Etusivu » Terveyskolumnit » 5:2 dieetti

5:2 dieetti

Kolumni
18.11.2013
sisätautien erikoislääkäri Pertti Mustajoki

5:2 dieetti (tunnetaan myös nimellä 5/2 dieetti) on brittiläisen lääkärin ja tiedetoimittajan Michael Mosleyn lanseeraama laihdutusruokavalio. Lontoon Olympialaisten aikaan elokuussa 2012 hän kertoi BBC:n tuottamassa TV-ohjelmassa kokemuksistaan jaksottaisesta paastosta. Ohjelman ja sosiaalisen median kautta dieetti sai suurta huomiota.

TV-ohjelman jälkeen Mosley kirjoitti yhdessä toimittaja Mimi Spencerin kanssa kirjan The Fastdiet, joka loppukesällä 2013 ilmestyi suomeksi nimellä 5:2 dieetti. Mosleyn dieetti oli ennen kirjan ilmestymistä paljon esillä suomalaisessa mediassa. Suosio on jatkunut, sillä teos on syksyn menestynein dieettikirja.

Dieetin suosion takana on mediakohun ohella yksinkertainen toteutus: Dieetissä syödään viikon aikana normaalisti viitenä päivänä viikossa, mutta kahtena päivänä ollaan osittaisella paastolla. Paastopäivät eivät saa olla peräkkäisiä.

Paastopäivinä kehotetaan naisia syömään 500 kilokaloria ja miehiä 600 kilokaloria päivässä. Kalorimäärä on neljäsosa suomalaisten keskimääräisestä energiansaannista. Paastopäivinä kirja kehottaa syömään proteiinipitoista ruokaa, pehmeitä rasvoja, jonkin verran hitaita hiilihydraatteja ja runsaasti vihanneksia.

Kirjan kirjoittajat suosittelevat dieettiä pysyväksi elämäntavaksi.

Paljonko dieetillä laihdutaan?

Dieetin ongelmana on, ettei sen tehosta tiedetä mitään.

Laihdutusmenetelmien tehoa selvittävissä tutkimuksissa suuri joukko ihmisiä (yli 50, mieluiten vähintään sata) arvotaan kahteen ryhmään, joista toinen noudattaa uutta menetelmää ja toinen jotain perinteistä menetelmää. Koehenkilöitä seurataan vähintään vuoden ajan, sillä vasta laihdutustuloksen pysyvyys kertoo menetelmän käyttökelpoisuudesta.

5:2 dieetillä ei ole tehty ainoatakaan tällaista tutkimusta. Pari lyhytaikaisempaa tutkimusta jaksottaisen paaston vaikutuksista- on julkaistu. Niissä neljän kuukauden tai puolen vuoden kohdalla painossa, verensokerissa tai rasva-arvoissa ei ollut merkittävää eroa tavanomaisella ruokavaliolla laihduttaneisiin verrattuna.

Kirjan kirjoittajat laihtuivat 6 – 8 kiloa. Suomalaisessa lehdistössä on julkaistu kymmenien 5:2 dieetin käyttäjien kokemuksia. Suurin osa heistä on laihtunut, mutta joukossa on myös niitä, joille dieetti ei sopinut.

Esitettyjen tapausten perusteella ei voida päätellä mitään 5:2 dieetin hyvyydestä. Lähes kaikilla dieeteillä laihdutaan aluksi. Ainoastaan kunnollisesti toteutetulla tutkimuksella on mahdollista selvittää, paljonko ihmiset keskimäärin laihtuvat, kuinka hyvin dieetti soveltuu eri ihmisille ja kuinka moni voi sillä saavuttaa pysyviä tuloksia.

5:2 dieetin vaikutuksia

Kirjassa kerrotaan paaston edullisista vaikutuksista terveyteen ja elinikään. Esimerkiksi jo vuosikymmeniä sitten on todettu, että eläinruokaa vapaasti nauttivat koe-eläimet elävät lyhyempään kuin ne, joiden syömistä on rajoitettu. Eri tavoin paastoavilla ihmisillä todetaan edullisia muutoksia aineenvaihdunnassa, esimerkiksi koholla oleva verensokeri alenee ja rasva-arvot normaalistuvat.

Näiden tietojen perusteella kirjan tekijät päättelevät, että 5:2 dieetti on terveellinen ja pidentää ikää. Esitetty epäsuora tutkimusnäyttö ei läheskään riitä todisteeksi lääketieteessä. Ei ole mitään tutkimustietoa siitä, mitä kaksi viikoittaista paastopäivää vuoden ajan tai useita vuosia käytettynä vaikuttaa terveyteen.

Kirjassa Mosley kertoo, miten hänen koholla ollut verensokerinsa normaalistui ja veren rasva-arvot kaunistuivat, kun hän laihtui dieetillä runsas kahdeksan kiloa. Sen perusteella ei voida sanoa mitään dieetin paremmuudesta muihin laihdutustapoihin verrattuna. Laihtuminen johtaa aina vastaaviin edullisiin aineenvaihdunnan muutoksiin.

Kenelle dieetti ei sovi

Kirjan kirjoittajat eivät suosittele 5:2 dieettiä lapsille eikä naisille, jotka ovat raskaana tai yrittävät tulla raskaaksi. Nämä ovat hyviä varotoimenpiteitä.

Paastopäivien aikana elimistö joutuu ottamaan tarvitsemansa ravintoaineet omista kudoksista. Eniten siihen käytetään lihaksia. Ruokapäivinä lihasten koostumus todennäköisesti palautuu ennalleen. Tällä hetkellä ei kuitenkaan tiedetä, mitä tapahtuu pitkän ajan kuluessa. Ei tiedetä, miten yli sata paastopäivää vuodessa vaikuttavat lihasten kuntoon. Siksi ikääntyneiden, joilla lihaskato on uhkaamassa, ei pitäisi käyttää 5:2 dieettiä.

Kirjan toinen kirjoittaja, 170 cm pituinen Mimi Spencer, kertoo ennen laihduttamista painonsa olleen 60 kg. Näillä mitoilla painoindeksi oli 20,8. Spencer siis oli normaalipainoinen ja keskimääräistä hoikempi. Hän laihdutti kuusi kiloa, minkä seurauksena paino putosi alipainon rajalle.

Tämä on kirjan ikävin piirre. Dieettiä ei käytetä terveyden edistämiseen vaan hoikkuusmuodin välineenä.

Normaalipainoisten ei pitäisi lainkaan käyttää paastodieettiä. Erityisen vaarallinen se saattaa olla hoikkuutta tavoittelevilla nuorilla tytöillä, joilla toistuvat paastopäivät voivat johtaa syömishäiriön syntyyn.

Miksi 5:2 dieettiä ei käytetä suomalaisessa terveydenhuollossa?

Lääkärit ja hoitajat eivät voi suositella dieettiä kenellekään ylipainoiselle potilaalle, koska sen vaikutuksista ole riittävästi tutkimustietoa.

Terveydenhuollossa pyritään käyttämään vain sellaisia hoitomuotoja, joiden teho ja turvallisuus on luotettavilla tutkimuksissa selvitetty. Ravitsemussuositukseen perustuvan kaloreiden vähentämisen vaikutukset tunnetaan hyvin, sillä niistä on tehty satoja tutkimuksia.

Alkuperäinen kirjoitus on julkaistu 1.10.2013.