Terveyskirjasto

Hae Terveyskirjastosta

Voit laajentaa hakua katkaisemalla sanan *-merkillä (esim. uni*).
Lue lisää
 »
 

Terveyskirjasto - Luotettavaa tietoa terveydestä

Flunssa
 
 

Fyysinen hyvinvointi

Elämisen rytmi
13.8.2007
Mikael Sallinen, Irja Kandolin ja Mari Purola

Liikunta

Terveyttä edistävään liikuntaan ei usein vaadita merkittäviä muutoksia ajankäytössä. Avainsanoja ovat säännönmukaisuus ja arkiset tavat. Esimerkiksi hissin vaihtaminen rappusiin tai auton vaihtaminen polkupyörään lyhyillä matkoilla ovat jo pitkiä askeleita eteenpäin. Terveyttä edistävälle liikunnalle ei siis ole välttämätöntä varata erikseen aikaa kalenterista, vaan sen voi sisällyttää osaksi jokapäiväisiä toimintoja. Yhteensä puoli tuntia jonkinlaista liikuntaa joka päivä on hyvä nyrkkisääntö. Fyysisen kunnon kohottamiseen tarvitaan tämän lisäksi puoli tuntia hikiliikuntaa kolme kertaa viikossa. Hyvän fyysisen kunnon ylläpitämiseen riittää esimerkiksi miehillä viitenä päivänä viikossa 25 kerroksen nouseminen portaita niin, että yhdellä kertaa noustaan viisi kerrosta. Naisilla sama vaikutus saadaan vastaavalla 20 kerroksen nousemisella. Liikunnan merkitystä hyvinvoinnille korostaa myös sen keskeinen osuus henkisessä hyvinvoinnissa, esimerkiksi stressin vähentämisessä ja mielialan kohottamisessa.

Ravinto

Terveellinen ja monipuolinen ravinto kiireettömästi nautittuna tukee niin fyysistä kuin henkistä hyvinvointia. Esimerkiksi lounastauko työpäivässä rytmittää työtä sen lisäksi että saamme polttoainetta elimistöllemme. Tällöin tulee myös vaihdettua kuulumisia työkavereiden kanssa. Työpaikkaruokailu toimii parhaimmillaan kaikilla hyvinvointimme osa-alueilla.

Uni

Ihmisellä on biologisesti määräytynyt tarve nukkua. Keskimäärin tämä tarve on noin 7,5–8 tuntia vuorokaudessa eli olemme unessa noin kolmasosan elämästämme. Tämä on huomattava määrä, kun ajattelee nykyisen työelämän aikapaineita. Ei olekaan yllätys, että työhön liittyvät tekijät ovat yleisimpiä univajeen syitä. Myös myytit vähän nukkuneista suurmiehistä, kuten Napoleonista, kuvastavat asennoitumista uneen aikavarkaana, josta on mahdollista ja myös syytä päästä eroon (tosiasiassa Napoleon piti vain valoa päällä työhuoneessaan öisin ja oli itse nukkumassa).

Unen vaikutukset tukevat sekä fyysistä että henkistä hyvinvointia. Unen rajoittaminen normaaliunisella ihmisellä viikoksi muutamaan tuntiin yössä saa aikaan promillen humalatilan vaikutusta vastaavan heikkenemisen aivojen tiedonkäsittelytoiminnoissa, mielialan laskua, stressihormonina tunnetun kortisolin lisääntynyttä eritystä sekä epäedullisia muutoksia sokeriaineenvaihdunnassa. Lisäksi puutteellinen uni heikentää huomattavasti valveilla opitun tiedon lujittumista aivoissa sekä luovaa ajattelua. Univajeiselle ihmiselle onkin tyypillistä rutiineihin pitäytyminen myös niissä tilanteissa, jotka vaatisivat uudenlaisia ratkaisuja.

Unelle on varattava keskimäärin kolmasosa vuorokaudesta. Jos unta on alle neljäsosa vuorokaudesta,epäedulliset seuraukset fyysiselle terveydelle, henkiselle toimintakyvylle ja elämänlaadulle ovat usein väistämättömiä.

Kotikuntasi terveyspalvelut

Valitse kotikuntasi