Etusivu » Ruokavalio ja verenpaine

Ruokavalio ja verenpaine

100 kysymystä ravinnosta
15.10.2015
Antti Aro

Laktovegetaarinen ruokavalio sekä runsaan alkoholin ja suolan käytön välttäminen pitävät verenpaineen parhaiten kurissa.

Verenpaineen kohoaminen «Kohonnut verenpaine (verenpainetauti)»1 keski-iässä on länsimaisissa hyvinvointiyhteiskunnissa yleinen ilmiö. Se on yhdistelmä perittyä alttiutta ja siihen sopimattomia elämäntapoja. Ongelmaksi kohonneen verenpaineen tekevät sen yhteydet diabetekseen «Diabetes ("sokeritauti")»2 ja rasva-aineenvaihdunnan häiriöihin ja sitä kautta sydän- ja verisuonitautien ennenaikaiseen ilmaantuvuuteen. Erityisesti vyötärön seutuun kertyvä lihavuus «Lihavuus»3 on kohonneen verenpaineen uskollinen kumppani. Laihduttaminen ja lihomisen torjunta ovat aina aiheellisia verenpaineen hallinnassa.

Natrium, jota saadaan runsaimmin ruokasuolasta, tunnetaan verenpaineeseen vaikuttavista ravintotekijöistä parhaiten. Saamme ruoasta enemmän natriumia kuin tarvitsemme, ja suurin osa on peräisin elintarvikkeiden valmistuksessa leivonnaisiin, lihavalmisteisiin, rasvoihin ja meijerituotteisiin lisätystä suolasta. Suola ei kaikilla vaikuta verenpaineeseen yhtä voimakkaasti. Selvimmin suolasta on haittaa lihaville henkilöille (erityisesti miehille), joilla on kohonnut verenpaine.

Säännöllinen alkoholin käyttö nostaa verenpainetta annoksen mukaisesti. Vaikutus näyttää olevan säännönmukaisempi kuin natriumin ja kohdistuu siten kaikkiin alkoholia runsaasti käyttäviin. Vaikka pienillä alkoholimäärillä saattaa olla edullisia vaikutuksia sydän- ja verisuonitautien riskitekijöihin, on runsaammasta alkoholista aina haittaa korkean verenpaineen välityksellä myös verisuonille.

Erilaisten rasvojen vaikutuksia verenpaineeseen on tutkittu runsaasti, mutta kovin selviä vaikutuksia ei ole havaittu. Runsas kovan rasvan käyttö saattaa kuitenkin olla tässäkin suhteessa haitallista. Selkeä edullinen vaikutus on saavutettu kasvisruokavaliolla, johon on liitetty vähärasvaisia maitotuotteita ja joitakin kala-aterioita, mutta vain niukasti lihaa. Tällaisen DASH-ruokavalion tehoa voidaan vielä lisätä suolarajoituksella. Runsaskuituinen kasvisruoka parantaa verenpaineenkin kannalta tärkeää insuliiniherkkyyttä, maidon kivennäisaineet kalium ja magnesium ovat verenpaineen kannalta edullisia, ja kovan rasvan välttämisestä voi olla vielä lisähyötyä. Tällainen ruokavalio vaikuttaa edullisesti myös LDL- ja HDL-kolesterolin eli pahan ja hyvän kolesterolin väliseen suhteeseen veressä. Samansuuntainen vaikutus sekä verenpaineeseen että kolesteroliin saadaan lisäämällä säännöllistä liikuntaa.

Yli kymmenesosa aikuisista suomalaisista syö lääkkeitä kohonneen verenpaineen hoitoon. Suuresta osasta tätä sairausvakuutusjärjestelmää rasittavaa toimintaa voitaisiin luopua, jos verenpaineen kohoamista ehkäisevät elämäntavat kuten järkevät ravinto- ja liikuntatottumukset yleistyisivät.