Etusivu » Kannattaako hedelmät kuoria?

Kannattaako hedelmät kuoria?

100 kysymystä ravinnosta
15.10.2015
Antti Aro

Myrkkyjä pelkäävä kuorii omenat, ravintosisällöstä kiinnostunut syö ohutkuoriset hedelmät kuorineen.

Banaanit ja appelsiinit on totuttu kuorimaan, koska kuoriosa ei ole rakenteeltaan tai maultaan houkutteleva. Ohutkuoristen hedelmien, kuten omenien ja päärynöiden, kohdalla ratkaisu on vaikeampi. Hedelmät olisi helpompi nauttia kuorineen, mutta elintarvikkeiden turvallisuudesta huolehtivat viranomaiset ovat joissakin tapauksissa kehottaneet kuorimaan hedelmät, jotta niiden säilyvyyden parantamiseksi käytettyjen kemiallisten aineiden saantia voitaisiin vähentää.

Kotimaassa kasvatetut hedelmät myydään verraten lähellä tuotantopaikkaa ja nopeasti syksyn kuluessa. Hedelmien säilöntä ei siksi ole erityisen ongelmallista, eikä säilytysaineita tarvita. Suurin osa kaupasta saatavista hedelmistä, joita nykyisin riittää kaikkina vuodenaikoina, on kuitenkin tuotu kauempaa, jopa maapallon toiselta puolelta, ja säilytysajat ovat usein pitkiä. Tällöin voidaan tarvita säilyvyyttä parantavia aineita, joita suihkutetaan tai voidellaan hedelmän pintaan. Joskus hedelmän pinnassa havaitseekin vahamaisen kalvon. Hedelmien peseminen lämpimällä vedellä poistaa lian ja osan mahdollisista säilöntäaineista, mutta tehokkaampi keino on hedelmän kuoriminen.

Käytettävät torjunta-aineet ovat hyväksyttyjä ja käytetyt annokset säädeltyjä. Jos pitää arvossa toukattomia ja homeettomia hedelmiä, hyväksyy torjunta-aineiden tarpeen hedelmien tuotannossa. Koska hyväksyttyjen aineiden käyttö on arvioitu ihmisille turvalliseksi, pyrkimys vähentää niiden saantia perustuu yleiseen periaatteeseen vähentää elimistön ulkopuolista kemikaalikuormitusta kaikin keinoin. Kasveissa on runsaasti niiden omia luontaisia torjunta-aineita, ja ero niiden ja lisättyjen aineiden välillä on osin teoreettista laatua.

Hedelmien kuoriminen poistaa niistä osan, johon on kertynyt erityisesti fenoliyhdisteitä, kuten flavonoideja. Omenaa ei pidetä kovin vitamiinirikkaana hedelmänä. Kuitenkin tutkimuksessa, jossa arvioitiin kaikkien omenasta analysoitujen antioksidanttien yhteisvaikutus, todettiin 100 gramman omenan vastaavan peräti 1,5 grammaa C-vitamiinia. Jos omena kuorittiin, puolet antioksidanteista menetettiin. Tilanne muistuttaa tavallaan jyvien kuorimista, jossa suuri osa kuidusta, vitamiineista ja kivennäisaineista hukataan.

Valittavissa on kaksi oikeaa ratkaisua. Jos ympäristössä ja ruoassa uhkaavat myrkyt huolestuttavat kovin ja vaivaavat mieltä, on rauhoittavaa kuoria omenat ja päärynät, vaikka jotakin hyödyllistä sen mukana menetetäänkin. Missään tapauksessa ei kannata välttää hedelmien syöntiä säilöntäaineiden takia. Jos taas on tavallani vakuuttunut siitä, että elintarvikkeiden sisältämät luontaiset suojaavat aineet ovat tärkeämpiä kuin mahdollisesti haitalliset torjunta-ainejäämät, nauttii pestyt hedelmät hyvillä mielin kuorineen. Onneksi kukaan ei ole alkanut vaatia luumuja ja persikoita kuorittaviksi.