Etusivu » Painonhallinta » Laihdutus ja painonhallinta – mielihalun torjunta

Laihdutus ja painonhallinta – mielihalun torjunta

Painonhallinta
18.4.2011
sisätautien erikoislääkäri Pertti Mustajoki

Mielihalun torjunnan keinoja

Melkein kaikilla ihmisillä on mielihaluja joitakin ruokia kohtaan. Yleinen mielihalun kohde on suklaa, mutta se voi olla leipä, makkara, jäätelö, mikä tahansa ruoka. Satunnaisista ruokamielihaluista ei ole haittaa, mutta niiden iskiessä tiuhaan, kaloreita tulee liikaa.

Mielihalu alkaa heikkona, mutta yleensä voimistuu nopeasti. Kun mielihalu on voimakas, tuntuu siltä, ettei se lopu ennen kuin olen antanut periksi ja syönyt. On lohdullista tietää, että tämä tunne ei ole totta. Mielihalu katoaa, kunhan vähän sinnittelee. Kyse ei ole pitkästä ajasta, usein muutama minuutti riittää.

Mielihaluista ei voi koskaan päästä eroon niitä jatkuvasti tyydyttämällä. Päinvastoin, mitä useammin mielihalun tyydyttää, sitä voimakkaammin se seuraavilla kerroilla kiusaa. Toisaalta tiedetään, että mitä useammin mielihalun onnistuu torjumaan, sitä heikompana se tulee uudestaan kunnes lopullisesti häviää.

Mielihalu häviää, jos tarkkaavaisuus kiinnittyy muuhun asiaan. Siksi psykologit neuvovat keksimään etukäteen jotain "sijaistoimintaa" mielihalun varalle. Mieti etukäteen valmiiksi mitä seuraavalla kerralla teet mielihalun iskiessä. Esimerkiksi soitan ystävälle, teen pienen lenkin, käyn suihkussa, seison päälläni, mitä tahansa, kunhan huomioni suuntautuu muualle.

"Siedätyshoitoa" suklaan orjalle

Psykologit ovat kehittäneet altistusmenetelmän mielihalun hallitsemiseksi. Sitä kannattaa kokeilla, jos mielihalua ei muuten pysty hallitsemaan.

Ideana on, että opetellaan hallitsemaan omia tuntemuksia ongelmaruuan läheisyydessä. Koetaan nälän ja halun tunteita, joita opetellaan sietämään. Oleellista on, että hyväksyy omat mielihalun tunteet ja antaa niiden mennä ohi. Asteittain lisätään altistusta, kunnes ongelmaruokaa maistetaan, mutta vain vähän. Tällainen asteittainen eteneminen karaisee kohtaamaan mielihalun aiheuttajan. Mielihalun aiheuttama tunnereaktio heikkenee ja ruokaan liittyvät ajatukset muuttuvat vaarattomiksi.

Ravitsemuspsykologi Raimo Lappalainen antaa altistusmenetelmästä seuraavan konkreettisen ohjeen, jossa esimerkkinä on mielihalu suklaaseen:

  • Ajattele lempisuklaatasi ja pane merkille sen aiheuttamat tunteet. Hyväksy tunnereaktiot ja anna niiden mennä ohi. Älä osta suklaata. Toista harjoitus useita kertoja.
  • Katsele ja tutki kaupan suklaahyllyjä kaukaa. Totea, mitä reaktioita katselu sinussa aiheuttaa. Hyväksy ne, ne menevät ohi. Älä osta suklaata. Toista harjoitus useita kertoja.
  • Katsele suklaata hyllyssä lähempää, ota se käteesi. Ajattele suklaan syömistä. Totea katselun ja ajattelun aiheuttamat tunnereaktiot ja anna niiden mennä ohi. Älä osta suklaata. Toista useita kertoja.
  • Osta pieni patukka suklaata. Ota kotona yksi suklaapala, aseta se pöydälle ja pane loppu suklaa kaappiin. Syö palanen hyvin hitaasti keskittyen ja nautiskellen. Totea syömisen aiheuttamat reaktiot. Hyväksy reaktiot, ne menevät ohi. Älä ota uutta palaa. Toista sama seuraavana päivänä.

Syö iloisella mielellä ja ilman syyllisyyttä

Monet ylipainoiset henkilöt yrittävät säännellä ja rajoittaa kaloreita syödessä, aterian aikana. Se tekee ateriasta ikävän ja rasittavan. Aterioidessa saattaa olla huono omatunto, kun kuitenkin on syötävä ja kaloreita menee sisään.

Tästä painonhallitsijan pitää ehdottomasti päästä eroon. Syöminen saa olla ja sen tulee olla miellyttävä hetki.

Onneksi kaloreiden seuraamista syömisen aikana ei tarvita. Se toimii huonosti ja siitä voi olla jopa haittaa. Jatkuva oman syömisen vahtiminen johtaa helposti siihen, että ruoka rupeaa liikaa hallitsemaan elämää.

Kaloreiden vähentämisen paikka on muualla kuin aterian aikana. Ruokakaupassa, kodin järjestelyssä (astioiden koko, ruuan säilyttämistapa), ennen syömistä ruokaa lautaselle annostaessa. Sitten kun syöminen alkaa, kalorit voi heittää mielestään.

  • Jos mielihalu toistuvasti johtaa liikasyöntiin, sen torjuntaa on syytä harjoitella.

Muita painonhallinnan artikkeleita

ks. «Laihdutus ja painonhallinta - rasvat, hiilihydraatit ja proteiinit»1

«Laihdutus ja painonhallinta - kylläiseksi kohtuullisilla kaloreilla»2

«Laihdutus ja painonhallinta - pikaruoka ja einekset»3

«Laihdutus ja painonhallinta - suuret annokset ja astiat lisäävät kaloreita»4

«Laihdutus ja p ainonhallinta - vesi ja muut juomat»5

«Laihdutus ja painonhallinta - syöminen ja kylläisyys»6

«Laihdutus ja painonhallinta - ruuan ostaminen ja säilyttäminen»7

«Laihdutus ja painonhallinta – mielihalun torjunta»8

«Laihduttaminen ja painonhallinta - liikunta»9

«Lasten lihavuus - lasten ruokatottumukset ja painonhallinta»10

«Lasten lihavuus ja painonhallinta – TV ja tietokone»11

«Lasten lihavuus ja painonhallinta – miten toimin eri ikäisten kanssa»12

«Laihdutusvalmisteet - houkutteleva humpuuki»13

Käytettyjä lähteitä

Siedätyshoitoa suklaan orjalle. Lappalainen R. Hyvä Terveys 2006 marraskuu, sivu 20.