Etusivu » Ksylitoli, sorbitoli ja aspartaami

Ksylitoli, sorbitoli ja aspartaami

100 kysymystä ravinnosta
15.10.2015
Antti Aro

Sokerialkoholeista ksylitoli torjuu purukumissa tai pastilleissa käytettynä tehokkaimmin hammaskariesta.

Usein toistuva sokeri- ja tärkkelyspitoisten aterioiden tai välipalojen nauttiminen lisää hammaskarieksen «Karies (hampaiden reikiintyminen)»1 eli hammasmädän ilmaantumista. Ratkaiseva merkitys tässä on hampaiden pinnalla hammasplakissa elävillä bakteereilla, jotka käyttävät sokereita. Tämän seurauksena syntyvät hapot, kuten maitohappo, alentavat ympäristön pH:ta ja liuottavat kiillettä. Hyvä hammashygienia ja välipalojen vähentäminen parantavat olosuhteita, mutta karieksen syntyyn voidaan vaikuttaa myös muokkaamalla käytettyjä makeutusaineita.

Polyolit eli sokerialkoholit ovat paljon käytettyjä sokerin korvikkeita. Niiden makeus on jokseenkin sokerin luokkaa. Erityisesti ksylitoli eli koivusokeri on osoittautunut hampaille hyödylliseksi. Bakteerit eivät kykene käyttämään ksylitolia ravinnokseen, eikä ksylitolia sisältävä välipala siten johda myöskään happamuuden lisääntymiseen. Ksylitolia sisältävän purukumin tai pastillien säännöllisen käytön (2–3 kertaa päivässä aterioiden jälkeen) on osoitettu vähentävän selvästi hampaiden reikiintymistä. Myös purukumin ja pastillien syljen eritystä lisäävä vaikutus on hampaille edullinen. Muista polyoleista on käytetty eniten sorbitolia. Sen vaikutukset eivät ole olleet yhtä selviä eivätkä kiistattoman edullisia kuin ksylitolin. Hintasyistä useimmat purukumit sisältävät ksylitolin ja sorbitolin seosta, jolla on edullinen vaikutus karieksen riskiin. Vaikutus ei kuitenkaan ole yhtä tehokas kuin 100-prosenttisen ksylitolipurukumin.

Sorbitolin ja ksylitolin runsaasta käytöstä voi seurata vatsavaivoja ja ripulia, koska nämä sokerialkoholit imeytyvät epätäydellisesti ohutsuolesta. Purukumin tai pastillien sisältämät pienet annokset eivät riitä aiheuttamaan oireita, vaan niitä on todettu suklaan ja muiden runsaampina annoksina käytettyjen tuotteiden nauttimisen jälkeen.

Myös energiattomien makeutusaineiden, kuten aspartaamin, käyttö virvoitusjuomissa tai kahvissa on hampaille turvallista, ellei tällaisten juomien kanssa nautita sokereita tai tärkkelystä sisältäviä leivonnaisia tai makeisia. Sen sijaan energiattomien makeutusaineiden käytöstä esimerkiksi jälkiruokien makeuttamiseen ei ole yleensä vastaavaa hyötyä tällaisten ruokien muun ravintoainesisällön vuoksi. Joidenkin virvoitusjuomien happamuus voi myös aiheuttaa hammaskiilteen syöpymistä. Toisaalta eräät ruoat, kuten juustot ja pähkinät, muuttavat suun sisältöä emäksiseen suuntaan, neutraloivat happoja ja suojaavat vaikkapa aterian lopuksi nautittuina ksylitolin tavoin hampaita.