Terveyskirjasto

Hae Terveyskirjastosta

Voit laajentaa hakua katkaisemalla sanan *-merkillä (esim. uni*).
Lue lisää
 »
 

Terveyskirjasto - Luotettavaa tietoa terveydestä

Borrelioosi
 
 

Ruokapyramidi

100 kysymystä ravinnosta
4.3.2013
Antti Aro

Kasvisvoittoinen, jonkin verran maitoa ja kalaa sisältävä perusruoka antaa riittävyyttä ja vapauksia terveellisen ruokavalion toteuttamiseen.

Terveellisen ruokavalion noudattamista monet pitävät vaikeana vedoten vaikkapa siihen, ettei tavallinen ihminen mitenkään voi laskea kaikkien välttämättömien ravintoaineiden saantia ja arvioida sen riittävyyttä. Toisaalta monien ruokien käytön rajoittaminen osoittautuu vaikeaksi ja vastenmieliseksi. Lihavuus on perin yleinen merkki liikunnan ja syömisen epätasapainosta.

Olen jatkanut suositusten ruokapyramidin (ks. «Ravitsemussuositusten tausta»1) ajatusta vielä pitemmälle jakaen koko pyramidin kahteen osaan (kuva « Kahtia jaettu ruokapyramidi. »1). Tyviosassa ovat ne ruoat, joita säännöllisesti käyttämällä saa kaiken tarpeellisen ravinnostaan. Erillisen kärkikolmion ruoat ovat tavallaan ylellisyyttä: niitä voi käyttää tarpeen ja tilanteen mukaan harvemmin ja harkiten. Tyviosa on arkiruokaa, kärkikolmiosta löytyy aineksia juhlaruokiin, joita tehdessä ja nauttiessa tiukat terveellisyysohjeet voi hetkeksi unohtaa.

Tyvipuolta hallitsevat kasvisruoat. Viljaruoat kuten leipä, puuro, pasta ja riisi ovat suomalaisen ruokavalion perinteistä kivijalkaa. Niitä täydennetään juureksilla, vihanneksilla ja hedelmillä, joita nykyisin saa hyvin vuoden ympäri. Kasviöljyä tai pehmeää rasvalevitettä käytetään myös jonkin verran päivittäin, samoin vähärasvaisia maitotuotteita. Näiden päivittäin käytettävien ruokien lisäksi perustaan kuuluu myös pari viikoittaista kala-ateriaa. Eläinruokien ansiosta ruoasta saa riittävästi myöskin B12- ja D-vitamiinia. Näin koostettua ja painotettua arkiruokaa voi nauttia hyvin vapaasti ainakin kohtuullisesti liikkuva ihminen.

Kärkiosasta löytyvät sitten liharuoat ja munat. Useimpien ruokavalioon näitä kuuluu päivittäin, mutta näin säännöllinen nauttiminen ei ole terveyden kannalta välttämätöntä. Myös rasvaisten meijerituotteiden ja leivonnaisten sekä sokeripitoisten jälkiruokien sijoitus on kärjessä, koska niiden käytössä vapausasteet ovat vähäiset ja käyttäjän on hyvä vilkaista ainakin vyötäröään ennen ruokalistan laatimista ja pöytään istahtamista. Kärkiryhmään olen sijoittanut myös viinilasillisen, joka kohtuudella ja viisaasti käytettynä voi myös olla osa suosittelemaani ruokavaliota.

Kaikki tarpeellinen löytyy aivan tavallisten ruokien muodostamasta kokonaisuudesta, jota voi käyttää hyvin vapaasti ja vaihtelevasti. Tilaa löytyy varmasti myös kohtuulliselle määrälle kärkipuolen ruokia, vaikka monet joukostamme joutuvat tällä kohtaa päättämään yksilöllisen tilanteensa mukaan sen, kuinka usein ja millaisia ylellisyyspuolen hyödykkeitä pöytään kannetaan. Vapauksia lisää varsinkin riittävä päivittäinen energian kulutus.

Kuva 1. Kahtia jaettu ruokapyramidi.
 
Kansi: skr100 kysymystä ravinnosta
Mitä terveellinen ruokavalio sisältää ja miksi? 100 kysymystä ravinnosta vastauksineen kaikille hyvinvoinnistaan kiinnostuneille.

Kotikuntasi terveyspalvelut

Valitse kotikuntasi