Etusivu » Kylmät jalat

Kylmät jalat

Terveet jalat
10.12.2012
Riitta Saarikoski, Minna Stolt ja Irmeli Liukkonen

Palelu, johon liittyvät kylmät kädet ja jalat, on yksilöllinen ominaisuus. Se on yleisempää naisilla kuin miehillä. Syy siihen on epäselvä, mutta taustalla on luultavasti jokin häiriö ihon verenkierrossa ja verenkiertoa säätelevässä hermotuksessa.

Paikallaan istuminen tai seisominen kosteassa, viileässä ja kylmässä lisää palelua. Istuminen työpöydän ääressä pitkän aikaa normaalilämpöisessä huoneessa johtaa jalkojen paleluun.

Haitta voi ilmetä nukkumaan mennessä. Jonkin aikaa vuoteeseen menon jälkeen jalat tuntuvat jääkylmiltä, tai siihen saattaa herätä juuri nukahtamisen jälkeen, vaikka huoneen lämpötila olisi hellelukemissa. Uni voi olla levotonta tai ihminen kärsii unettomuudesta. Vie aikaa ennen kuin verenkierron säätely mukautuu vaaka-asentoon.

Omahoito

Lämpimien villasukkien ja tilavien jalkineiden käyttö niin sisätiloissa kuin ulkona on perusasia. Löysien yösukkien käyttö auttaa nukahtamista. Ne on helppo potkaista pois, kun lämpötasapaino on saavutettu. Fleecesukat tai kuusaappaiden näköiset untuvayösukat ovat hyviä lämmittäjiä. Akurullan käyttö säännöllisesti, jopa työpöydän alla, vilkastuttaa jalkaterien verenkiertoa ja pitää jalat lämpiminä (kuva «Akurulla ja tasapainolauta»1). Alaraajojen ja jalkaterien voimistelu vilkastuttaa verenkiertoa ja lisää jalkojen lämpimyyttä (ks. luku 5). Varpaiden kipristely, jalkaterän lyhentäminen ja nilkan ojennus ja koukistus onnistuvat kengät jalassakin (ks. «Jalkaterän perusharjoitteita»1). Jotkut ovat saaneet apua joogasta tai tanssiharrastuksesta.

Tupakointi kannattaa lopettaa, koska nikotiini supistaa verisuonia. Jotkut saavat apua vaihtokylvyistä tai -suihkuttelusta, eli jalat ovat vuorotellen viileässä ja lämpimässä vedessä. Äärilämpötiloja tulee välttää ihovaurioiden ehkäisemiseksi.

Kylmä suihku ja jalkojen hankaaminen karhealla pyyhkeellä juuri ennen nukkumaan menoa on yksi keino lämmittää kylmiä jalkoja. Vanhan ajan lämpöpullon tai -tyynyn avulla vuoteen lämmittäminen ennen vuoteeseen menoa saattaa auttaa, mutta jalkojen lämmittämistä takan edessä kannattaa välttää, koska se voi johtaa ihovaurioihin. Pintaverenkiertoa vilkastuttavat eteeriset voiteet voivat olla hyödyksi, mutta eivät jatkuvasti käytettyinä.

Lasten, vanhusten, pyörätuolipotilaiden, diabeetikkojen ja huonosti liikkuvien henkilöiden jalkojen lämpimyyttä kannattaa tunnustella käsin ja varmistaa, että jalat ovat lämpimästi puetut.

Asiantuntijahoito

Jos jalkojen paleleminen on alkanut äkillisesti, kannattaa selvittää, ettei taustalla ole valtimoiden ahtauma (ks. «Katkokävely»2). Joskus neuropatia saattaa aiheuttaa kylmät jalat, tai toisaalta syynä kylmiin jalkoihin voi olla Raynaud'n oireyhtymä, anemia tai kilpirauhasen vajaatoiminta. Lääkäri selvittää, vaikuttaako jokin käytetty lääke jalkojen paleluun. Varsinaista lääkettä kylmiin jalkoihin ei ole, mutta terveydentilan selvittäminen ja sen mukainen hoito voi helpottaa kylmäjalkaisuutta.

Kyseessä on kuitenkin vähäinen, joskin epämiellyttävä vaiva, joka vaatii hyväksymistä ja sopeutumista elämään sen kanssa.