Etusivu » Uutta Terveyskirjastossa » Aloite terveyden edistämiseksi

Aloite terveyden edistämiseksi

Lisää unta - kiireen lyhyt historia
31.5.2017
Timo Partonen

Sisäistä kelloa rasittamaton ajankulku, riittävän pitkä ja laadukas yöuni sekä valoisat aamut ovat terveydelle hyväksi. Esitän seuraavassa terveyttä edistäväksi aloitteeksi kaksi teesiä ja perustelen ne.

1. Lopettakaamme kesäajan käyttö!

Kesäajan käyttö on epäterveellistä. Kesäajan käytöstä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Kesäaika ei enää palvele tarkoitustaan.

2. Lisätkäämme talviaamujen valoisuutta!

Aamun valo on terveellistä. Aamun valo helpottaa heräämistä ja pitää virkeänä. Aamun valo tahdistaa elimistön sisäisen kellon.

Päivien lyhyt valoisa aika tuntuu aika ajoin raskaalta. Talven aikana on monin paikoin tavattu viettää hiljaiseloa, hämäränhyssyä. Talven hiljaiselo on aiemmin ollut keino sietää ympäröivää hämärää. Toisille talvi on yhä tervetullut, sillä se antaa heille mahdollisuuden levätä pitempään, kerätä voimia ja hallita kiirettä.

Kaikille näin ei ole. Nykyisin hämäränhyssy on enää harvoille mahdollisuus ja monet kärsivät kiireestä myös talven aikana. Monet valittavat aamuisin kiusaavaa väsymystä, heistä osa kärsii runsaista kaamosoireista ja osa sairastaa kaamosmasennuksen. Kaamosoireilevia on yli 30-vuotiaista suomalaisista naisista joka viides ja miehistä joka kahdeksas. Joka kymmenes masentunut on kaamosmasentunut.

Jos aamut olisivat valoisampia, niin kaamosoireet pysyisivät kurissa. Aamut ovat pimeitä, koska päivä on lyhyt ja koska lyhyet päivätkin ovat marras-tammikuussa valtaosin pilvisiä ja harmaita. Jos vielä tuoretta luntakaan ei ole heijastamassa valoa maasta, päivää ei juuri erota yöstä.

Aamujen pimeyttä syventää aikavyöhykkeemme, jonka takia valoisaa aikaa on enemmän puolenpäivän jälkeen kuin ennen sitä. Talvipäivän seisauksen jälkeen illat alkavat valostua aamuja nopeammin, ja tämä vuorokauden valoisan ajan epäsymmetrisyys jatkuu läpi vuoden.

Koska illat valostuvat aamuja enemmän, ihmiset ymmärrettävästi suosivat iltapainotteista ajankäyttöä. Tämän seurauksena iltapainotteisten palvelujen tarjonta lisääntyy, mikä valvottaa monia ja pahentaa väsymystä aamuisin. Pimeät aamut eivät virkistä. Sitä vastoin valo virkistää välittömästi ja säännöllisesti toistuessaan valoisat aamut myös tahdistavat ihmisen sisäisen kellon.

— — —

Olet luvussa: Tarvitsemme lisää valoa aamuihin

Edellinen artikkeli: Tarvitsemme lisää valoa aamuihin – Johdanto1

Seuraava artikkeli: Valo elävöittää lyhyitä päiviä2