Terveyskirjasto

Hae Terveyskirjastosta

Voit laajentaa hakua katkaisemalla sanan *-merkillä (esim. uni*).
Lue lisää
 »
 

Terveyskirjasto - Luotettavaa tietoa terveydestä

Sienimyrkytykset
 
 

Anteeksianto

Onnentaidot
8.9.2009
Antti S. Mattila

"Vihan ylläpitäminen on kuin tarttuisi kuumaan hiileen tarkoituksella heittää se jonkun päälle: sinä olet se joka polttaa itsensä."

- Buddha

Anteeksianto on "prosessi, jonka aikana henkilö lakkaa kokemasta kaunan, närkästyksen, tuohtumuksen tai vihan tunteita koetun loukkauksen, näkemysten eroavaisuuden tai erehdyksen takia ja lakkaa vaatimasta rangaistusta tai vahingonkorvausta." Se tarkoittaa myös sitä, että henkilö lakkaa olemasta vihainen jollekulle tai luopuu kaunasta, närkästyksestä, mielipahasta tai halusta rangaista (Wade, Worthington, 2005; Enright, Fitzgibbons, 2000).

Tutkimusten mukaan anteeksi antaminen vähentää vihaisuutta, loukkaantumisen tunnetta, masennusta ja stressiä sekä johtaa lisääntyneisiin toivon, rauhan, myötätunnon ja itsevarmuuden tunteisiin. Se parantaa ihmissuhteita sekä fyysistä terveyttä. On tärkeää muistaa, että anteeksiantaminen ei tarkoita vääryyden hyväksymistä vaan ihmisen vajavuuden tunnustamista. Kyky antaa anteeksi kasvaa tutkimusten mukaan iän myötä. Aikuiset ovat valmiimpia siihen kuin nuoret, ja vanhukset tekevät sitä enemmän kuin aikuiset.

Onko tilanteita, joihin anteeksiantoharjoitus ei sovi? Ainakin silloin se voi olla ennenaikaista, jos vääryyttä kärsinyt uhri ei vielä ole saanut tilaisuutta kertoa koko tarinaansa jollekin toiselle ihmiselle, joka todella kuuntelee. Ennen kuin anteeksianto on mahdollista, hän tarvitsee tunteen, että hänen kokemuksensa ja tunteensa ovat tulleet kuulluiksi. Toinen tilanne, jossa anteeksiantoharjoitus ei ole paikallaan, on tilanne jossa pahoinpitely tai hyväksikäyttö jatkuu edelleen, koska silloin uhrin turvallisuuden takaamisesta tulee tärkein asia.

Harjoitus 1: ANTEEKSIANTAMISEN ASKELEET (VERSIO 1)

Anteeksiantamisen yhdeksän askelta on kuvannut internetsivullaan psykologi Frederic Luskin (http://www.learningtoforgive.com/steps.htm).

  1. Kerro tarkalleen, mitä tapahtui ja miltä sinusta tuntui ja miksi se ei ollut oikein.
  2. Muista, että anteeksianto tapahtuu sinun itsesi vuoksi eikä kenenkään muun.
  3. Anteeksianto ei tarkoita välttämättä sovinnon tekemistä eikä teon katsomista läpi sormien. Olet etsimässä mielenrauhaa.
  4. Etsi hyödyllistä perspektiiviä tapahtuneeseen.
  5. Kun tunnet olevasi poissa tolaltasi, kokeile stressin hallintamenetelmiä ja tapoja rauhoittua.
  6. Lakkaa odottamasta toisilta ihmisiltä sitä, mitä he eivät aio tehdä.
  7. Suuntaa energiasi toisiin tapoihin saavuttaa tavoitteesi riippumatta kokemuksesta, joka loukkasi sinua. Loukkaantumisen vatvominen mielessä ei auta.
  8. Muista, että paras kosto on se, että menestyt elämässä. Sen sijaan, että suuntaat huomiosi loukkaantumisen tunteisiisi ja siten annat loukkaajallesi yhä valtaa elämästäsi, opettele etsimään rakkautta, kauneutta ja ystävällisyyttä ympäriltäsi.
  9. Korjaa vääryyden kokemisen tarinaasi nyt muistuttamaan sankarillisesta päätöksestäsi antaa anteeksi.

Harjoitus 2: ANTEEKSIANTAMISEN ASKELEET (VERSIO 2)

Nathaniel Waden ja Everett Worthingtonin (2005) mukaan monissa anteeksiantoon keskittyvissä terapiaryhmissä on noudatettu seuraavia askeleita:

  1. Määritelmä. Keskustellaan siitä, mitä anteeksianto on ja ei ole. Se ei esimerkiksi tarkoita vääryyden unohtamista eikä kieltämistä. Se ei myöskään vaadi tekojen oikeuttamista, niiden pois selittämistä esimerkiksi sillä, että teot tehtiin olosuhteiden pakosta. Anteeksianto ei välttämättä vaadi ihmissuhteen palauttamista ennalleen.
  2. Uhrivaihe. Uhrilla tulee olla tilaisuus kertoa koetusta loukkauksesta, kuvailla ja muistella sitä ja siihen liittyviä ajatuksia, tunteita ja käyttäytymistä mahdollisimman tarkasti ja yksityiskohtaisesti. Hän tarvitsee tunteen siitä, että on tullut kuulluksi.
  3. Sitoutuminen. On selvitettävä, onko uhri ylipäätään halukas ja valmis yrittämään anteeksiantoa. Sanallinen tai kirjoitettu lupaus, joka on annettu itselle tai ystävälle, voi parantaa tuloksia.
  4. Empatiavaihe. Pyri ymmärtämään tilanne tekijän näkökulmasta – ota huomioon olosuhteet, jotka johtivat tekoon, sekä tekijän ajatukset ja tunteet ennen tekoa, sen aikana ja sen jälkeen. Se kehittää empatiaa ja tunnetta, että tekijäkin on vain ihminen.
  5. Nöyryys. Muistele aikoja tai tilanteita, jolloin sinä olet saanut anteeksi omia virheitäsi ja miltä se tuntui. Se voi herättää kiitollisuuden ja nöyryyden tunteita ja lisätä valmiutta antaa anteeksi.
  6. Pidä kiinni päätöksestäsi. Mieti tilanteita tai asioita, jotka voivat horjuttaa päätöstäsi jatkossa ja koeta välttää niitä. Pohdi rankkojen kokemusten hyötyjä sinulle kuten esimerkiksi oman empatiakykysi kasvamista, viisauden ja itseymmärryksen lisääntymistä sekä elämänarvojen uudelleenarviointia (Post-traumaattinen kasvu).

Kotikuntasi terveyspalvelut

Valitse kotikuntasi