Terveyskirjasto

Hae Terveyskirjastosta

Voit laajentaa hakua katkaisemalla sanan *-merkillä (esim. uni*).
Lue lisää
 »
 

Terveyskirjasto - Luotettavaa tietoa terveydestä

Flunssa
 
 

Kalsium

100 kysymystä ravinnosta
4.3.2013
Antti Aro

Kalsiumia tarvitaan ravinnosta kaiken ikää, myös vanhuudessa.

Valtaosa, yli 99 % elimistön kalsiumista on luustossa kiteisenä kalsiumfosfaattina eli hydroksiapatiittina. Pieni osa kalsiumista osallistuu solujen sisäiseen viestintäjärjestelmään, jolla on keskeinen merkitys esimerkiksi monien hormonien vaikutukselle. Solunulkoisessa tilassa veren seerumin kalsiumpitoisuutta säädellään erittäin tarkasti, koska sen muutokset aiheuttaisivat vaikeita häiriöitä hermoston ja lihasten toiminnassa, muunmuassa tajunnassa ja sydämen rytmissä. Jos kalsiumia ei ole näihin tarkoituksiin riittävästi käsillä, sitä irrotetaan luustosta, josta sitä on aina saatavissa verenkiertoon. Jos kalsiumin saanti ravinnosta on pitkään puutteellista, tämä saattaa heikentää luun mineraalitiheyttä. Kalsiumin tarvetta eri ikäkausina onkin tarkasteltava erityisesti luuston kunnon kannalta.

Kalsiumin tarve vaihtelee eri ikäkausina. Lapsuudessa kasvu suurentaa tarvetta ja kalsiumin hyväksikäyttö ruoasta on silloin runsasta. Aikuisella ihmisellä vain noin kymmenesosa ravinnon sisältämästä kalsiumista imeytyy. Kasvun aikana imeytyminen paranee jopa moninkertaiseksi hormonaalisten vaikutusten vuoksi. Edes puberteetin nopean kasvun aikana ei ravinnon kalsiumin määrän tarvitse juurikaan lisääntyä tavanomaisesta.

Naisilla kalsiumia kuluu raskauden aikana sikiön tarpeisiin ja imetyksen aikana maidon muodostukseen. Raskauden aikana kalsiumin imeytyminen suolistosta paranee kuten kasvun aikanakin eikä kalsiumia sisältävien ruokien nauttimista tarvitse erityisesti lisätä. Rintamaitoon erittyy runsaasti kalsiumia ja viime vuosiin asti on uskottu, että tämä pitää korvata lisäämällä imetyksen aikana kalsiumin saantia ruoasta. On kuitenkin osoitettu, että imetyksen aikana maidon eritykseen tarvittava kalsium otetaan aina luustosta riippumatta siitä, onko ravinnossa runsaasti vai niukasti kalsiumia. Kalsiumin saantia ei tarvitsekaan erityisesti lisätä juuri imetyksen aikaan, riittää kun ravinnossa on normaalisti kalsiumia sekä imetyksen aikana että sitä seuraavana aikana, jolloin luustosta imetykseen otettu kalsiumlaina maksetaan takaisin.

Ikääntyessä elimistön kalsiumtalous pyrkii heikkenemään, koska D-vitamiinin aktivoituminen munuaisissa heikkenee ja kalsiumin imeytyminen suolesta pyrkii huonontumaan. Kun käytettävissä olevan kalsiumin määrä vähenee, puuttuva kalsium irrotetaan luustosta lisäämällä lisäkilpirauhashormonin eritystä. Tätä pidetään yhtenä tärkeänä tekijänä, joka altistaa ikääntyessä yleistyvälle luun huokoistumiselle eli osteoporoosille «Osteoporoosi (luukato)»1. Kun iäkkäiden ihmisten kalsiumtaloutta on autettu lisäämällä heidän kalsiumin (ja D-vitamiinin) saantiaan, on todettu osteoporoosista johtuvien luunmurtumien vaaran vähentyvän.

Riittävä kalsiumin saanti on luuston kunnolle tärkeää kaikkina ikäkausina. Kasvuikäisillä tytöillä ja pojilla ja vielä täysi-ikäisillä naisillakin kasvusta, raskaudesta ja imetyksestä johtuva lisääntynyt kalsiumin tarve hoituu elimistön mukautumiskeinojen avulla ilman että kalsiumin saantia ravinnosta tarvitsisi tietoisesti suurentaa. Eläkeiässä tilanne muuttuu: kalsiumin lisääntynyttä tarvetta korvaavia keinoja ei enää löydy, vaan on kiinnitettävä erityistä huomiota siihen, että kalsiumia on riittävästi saatavilla ravinnosta. Tämän lisäksi on hyvä huolehtia erityisesti siitä, että kalsiumin imeytymistä säätelevää D-vitamiinia on riittävästi käytettävissä (ks. «D-vitamiini»2).

 
Kansi: skr100 kysymystä ravinnosta
Mitä terveellinen ruokavalio sisältää ja miksi? 100 kysymystä ravinnosta vastauksineen kaikille hyvinvoinnistaan kiinnostuneille.

Kotikuntasi terveyspalvelut

Valitse kotikuntasi