Etusivu » Kala ruokavaliossa

Kala ruokavaliossa

100 kysymystä ravinnosta
15.10.2015
Antti Aro

Pari kala-ateriaa viikossa takaa riittävän D-vitamiinin saannin.

P.G. Wodehousen kirjojen neuvokas hovimestari Jeeves suositteli isännälleen Bertie Woosterille runsasta kalaruokien nauttimista, koska hänen mukaansa kala lisäsi älykkyyttä. Jeevesin käsitystä tosin ei ole aivan tieteellisesti oikeaksi todistettu. Voinee olla niinkin, että älykkäät ihmiset ymmärtävät syödä kalaa, jolla on monenlaisia edullisia vaikutuksia.

Kalan ravintoaineista rasvaliukoinen D-vitamiini ansaitsee erityishuomion. Suomessa keskimäärin kolmannes ravinnon D-vitamiinista saadaan kalasta. Kun kalan käyttö väestössä jakautuu hyvin epätasaisesti, myöskin D-vitamiinin saantiongelmat keskittyvät osaan väestöstä. Pari kala-ateriaa viikossa riittää tyydyttämään D-vitamiinin tarpeen myöskin pimeään talviaikaan. Aiemman käsityksen mukaan D-vitamiinia sai vain rasvaisesta kalasta, kuten sillistä ja lohesta. Uudemmat tutkimukset ovat kuitenkin osoittaneet, että D-vitamiinia saa hyvin muistakin kaloista, kuten siiasta ja kuhasta. Keski-ikäiset ja iäkkäät henkilöt syövät kalaa säännöllisemmin kuin nuoriso. Tieto kalan syönnin järkevyydestä pitäisi saada suunnattua myös nuorille.

Kalan rasvasisältö on erilainen kuin lihan. Tyydyttyneitä rasvahappoja on vähemmän ja vastaavasti monityydyttymättömiä runsaammin. Monityydyttymättömät rasvahapot ovat suurelta osin pitkäketjuisia n-3-rasvahappoja (EPA ja DHA), joiden eräät vaikutukset ovat terveydelle edullisia. Suuret määrät kalarasvoja vähentävät veren hyytymistaipumusta, verenpainetta ja veren rasvapitoisuutta. Nykykäsityksen mukaan kalaa tavalliseen tapaan nauttimalla voi tuskin saada merkittäviä vaikutuksia veren hyytymiseen tai rasva-arvoihin. Sepelvaltimotautia «Sepelvaltimotauti»1 sairastavilla runsas rasvaisen kalan käyttö voi kuitenkin vähentää sydämen rytmihäiriöherkkyyttä ja sitä kautta äkkikuoleman riskiä. Norjassa on todettu runsaasti kalaa käyttäneillä pienentynyt dementian riski.

Käytännössä tärkein kalan syömisen vaikutus saattaa olla vaikutus ruokavalion kokonaisuuteen. Suola- ja maustekalaa nautitaan alkupaloina ja leikkeleinä, mutta useimmilla kala on pääaterian vaihtoehto. Kun syödään kalaa, jotakin muuta jää pois. Useimmilla tämä vaihtoehto on liharuoka. Suomessa kala edullisena ruokana kilpailee erityisesti halvempien liharuokien, kuten rasvaisen jauhelihan ja makkaran, kanssa. Näiden korvautuminen vaikkapa parina viikonpäivänä koostumukseltaan edullisemmalla kalaruoalla edistää terveyttä.

Kalan ympäristömyrkkyjen on ajoittain epäilty aiheuttavan riskejä terveydelle. Meillä tapetilla ovat olleet sisävesien petokalojen elohopea ja Itämeren rasvaisten kalojen dioksiinit. Tavanomaisen kohtuullisen kalankäytön aiheuttamat riskit ovat teoreettisia, ja ne voidaan ehkäistä välttämällä vain samasta vesistöstä pyydetyn kalan runsasta, lähes päivittäistä käyttöä. Sen sijaan kannattaa nauttia vaihtelevasti välillä merikalaa ja välillä järvikalaa, välillä viljeltyä ja välillä villiä kalaa, välillä kotimaista kalaa ja välillä taas valtamerien pakaste- ja säilykekalaa tai muuta tuontikalaa.