Etusivu » Lasten lihavuus ja painonhallinta – miten toimin eri ikäisten kanssa

Lasten lihavuus ja painonhallinta – miten toimin eri ikäisten kanssa

Painonhallinta
18.4.2011
sisätautien erikoislääkäri Pertti Mustajoki

Lasten ikä vaikuttaa luonnollisesti siihen, millä keinoilla häntä voidaan auttaa hallitsemaan painoaan. Seuraavat ohjeet perustuvat ruotsalaisten lasten lihavuuden hoidon asiantuntijoiden Annika Janssonin ja Pernilla Danielssonin kirjaan Painonsa arvoiset (Edita 2005).

Alle 7-vuotiailla vanhemmat säätelevät syömistä

Alle 7-vuotiaat lapset elävät päivän kerrallaan eivätkä tajua tämän hetken tapahtumien vaikutusta tulevaan. He eivät vielä ymmärrä sellaisia käsitteitä kuin energia ja ravintoaine. Vanhemmat voivat muuttaa pienten lasten ruokavaliota neuvottelematta heidän kanssaan.

Tässä iässä terveellisten ruokien makuihin tottuminen on tärkeää. Pöytään alkaa ilmestyä vähärasvaisempaa makkaraa, kevytlevitettä ja enemmän kasviksia, ja niitä maistellaan toistuvasti. Helpompi on olla tarjoamatta pikkuleipiä kuin riidellä, montako niitä saa syödä. Välipaloiksi on tarjolla hedelmiä. Sokeripitoisia virvoitusjuomia käytetään vain satunnaisesti. Makeisia lapsi saa vain karkkipäivänä.

8–12-vuotiaiden kanssa keskustellaan ruoasta

Kouluiässä 8–12-vuotiaana lapsi ymmärtää jo asioiden syitä ja seurauksia. Hän esimerkiksi käsittää, että ruoka vaikuttaa terveyteen. Tässä iässä ruokailu- ja liikkumistottumuksien ohjaaminen on erityisen tärkeää. Vaarana on, että lisääntyvä ylipaino ja istuvan elämäntavan vakiintuminen lukitsevat lapsen noidankehään, josta on vaikea hypätä pois.

Lapselle on syytä kertoa, että hän voi vaikuttaa terveyteensä ja painoonsa: pallo on hänellä. Lapsen tekemät terveelliset valinnat huomioidaan kehumalla. Monista asioista voidaan keskustella, mutta kaikkea lapsi ei voi valita. Aina syödään pääateriat, jonka kanssa on joka kerta kasviksia, välipaloina ei nautita keksejä, sipsejä tai muuta vastaavaa, television tai tietokoneen ääressä vietetään vain sovittu aika päivässä.

Teini-ikäistä nuorta tuetaan

Yli 12-vuotiaan teini-ikäisen terveelliset ruokavalinnat ja liikkuminen ovat nuoren itsensä käsissä. Se ei kuitenkaan tarkoita, ettei vanhempia tarvita. Päinvastoin, vanhempien viisas tuki on välttämätön. Tukeminen ei ole helppoa, koska nuori kapinoi eikä aina halua ottaa vastaan neuvoja. Jos vanhemmat vetäytyvät ristiriitaisesta tilanteesta, elämä muuttuu nuoren kannalta entistä sekavammaksi. On tärkeää, että vanhemmat osoittavat selkeästi käsityksensä terveellisestä ruoasta ja liikunnasta ja pitävät niistä kiinni.

Teini-ikäisen kanssa keskustellaan painon noususta hellävaraisesti, koska nuori voi reagoida liian rajusti ja sairastua anoreksiaan eli laihuushäiriöön. Häntä ei saa nimittää lihavaksi tai läskiksi. Painosta ja kiloista ei tarvitse puhua lainkaan, vaan keskustella terveellisistä ruoista ja syömistottumuksista.

Teini-ikäisillekin vanhemmat ovat edelleen kaikkein tärkeimmät ihmiset. Vaikka murrosikäisen kanssa tulee usein riitoja, vanhempien mielipiteillä on merkitystä. Rauhallinen ja syyllistämätön keskustelu vie eteenpäin.

Vanhemmat eivät saa nujertaa nuoren muutenkin haurasta itseluottamusta liiallisilla neuvoilla ja säännöillä. Toisaalta nuorta ei pidä liikaa hemmotella tai sääliä, eikä painonnousua tule kaunistella.

Vanhempien tehtävät lasten painonhallinnassa

Ruokailussa ainakin 12 vuoteen asti vanhempien vastuulla ovat päivittäisten ruokatottumusten määrittäminen, terveellisen ruoan tarjoaminen lapselle ja säännöllinen ateriarytmi.

Sen sijaan ruokapöydässä vanhempien ei tulisi rajoittaa lasten syömistä, vaan lapset ovat itse vastuussa, paljonko he syövät. Vanhemmat voivat kannustaa maistamaan uusia ruokalajeja.

Käytännössä nämä tarkoittavat esimerkiksi seuraavia ohjeita:

  • Perhe syö 4–6 kertaa päivässä, mutta ei useammin tai jatkuvasti "laiduntaen".
  • Perhe syö vain ruokapöydässä, ja syödessä käytetään asianmukaisia aterimia ja lautasia.
  • Ruokapöydässä perhe keskittyy syömiseen, TV ja radio suljetaan siksi ajaksi.
  • Herkut pidetään kotona näkymättömissä. Porkkanoita, hedelmiä yms. säilytetään esillä tai helposti saatavissa paikoissa.

Ylipainoinen lapsi ei tietenkään voi syödä erilaista ruokaa kuin muut. Kaikkien perheessä tulisi olla valmiita muuttamaan ruokailutottumuksia painonhallintaa suosivaksi. Kyseessähän ei ole mikään dieetti vaan kaikille terveellinen ruoka.

Lihavan lapsen perheessä usein toinen tai molemmat vanhemmat ovat ylipainoisia. Heille ruokatottumusten muuttaminen on järkevää oman painonhallinnan kannalta. Jos perheessä on toinen normaalipainoinen lapsi, hänellekin terveellisiin ruokatottumuksiin siirtyminen on hyödyllistä.

Ruoan lisäksi vanhempien tehtävä on huolehtia lasten liikkumisesta. Heidän vastuullaan on rajoittaa TV:n ja tietokoneen käyttöä ja kannustaa lasta liikuntaleikkeihin ja muuhun liikkumiseen.

Lasten lihavuuden hoidon periaatteita

Lasten kohdalla ei koskaan käytetä mitään laihdutusdieettejä. Ruoasta saatua energiaa vähennetään muuttamalla ruoan laatua: esimerkiksi kasviksia lisätään, rasvaisten ruokien osuutta vähennetään, sokeripitoisia juomia vaihdetaan sokerittomiksi. Näiden ansiosta lapsi syö itsensä edelleen tavalliseen tapaan kylläiseksi, mutta ruoan energiapitoisuus ("kaloriväkevyys") ja sen kautta energiansaanti vähenevät.

Lapsilla järkevät syömistottumukset ovat vielä oleellisempia kuin aikuisilla. Tärkeimmät ovat kunnon aamupala, riittävän säännöllinen ateriarytmi, perheen yhteiset ateriat sekä välipalojen ja napostelun pitäminen kohtuuden rajoissa.

Liikkumispuolella päähuomio on leikki- ja arkiliikunnan lisäämisessä. Keinoina ovat edellä mainittu istuvien harrastusten vähentäminen ja lapsen aktivoiminen eri tavoin liikkumaan.

Kilojen sijasta päähuomio kiinnitetään tottumusten muutoksiin. Kun ne toteutuvat, paino asteittain korjaantuu. Kasvuikäisen lapsen kohdalla ei pyritä kilojen pudottamiseen, vaan sen hetken painon säilyttämiseen. Kun lapsi samalla kasvaa pituutta, tilanne vähitellen normaalistuu.

Muita painonhallinnan artikkeleita

«Laihdutus ja painonhallinta - rasvat, hiilihydraatit ja proteiinit»1

«Laihdutus ja painonhallinta - kylläiseksi kohtuullisilla kaloreilla»2

«Laihdutus ja painonhallinta - pikaruoka ja einekset»3

«Laihdutus ja painonhallinta - suuret annokset ja astiat lisäävät kaloreita»4

«Laihdutus ja p ainonhallinta - vesi ja muut juomat»5

«Laihdutus ja painonhallinta - syöminen ja kylläisyys»6

«Laihdutus ja painonhallinta - ruuan ostaminen ja säilyttäminen»7

«Laihdutus ja painonhallinta – mielihalun torjunta»8

«Laihduttaminen ja painonhallinta - liikunta»9

«Lasten lihavuus - lasten ruokatottumukset ja painonhallinta»10

«Lasten lihavuus ja painonhallinta – TV ja tietokone»11

«Laihdutusvalmisteet - houkutteleva humpuuki»12