Kevytjalkineet ja niiden käytön vaikutukset

Terveet jalat
10.12.2012
Riitta Saarikoski, Minna Stolt ja Irmeli Liukkonen

Osa vanhoista hyvän kengän ominaisuuksista on viime vuosien aikana kyseenalaistettu ja on todettu, että monet aiemmin hyvinä pidetyt kenkien ominaisuudet heikentävät jalkaterveyttä. Paljain jaloin liikkumisen yleistyminen ja yhä lisääntyvät urheiluvammat ovat johtaneet 2000-luvulla uudentyyppisten kenkien, ns. kevytjalkineiden kehittelyyn. Tuotekehittelyn perustana on luonnonmukainen paljasjalkakävely.

Kevytjalkineita pidetään innovaationa, jolla voi olla kauaskantoisia myönteisiä terveysvaikutuksia. Suomalainen Feelmax Oy on erikoistunut kevytjalkineisiin. Perinteisistä urheilujalkinevalmistajista ainakin Nike® valmistaa kevytjalkineita.

Kevytjalkineiden materiaalit ja rakenne vaihtelevat eri valmistajilla ja eri malleissa (ks. «Kevytjalkinemallit»1, kuva «Sisä- ja ulkokäyttöön soveltuvia kevytjalkineita»1). Jalkineita valmistetaan eri käyttötarkoituksiin työ- ja vapaa-ajan käyttöön sisällä ja ulkona, mm. eri urheilulajeihin ja käyttöolosuhteisiin, jopa talvikäyttöön.

Kevytjalkineen vaikutus kävelyyn

Kevytjalkineilla kävely muuttuu paljasjalkakävelyn tyyppiseksi (ks. «Kävely edistää alaraajojen hyvää kuntoa»2 ja «Paljasjalkakävelyn vaikutukset»3). Terveen jalkaterän mallia mukaileva kärki antaa varpaille tilaa levittäytyä suoriksi ja koukistua tasapainon säilyttämiseksi sekä ponnistaa askelta eteenpäin. Poikittainen jalkakaari aktivoituu sille kuuluvassa iskunvaimennustehtävässä.

Kävelessä kevytjalkineilla jalkapohjan ihotunto ja nilkan asentotunto aistivat jalkaterän ja alaraajan asentoja ja liikkeitä, liikkuminen tasapainottuu. Jalkaterän lyhyiden ja säären pitkien lihasten voimat lisääntyvät (ks. «Alaraajan ja jalkaterän rakenne»4). Kevytjalkineiden käyttäjillä onkin todettu tasapainon hallinnan ja alaraajojen lihasvoimien parantuneen. Jalkineiden pohjan pito-ominaisuudet lisäävät liikkumisen turvallisuutta ja varmuutta.

Rustot ja luusto saavat tarvittavia iskuja pysyäkseen kunnossa (ks. «Jalkaterän tehtävät»5). Jalkaterän ääriviivan mukainen pohja, jossa ei ole yhtään korkoa, mahdollistaa tasaisen kuormituksen jakautumisen jalkaterän etu- ja takaosalle sekä lantion ja selkärangan normaalin kuormittumisen.

Koska kevytjalkineet muuttavat kävelyä monin tavoin, kannattaa niiden käyttöön totutella vähitellen, jotta lihakset sopeutuvat uuteen kävelyasentoon. Tämä koskee erityisesti korkokenkien käyttäjiä (ks. «Kävelymallit»6).

Merkitys jalkaterveydelle ja yleisterveydelle

Kevytjalkineet sopivat hyvin seisomaan ja kävelemään opetteleville lapsille (ks. «Kenkien merkitys lapsen ja nuoren jalkaterveydelle»7 ja «Leikki-ikäisen kengät»8). Lapsen lihakset oppivat pystyasennon hallinnan ja kävelyn luonnollisesti. Työikäiset ovat saaneet apua vaivoihinsa ja uusia ulottuvuuksia liikkumiseensa sekä työssä että vapaa-aikana (ks. «Työkengät sisätyössä»9). Vanhukset pitävät jalkineiden keveydestä ja joustavuudesta, kengät eivät purista eivätkä paina (ks. «Vanhusten kengät»10). Myös monet suomalaiset huippu-urheilijat luottavat harjoittelussaan kevytjalkineisiin.

Kevytjalkineilla voi olla merkitystä osteoporoosin ehkäisyyn. On todettu, että kevytjalkineet jopa ehkäisevät polven nivelrikkoa, koska ne vähentävät polviniveleen kohdistuvaa kuormitusta. Kevytjalkineista voi olla apua myös diabeetikoille tai henkilöille, joilla on kohonnut riski saada diabetes.

Esteet käytölle

Jos on vaikea-asteinen ja kivulias jalkaterän etuosan kiputila, leventynyt päkiä (ks. «Levinnyt päkiä»11) sekä isovarpaan tyvinivelen kivulias nivelrikko (ks. «Jäykkä isovarvas»12), ei kevytjalkineiden käyttö ole suositeltavaa. Jotkut jalkineita kokeilleet ovat pitäneet niitä hiostavina ja kylminä.

Vanhusten mielestä esteitä kevytjalkineiden käytölle ovat olleet polvikivut, kaatumisen pelko, toispuolihalvaus sekä jalkineen tukemattomuus.

Kevytjalkineiden käyttäjäkokemuksia

Kevytjalkineiden käyttäjäkokemuksia löytyy mm. Feelmaxin® kotisivuilta (www.feelmax.com). Käyttäjät kertovat mm. kävelyn muuttumisesta ja siitä kuinka kenkien käyttö on vaikuttanut koko kehoon, muun muassa selkävaivoihin.

"Neljän kuukauden kokemuksen perusteella voin sanoa, että selkä ei ole ollut kipeä ja työn teko maistuu jälleen mukavalta. Suosittelen lämpimästi selkäkipuisille seisomatyötä tekeville, koska minulle se antoi uuden työuran ilman kipuja. Suosittelen myös terveydenhuoltoalalle osastotyöhön, jossa pitää olla jalkojen päällä paljon. Kokeile, muuten et tiedä mistä olet jäänyt paitsi." 35-vuotias sairaanhoitaja

"Kevytjalkineilla jalalle tulee luonnolliset liikeradat sekä ponnistus tapahtuu tehokkaasti loppuun asti varpaita myöten. Harjoituksen jälkeen jalkoihin jäi hyvä tunne." Urheilija

"Jalat saavat koko ajan uusia ärsykkeitä ja tunto alustaan on aivan toinen kuin kengät jalassa. Nilkat joutuvat tekemään töitä, koska niitä ei ole kenkä tukemassa. Tätä kautta tasapaino, koordinaatio ja tuntoaistimukset paranevat. Harjoitusvaste on paljon tehokkaampi myös koko vartalolle. Jalan luonnollinen askel huoltaa myös lihaksia. Itsellä jalat on ollut paljon paremmassa kunnossa, kun on voinut liikkua kevytjalkineilla." Hiihtäjä