Terveyskirjasto

Hae Terveyskirjastosta

Voit laajentaa hakua katkaisemalla sanan *-merkillä (esim. uni*).
Lue lisää
 »
 

Terveyskirjasto - Luotettavaa tietoa terveydestä

Syyskampanja
 
 

Alkoholijuomien energiasisältö

100 kysymystä ravinnosta
4.3.2013
Antti Aro

Alkoholipitoisuus määrää pääasiassa juoman sisältämän energianmäärän, mutta sokerin antama lisä voi olla 0–100 %.

Alkoholijuomien energiasisältö riippuu ennen kaikkea juoman alkoholipitoisuudesta ja annoksen koosta. Myös juoman makeudella on usein huomattava vaikutus, joka voi joissakin tapauksissa olla jopa merkittävämpi kuin juoman sisältämän alkoholin energiasisältö.

Tavalliset ravintola-annokset sisältävät jokseenkin saman verran alkoholia. Pullollinen keskiolutta, 12 cl viiniä, 8 cl väkevää viiniä tai aperitiivia ja 4 cl väkeviä sisältää noin 12 g alkoholia. Tämän energiasisältö on noin 360 kJ. Usein näkee mainittavan, että yhdestä ravintola-annoksesta alkoholia saa aina saman verran energiaa. Tällainen tieto on kuitenkin harhaanjohtava, sillä se ottaa huomioon vain juoman sisältämän alkoholin, ei muita aineita. Makeiden viinien ja liköörien sisältämä sokeri lisää energiasisältöä, samoin esimerkiksi väkevän juoman nauttiminen grogina sokeripitoisen virvoitusjuoman kera.

Oluiden energiapitoisuuksissa vaihtelu on varsin vähäinen, mutta valkoviinien sisältämä energia vaihtelee makeudesta riippuen välillä 320–650 kJ/12 cl ja punaviinien vähemmän, 360–450 kJ/12 cl. Väkevissä viineissä makeuden erot ovat suuria ja energian määrä vaihteleekin välillä 340–770 kJ/8cl. Kirkkaat viinat sisältävät vain alkoholin antamaa energiaa eli 360 kJ/4 cl. Konjakeissa, viskeissä ja rommeissa energiaa voi olla hieman runsaammin, runsaimmillaan yli 500 kJ/4 cl. Liköörien alkoholipitoisuudet vaihtelevat nykyisin paljon. Osa vastaa väkeviä viinejä, kun taas joissakin alkoholipitoisuus voi olla 40 %. Sokerin osuus energiasta on usein suuri ja energia vaihtelee 400–680 kJ/4 cl.

Pitkissä juomissa ja cocktaileissa laimentamisaste lisää juoman kokonaisenergiasisältöä silloin, kun käytetään sokeripitoisia virvoitusjuomia tai mehuja. Jos lasketaan "lantringin" määräksi 1 desilitra, saadaan gin-tonicin tai rommikolan energiamääräksi noin 550 kJ.

Alkoholin terveysvaikutukset johtuvat jokseenkin täysin nautitun alkoholin määrästä. Paljon puhutut erot väkevien ja laimeiden juomien tai viinin ja oluen välillä ovat epävarmoja ja tavallisesti joidenkin yksittäisten tutkimusten tuloksia. Niinpä alkoholin määrää on tärkeämpi seurata kuin juomien energiamäärää. Suuri osa väestöstä joutuu kuitenkin lihavuuden tai lihomistaipumuksen takia vahtimaan nauttimansa energian määrää. Tällöin on hyvä muistaa myös sokerin osuus juomissa. Laihduttajan drinkiksi suosittelen laimeaa kossuvissyä, ellei sitten malta pysytellä kokonaan vesilinjalla.

 
Kansi: skr100 kysymystä ravinnosta
Mitä terveellinen ruokavalio sisältää ja miksi? 100 kysymystä ravinnosta vastauksineen kaikille hyvinvoinnistaan kiinnostuneille.

Kotikuntasi terveyspalvelut

Valitse kotikuntasi