Kala

Kalaa suositellaan nautittavaksi 2–3 kertaa viikossa. Kala-aterioille on hyvä valita vaihtelevasti joko kasvatettua kalaa, kuten kirjolohta ja taimenta, tai muikkua, siikaa, puna-ahventa tai seitiä.

Raskauden ja imetyksen aikana vältetään kokonaan hauen syöntiä sen keräämän elohopean vuoksi. Samasta syystä on suositeltavaa välttää sisävesien isokokoisen ahvenen, kuhan ja mateen runsasta ja yksipuolista syöntiä. Itämeren alueen isoa silakkaa (yli 17 cm) tai lohta voi syödä vain 1–2 kertaa kuukaudessa niiden sisältämien haitallisten ympäristömyrkkyjen vuoksi.

Maksa

Naudan, sian ja broilerin maksaa ei suositella niiden runsaan A-vitamiinipitoisuuden vuoksi, koska liika A-vitamiini voi aiheuttaa sikiölle epämuodostumia ja keskenmenoriski suurenee. Maksassa on myös suuret raskasmetallipitoisuudet. Maksamakkaraa tai -pasteijaa voi turvallisesti syödä noin 30 g/vrk (noin kaksi viipaletta).

Ruokasuola eli natriumkloridi (NaCl)

Suolaa on hyvä käyttää raskausaikana kohtuudella. Runsas suolan saanti kerää nestettä elimistöön, kuormittaa munuaisia ja nostaa verenpainetta.

Terveellisiin valintoihin kuuluvat vähäsuolaiset leivät, juustot ja lihaleikkeleet, vältettäviin taas runsassuolaiset elintarvikkeet, kuten sipsit, oliivit, suolakurkut ja -pähkinät. Suolan käyttöä on syytä vähentää myös ruoanvalmistuksessa. Tavallinen suola on hyvä korvata mineraalisuolalla, mausteilla ja yrteillä. Sydänmerkki opastaa hyviin valintoihin ruokaostoksilla.

Makeutusaineet

Sokeria voi käyttää kohtuudella osana monipuolista ruokavaliota, kuten nauttimalla jälkiruokarahkaa tai -kiisseliä tai vähäsokerista pullaa tai marjapiirakkaa.

Ksylitolipurukumit tai -pastillit ovat hammasystävällisiä ja hyviä vaihtoehtoja makeisille. Runsas käyttö voi aiheuttaa vatsavaivoja. Sekä sokerilliset että light-juomat ovat haitallisia hampaille, niitä kannattaa käyttää vain kohtuudella (esimerkiksi lasillinen). Janojuomana paras valinta on vesi.

Keinotekoisista makeutusaineista aspartaami, asesulfaami ja sukraloosi ovat turvallisimpia vaihtoehtoja. Aspartaami on kahden luonnossa esiintyvän aminohapon seos, joka hajoaa ruoansulatuksessa kuten proteiinit. Aspartaamin sallittu käyttöannos on niin suuri, ettei sen enimmäiskäyttömäärä ruokavaliossa ylity. Asesulfaamin käytölle ei ole asetettu rajoituksia. Sukraloosia valmistetaan sakkaroosista eli ruokosokerista. Stevian eli stevioliglykosidien (E 960) käyttöä makeutusaineena ei ole osoitettu haitalliseksi.

Kofeiini

Kahvin ja kolajuomien sisältämä kofeiini saattaa aiheuttaa närästystä ja vastavaivoja äidille sekä ärtyisyyttä vauvalle. Suositeltava enimmäismäärä kofeiinia on 200 mg/päivä. Se vastaa 2 kupillista kahvijuomaa.

Lakritsi ja salmiakki

Raskaana olevalle naiselle ei suositella lakritsin tai salmiakin syömistä suuren glykyrritsiinipitoisuuden vuoksi.

Luontaistuotteet ja rohdosvalmisteet

Luonnonmukaisesti (luomu) viljellyt ruoka-aineet ovat turvallisia. Mausteyrtit ja inkivääri (ei teejuomina tai puristeina) ovat maustekäytössä vaarattomia. Merilevävalmisteita ja korvasieniä ei suositella raskausaikana. Luonnonyrtti- ja rohdosvalmisteiden käyttöä itsehoitona on vältettävä; niitä kannattaa käyttää ainoastaan lääkärin määräämänä ja valvonnassa. Rohdosvalmisteiden käyttöä raskausaikana on tutkittu erittäin vähän, siksi niiden käyttöä on parempi välttää kokonaan.

Elintarvikkeiden turvallisen käytön ohjeet

Ruokaviraston sivuille on koottu yleisiä elintarvikkeiden turvallisen käytön ohjeita: ks. .

Artikkelin pohjana on käytetty TtM, laillistettu ravitsemusterapeutti Riitta Kivelän kirjoittamaa tekstiä kirjassa Odottavan äidin käsikirja (Kustannus Oy Duodecim 2014).