Etusivu » Nilkan nyrjähdys

Nilkan nyrjähdys

Terveet jalat
10.12.2012
Riitta Saarikoski, Minna Stolt ja Irmeli Liukkonen

Nilkan nyrjähdyksessä niveltä ympäröivät nivelsiteet venyvät tai repeytyvät osittain. Lisäksi nilkan ulkopuolella kulkevien lihasten (lyhyt ja pitkä pohjeluulihas, kuva «Säären lihakset takapuolelta»1) jänteet saattavat venähtää. Nilkan nyrjähdys on yleisin liikuntavamma kaikenikäisillä. Nyrjähdyksistä puolet tapahtuu urheilussa. Lievä nyrjähdys voi sattua myös kävellessä, liukastuttaessa tai astuttaessa kiven päälle. Yleisimmin nilkka kääntyy ulkosyrjälle.

Usein henkilö jää ilman vamman kuntoutusta ja minkäänlaista ohjausta. Koska nyrjähdys heikentää nilkan asento- ja liiketuntoa, tasapainoa sekä lihasten yhteistoimintaa, riski saada toistuvia nyrjähdyksiä lisääntyy. Nyrjähdyksen hoidosta ja kuntoutuksesta (ks. «Nilkkaa kuntouttava harjoittelu»1) kannattaa huolehtia hyvin, jotta välttyy uusintavammoilta.

Tunnistaminen

Lievässä nyrjähdyksessä ilmenee arkuutta ja turvotusta nilkan ulkosyrjällä. Vaikeassa nyrjähdyksessä kipu on voimakasta, nilkassa on näkyvää turvotusta ja sisäinen verenvuoto (mustelma) on mahdollinen. Liikkuminen on vaikeaa tai ei onnistu kivun takia. Lisäksi nilkka tuntuu jäykältä.

Vamman syntymekanismi auttaa selvittämään vamman laatua ja vakavuutta. Jos kipu ja turvotus on voimakasta, kannattaa hakeutua lääkäriin oikean diagnoosin saamiseksi. Vammaa voidaan tutkia röntgen-, magneetti- tai kaikukuvauksella.

Hoito

Ensiapuna on raajan kohoasento ja kylmähoito. Kylmäpakkaus tai jääpussi sidotaan nilkan ympärille. Sitä käytetään 4–6 kertaa päivässä 20 minuutin ajan. Kylmä vähentää sisäistä verenvuotoa ja sitä kautta turvotusta. Joustoside (kompressio) päkiästä sääreen vähentää turvotuksen kehittymistä.

Raajaa ei saa kuormittaa 2–3 päivään. Kyynärsauvojen käyttö on suotavaa. Ne voi lainata terveyskeskuksesta. Nilkan ojennus–koukistusharjoitetta polvi suorana voi tehdä useita kertoja päivässä (kuva «Nilkan ojennus–koukistusharjoite»2) raajan verenkierron parantamiseksi.

Nilkkaa edestä, takaa ja sivulta tukevia lihaksia ja nivelsiteitä vahvistavat harjoitteet sekä liikkuminen voidaan aloittaa kolmen päivän kuluttua vamman syntymisestä, sitten kun pystyy olemaan jalkeilla. Urheilusta on pidettävä taukoa 2–3 viikkoa.

Nilkan tukisiteestä (käyttö 1–3 viikkoa), nilkkatuesta (käyttö 3–6 viikkoa) tai teippauksesta saattaa olla hyötyä. Joustava side on lähinnä psyykkinen tuki siinä vaiheessa kun liikuntaharjoitteet aloitetaan. Joustamaton side tukee paremmin nilkan asentoa.

Paraneminen voi kestää useita viikkoja, jopa puoli vuotta.

Asiantuntijahoito

Jalkaterapeutti tai fysioterapeutti laatii yksilöllisen harjoitusohjelman ja varmistaa ohjauksessa, että harjoitteet tehdään oikein. Alaraajojen hieronta ja tarkennetut venytysohjeet ovat tarpeen, jos lihakset ovat kireät (ks. luku 5).

Isot nivelsiderepeämät edellyttävät leikkaushoitoa, jonka jälkeiseen kuntoutukseen sopivat artikkelissa «Nilkkaa kuntouttava harjoittelu»1 kuvatut harjoitteet.