Etusivu » Kulttuuri pidentää ikää » Jos sauna, viina ja terva...

Jos sauna, viina ja terva...

Kulttuuri pidentää ikää
27.3.2013
Markku T. Hyyppä

Saunaseurat vaalivat saunakulttuuria. Saunaa ei voi ohittaa Suomessa, sillä maamme tunnetaan saunasta. Se on tärkeä osa kulttuuriamme. Kaikki suomalaiset saunovat. Vaikka kaupungeissa saunakulttuuri on muuttunut, mökkisaunomisessa jäljitellään vanhaa traditiota. Lämmittäminen, vihdan tekeminen, vihtominen, kiuas- ja peseytymismenot ynnä muut ovat tuttua vapaa-ajan toimintaa kesäsuomalaisille.

Saunojen ja saunomisen ympärille on aikojen saatossa kertynyt kulttuurista karstaa niin paljon, että hyvällä syyllä voidaan puhua saunakulttuurista. Mutta onko saunominen terveellistä, vaikka välittömiä hyvinvoinnin tunteita ei käy kieltäminen? Saunan terveellisyys kuuluu vanhoihin myyttisiin käsityksiimme. "Jollei sauna, viina ja terva auta, tauti on kuolemaksi." Tai "Sauna on Suomen lääke", "Sauna on köyhän apteekki". Viina ja terva voidaan hyvällä syyllä hylätä, mutta sauna säilyttää asemansa. Usko saunan parantavaan vaikutukseen on edelleen vahva. Kun vanhan kansan viisaudet tutkittuina monesti osoittautuvat pötypuheeksi, kannattaa kahteen kertaa pohtia saunan ja saunomiskulttuurin vaikutusta suomalaisten hyvinvointiin. Olisihan se hienoa, jos sauna olisi hyvinvoinnin tekijä ja lisäisi väestön terveyttä.

Ettei lukija erehdy pitämään minua saunakielteisinä, huomautan heti alkuun, että rakastan saunomista ja saunoista eniten mökkirannan saunaamme. Ruotsissa kaipaan saunomista. Onneksi ruotsalaisystävämme ovat rakennuttaneet huvilarantaansa saunan, jonka versio muistuttaa tärkeimmiltä ominaisuuksiltaan suomalaista. Sen sijaan ruotsalaisten suosimat kaupunkiasuntojen Tylö-saunat ovat saunan irvikuvia.

Se suomalaisittain aito eli savusauna kuului lapsuuteni saunomiskokemuksiin. Vanhemmillani oli savusauna, jossa me lapset tulimme niin nokisiksi, että kiirehdimme peseytymään naapurin saunaan – ja sitten uimaan. Vanhemmallakin iällä kylpemisen valintatilanteissa olen hakeutunut savusaunoihin. Nykyihmiset toistelevat sanontaa "Joka vanhoja muistelee, sitä tikulla silmään". Heille kerrottakoon, että "tikku" tarkoittaa huonosti lämmitetyn savusaunan kiukaan hienojakoista ja silmiä kirvelevää nokea. Tikku ei ole esine, jolla pistettäisiin silmään. Osaan lämmittää savusaunan siten, ettei se nokea, tikuta tai savusta kylpijöitä. Savusaunan oikeaa lämmittämistä pidetään nykyisin taitona. Savusaunan lämmittäminen on kulttuuritapahtuma, jonka luulisi vaikuttavan pitkäjänteisesti. Itse muistan etenkin ne monituntiset ja maagiset lämmitystoimet, jotka vaarini esitteli minulle lapsuudessani.

Saunalla on syvät juuret historiassa. Saunomista on harrastettu eri puolilla maailmaa, mutta suomalaisessa muodossa sauna esiintyy vain Venäjällä ja meillä. Kalevalassa kerrotaan: "Saattoi saunan lämpimäksi, Kivet löylyn lyötäväksi, Puuhu'illa puhtahilla, Ve'en tuomilla haloilla. Vei on vettä verhossansa, Kantoi vastat varjossansa, Hauteli haluiset vastat, Satalatvat lauhutteli" (45. runo). Kalevalaisessa kulttuurissamme sauna liitettiin kaikkiin ihmiselon tapahtumiin. Se on ollut tärkeä osa elämäntapaamme ja on vieläkin. Saunassa synnytettiin vielä 1900-luvun alkuvuosina. Saunassa tapahtui vainajan "viimeinen voitelu", sillä vainajat vietiin saunaan pestäviksi. Vastoin luuloja, naiset ja miehet ovat kylpeneet erikseen: miehet ensin, naiset sitten. Sauna liitettiin vuoden kiertoon kuten nykyisinkin: joulusauna ja juhannussauna kuuluvat elävään traditioon. Kiroileminen, virtsaaminen ja jopa puhuminen saunassa oli kiellettyä, sillä niistä saattoi seurata onnettomuuksia. Muistan ikuisesti isältä saamani tiukan huomauksen, kun pikkupoikana lirautin kaupunkitalomme yhteissaunan ritilälle: "Saunassa ei saa pissata. Sauna on pyhä paikka!"

Saunan käsittäminen pornografian pesäksi kuuluu samaan väärinkäsitysten linjaan ja kertoo saunakulttuurin eroista. Olin vuosituhannen alussa kongressimatkalla Kanadassa. Montrealin hienossa Marriot-hotellissa avasin internetyhteyden sähköpostini lukemiseksi. Hämmästyin, kun hotellin palvelin ilmoitti, ettei sähköpostiani voida avata. Syy selvisi selostuksesta, jonka mukaan "adult"-merkatut internetsivut oli sensuroitu siihen ja siihen määrätykseen vedoten. Saunalahden sähköpostini ei avautunut. "Sauna" viittasi pornografiaan. Kotiin tultuani kysyin Saunalahden kokemuksia ja vertautumista pornoon. Sieltä vastattiin, että asia tunnetaan, mutta sen ihmeempiin toimenpiteisiin ei ole ryhdytty.

Edellistä lievempänä ja vähemmän haitallisena koin kulttuurierot Los Angelesin Olympiastadionin saunassa. Hikisinä tulimme lenkiltä saunaan, jossa yksi asiakas istui lauteilla Los Angeles Timesiä lukien ja toinen lattialla jotain näperrellen. Paikallinen kaverini pyysi minua lyömään löylyä ja seuraamaan, mitä tapahtuu. Heitin kipollisen vettä vaimeasti pihahtavalle kiukaalle. Tällöin lehteä lukeva pinkaisi salamannopeasti pystyyn ja poistuessaan vauhdikkaasti kiljui ovelta: "Man, what the hell you think you do!" En ehtinyt selittää, sillä mies hävisi varjoakin nopeammin. Lattiaa tutkivakin närkästyi ja poistui kaverinsa perään.

Poistetaan parantamisen pyhästä kolmiyhteydestä viina ja terva ja pohditaan hieman saunan mahdollista terveellisyyttä. Auliisti myönnän, että saunominen tekee hyvää ja tuottaa suurta mielihyvää, mutta epäilen saunan kansanterveydellistä merkitystä. Anton Rolandsson Martin julkaisi 1700-luvulla saunatutkimuksen, jossa hän kuvasi ihon lämpötilan nousun, pulssin kiihtymisen ja lihasten rentoutumisen. Muinainen tutkijakollega oli näkevinään muitakin terveellisinä pitämiään vaikutuksia. Kuitenkin vain autonomisen hermoston aktivoitumisen ohjaamat muutokset on voitu todentaa myöhemmissä tutkimuksissa. Saksalaiset esittivät, että sauna on itse asiassa epäterveellinen, jopa kuolemaksi, sillä saunominen kuormittaa sydän- ja verenkiertojärjestelmän toimintaa. Me suomalaiset ensin säikähdimme saunamme maineen puolesta, mutta sitten hymähdimme, sillä tiedämme toki, miten saksalainen saunoo. Parikymmentä vuotta myöhemmin japanilainen tutkimusryhmä tuli saksalaiseen nähden päinvastaiseen tulokseen ja päinvastaiseen selitykseen, eli sauna vahvistaa verenkiertoelimistöä kuormittamalla sydäntä. Saunan terveellisyyttä selvittävät tieteelliset tutkimukset ovat harvassa, mutta niiden perusteella ei voi tehdä minkäänlaista johtopäätöstä saunan terveellisyydestä. Luotettavat tutkimukset eivät myöskään tue Yhdysvalloissa esitettyjä väitteitä saunomisen keskushermostoa vahingoittavasta vaikutuksesta.

Jäljelle jää saunomiskulttuuriin yhteisöllinen vaikutus, joka perustuu saunan tuottamaan mielihyvään, rentoutukseen, iloon ja ennen muuta yhdessä kokemiseen. Saunominen täyttää kulttuurin määritelmän, sillä se on yhteisöllinen tapahtuma. Usein kyse on perheestä, mutta monesti myös ystävien, tuttavien ja yhteiseen tilaisuuteen kokoontuneiden keskinäisestä saunahetkestä. Saunakulttuuri on osa kansallista sosiaalista ja kulttuurista pääomaamme. Saunakulttuurin olemusta ei ole kuitenkaan tutkittu aineettoman pääoman näkökulmasta. Valistuneen arvaukseni mukaan saunakulttuuri tuottaa suomalaisille hyvinvointia. Vaikka ulkomaalaiset enimmäkseen pelkäävät saunomista tai näkevät siinä jotain haitallista, me koemme saunan ja saunomisen elämän eliksiirinä. Tässä on tärkeä painottaa suomalaisuutta, sillä vain meillä on riittävästi saunaperinnettä ja -kulttuuria.

Saunakulttuuria voi laajentaa samalla periaatteella kuin yleisiä kirjastojakin. Yleisten saunojen aika on ohi, mutta vielä niitä löytyy joissakin kaupungeissa. Yleisen saunan yhteyteen voi liittää muita kulttuuriaktiviteettja. Ei mikään estäisi yleistä saunaa ja kirjastoa liittoutumasta. Myös saunan yhteyteen rakennettuja lisätiloja konserteille tai teatteriesityksille on suunniteltu.