Etusivu » Terveyskolumnit » Kinkun kunnianpalautus

Kinkun kunnianpalautus

Kolumni
17.12.2010
sisätautien erikoislääkäri Pertti Mustajoki

Merkillistä, miten ikivanhat asiat jäävät puheenparsiksi kymmeniksi vuosiksi. Kun kuulee puhuttavan joulunajan lihottavuudesta, usein vieläkin esimerkkinä mainitaan kinkku. Joskus kauan sitten, kun hyvässä kinkussa oli kymmenen sentin silavakerros, se oli huomattava kalorien lähde. Ne ajat ovat menneet ja nyt kinkuissa on rasvaa ohut kerros jos sitäkään. Ja tämänpäivän suomalainen jättää mielellään sen vähänkin rasvan lautaselle, sillä silava ei enää maistu.

Rasvaton sianliha on painonhallinnan kannalta täydellisen viaton. Siinä on energiaa vain 110 kilokalorin tienoilla sataa grammaa kohden. Sillä on vaikea saada itsensä lihomaan. Varsinkin kun ravintoaineista juuri proteiini, jota liha on täynnä, tuo parhaiten kylläisyyttä. Samaa tietenkin voi sanoa kalkkunasta, johon osa suomalaisista on kinkusta siirtynyt.

Perinteisen joulupöydän valikoimassa ei muutenkaan ole mitään hirvittäviä kaloripommeja. Ja vaikka olisi, älkää missään nimessä ajatelko kaloreita jouluaaton ja joulunpyhien aterioilla. Nauttikaa täysin rinnoin hyvästä ruuasta, joulusta ja läheisten yhdessäolosta.

Välipäivinä sitten kukin ratkaiskoon, miten suhtautuu pähkinäkulhoihin, jäljelle jääneisiin joulutorttukasoihin ja lahjaksi saatuihin konvehtirasioihin. Joka tapauksessa kenenkään painon kannalta ratkaisevaa ei ole, mitä tapahtuu joulun ja uuden vuoden välillä. Paljon tärkeämpää on se, mitä tapahtuu uudenvuoden ja joulun välillä.

Sain äskettäin käsiini terveystieteiden maisteri Sirpa Soinin gradu-työn, jota varten hän oli haastatellut onnistuneita laihduttajia. Onnistuminen tarkoittaa, että reilun laihtumisen jälkeen tulos oli pysynyt ainakin kaksi vuotta. Suurin osa osallistuneista henkilöistä kertoi, että he söivät rennosti juhlissa, juhlapyhinä ja lomilla. Sitten normaaliin arkeen palatessa he kertoivat "tasoittavansa tilanteen" tai "ottavansa takaisin". Se toimii siksi, että he punnitsivat itsensä vähintään kerran viikossa. Arjen tullen he tiesivät tilanteen ja toimivat tarvittaessa.

Arvatenkin tulevana jouluna nämä onnistuneet laihduttajat eivät juuri painoaan ajattele. Mutta viimeistään 2. päivä tammikuuta he palaavat arkeen. Jos he huomaavat kilon tai kaksi tulleen lisää, he "tasoittavat tilanteen".