Etusivu » Jalkaterän perusharjoitteita

Jalkaterän perusharjoitteita

Terveet jalat
10.12.2012
Riitta Saarikoski, Minna Stolt ja Irmeli Liukkonen

Usein asiakkaat sanovat jalkaterapeutille, etteivät heidän jalkansa toimi halutulla tavalla, varpaat eivät haritu, päkiä ei kapene jne. Vaaditaan lukemattomia toistoja, että kauan toimimattomana ollut lihas löytyy eli opitaan käskytys aivoista jalkaterään. Harjoiteltaessa liikkeiden tekemistä kannattaa katsoa jalkaterän harjoitettavaa kohtaa. Alussa käsin tehty liikkeen hahmottaminen on tärkeää. Seuraavaksi liikettä harjoitellaan käsillä avustamalla. Lopulta aktiivisen liikkeen löytyminen on suuri ahaa-elämys. Sen jälkeen voi aloittaa varsinaisen vahvistavan harjoittelun.

Jalkaterän etu- ja takaosan vastakkaisiin suuntiin tapahtuva kiertyminen (spiraali) on edellytys kolmen jalkapöytäluun (vaajaluut) muodostaman holvin toiminnalle (ks. «Alaraajan ja jalkaterän rakenne»1 ja «Jalkaterän etu- ja keskiosa»2). Holvilla on keskeinen merkitys sisäkaaren tukemisessa. Spiraaliliike on myös edellytys jalkaterän kolmiulotteisille liikkeille ja toiminnoille.

Harjoittelu kannattaa aloittaa jalkaterän etu- ja takaosan liikkuvuutta lisäävällä ja lihaksia rentouttavalla perusharjoituksella (kuva «Jalkaterän etu- ja takaosan spiraaliliikkeen lisääminen ja yhteistoiminta»1). Kuvissa «Jalkaterällä piirtäminen»2, «Varpaiden ojentajien venytys ja poikittaiskaaren aktivointi»3, «Jalkaterän etuosan poikittaisen kaaren hahmottaminen ja liikkuvuuden lisääminen»4, «Päkiänivelten koukistus ja poikittaisen kaaren liikkuvuuden lisääminen»5, «Kireän jännekalvon rentouttaminen»6, «Isovarpaan tyvinivelen vakauttaminen»7, «Varpaiden loitontajien aktivoiminen ja vahvistaminen, varpaiden harittaminen»8 ja «Jalkakaaria tukevien lyhyiden lihasten vahvistaminen lyhentämällä jalkaterää»9 on kuvattu jalkaterää vahvistavia perusharjoitteita.

Kun tässä esitetyt harjoitteet on opittu, niitä voi tehdä kengät jalassakin bussissa istuessaan, työssä jne. Jatkossa voi löytää isovarpaan lyhyen loitontajan ja "liftata" isovarpaalla muiden varpaiden ollessa paikallaan. Vastaavasti voi harjoittaa pikkuvarpaan lyhyttä loitontajaa. Varpaiden koukistusta voi harjoittaa poimimalla sukat ym. pikkutavarat lattialta varpailla. Paljasjaloin tai kevytjalkineilla vaihtelevassa maastossa kävellessä harjoitteet tapahtuvat luonnostaan (ks. «Paljasjalkakävely»3, «Paljasjalkakävelyn vaikutukset»4, «Paljain jaloin kohti parempaa yleis- ja jalkaterveyttä»5 ja «Kevytjalkineet ja niiden käytön vaikutukset»6).