasennon testaaminen ja harjoittaminen»19 ).
KengätPaljasjaloin ja sukkasillaan kävely ei ole suositeltavaa, jos suojaava tunto puuttuu.
Käytä jalkaterien mittaukseen perustuvia kenkiä. Totuttele vähitellen uusiin kenkiin.
Tunnustele kenkien ja sukkien sisusta joka kerta ennen jalkaan pukemista, jotta voit poistaa mahdolliset vierasesineet ja tunnet vaaralliset kulumajäljet (kuva «Kenkien sisäosan tunnustelu»4).
Käytä pehmeitä iskunvaimennuspohjallisia.
SukatKitkanpoistokykyiset, sopivankokoiset sekoitesukat suojelevat ihoa. Erikoisukissa on lisäksi jalkapohjan pehmusteita (ks. «Sukat käyttötarkoituksen mukaan»20).
Erikoistoimenpiteet Pidä matkoilla mukanasi jalkojenhoitopakkausta (ks. «Lomajalat»21).
Käynti diabetesvastaanotollaOta yhteyttä hoitopaikkaan, jos iho rikkoutuu eikä se parane kahdessa päivässä, ympäristö punoittaa tai jaloissa on toispuoleista punoitusta tai turvotusta.
Varmista, että lääkäri, diabeteshoitaja tai jalkaterapeutti tutkii jalkasi kerran vuodessa ja tiedät jalkojesi riskiluokan.