Etusivu » Kananmunan ravintosisältö

Kananmunan ravintosisältö

100 kysymystä ravinnosta
15.10.2015
Antti Aro

Ruokavaliossa kananmuna on edullinen vaihtoehto lihalle.

Kananmunassa on runsaasti laadukasta proteiinia ja monia vitamiineja. Siinä on rasvaa saman verran kuin kanan lihassa, ja tyydyttyneiden rasvahappojen osuus on pienempi kuin naudan ja porsaan lihassa mutta suurempi kuin kasviöljyissä. Kananmunassa on siten ravitsemuksen kannalta monia arvokkaita ominaisuuksia, mutta sen ongelmaksi on muodostunut keltuaisen sisältämä kolesteroli. Yhdessä kananmunassa kolesterolia on noin 200 mg, kun kolesterolia on samassa määrässä lihaa tai rasvaista juustoa noin 35 mg. Koska solujen rakentama kolesteroli vaikuttaa veren kolesterolipitoisuuteen enemmän kuin ravinnosta saatu, ei kolesterolin saanti ruoasta kuitenkaan vaikuta mainittavasti veren kolesteroliin suurimmalla osalla ihmisistä.

Yhdysvalloissa ravinnon kolesterolista on kuitenkin tehty suuri numero ja sen saannille on esitetty tiukka rajoitus alle 300 mg päivässä. Tämä ohje on Suomessakin omaksuttu sydänpotilaiden ruokavaliosuosituksiin. Kananmunien osuus suomalaisten kolesterolin saannista on noin kolmannes, mutta niiden osuus kovan rasvan saannista on vähemmän kuin 1 %. Niinpä kananmunien käytön rajoittamisella ei ole sepelvaltimotaudin ehkäisyn kannalta suurtakaan merkitystä. Suomessa käytetään keskimäärin 4–5 munaa viikossa, josta huomattava osa saadaan teollisesti valmistetuista elintarvikkeista, kuten leivonnaisista ja eineksistä. Tätä määrää on pidetty ongelmattomana terveille suomalaisille. Kuitenkin, jos suuri veren LDL-kolesterolipitoisuus on ongelma, on ruokavalion kovan rasvan välttämisen lisäksi parasta rajoittaa munien käyttö pariin munaan viikossa.

Suositusten ruokapyramidissa kananmunat ovat samalla hyllyllä kuin liha ja kala, eli nämä ruoat ovat toistensa vaihtoehtoja tasapainoisessa ruokavaliossa. Keskimääräisen energiankulutuksen vallitessa näitä elintarvikkeita voi yhteensä syödä vajaat 200 grammaa päivässä. Kala vaatii siitä osansa parina päivänä viikossa. Lihaa useimmat käyttävät eniten, mutta jos lihan käyttö ei ole kovin runsasta, on kananmuna aivan kelpo vaihtoehto lihalle. Tällaisessa tilanteessa voi syödä vaikkapa munan päivässä.

Kananmunien koostumukseen voidaan vaikuttaa muuttamalla kanojen ruokintaa. Niinpä on tuotettu munia, joissa omega-3-rasvahappojen määrää on lisätty syöttämällä kanoille rypsin tai pellavan siemeniä. Suomalaisissa tutkimuksissa on myös havaittu, että munien D-vitamiinin määrää voi samoin lisätä ruokinnan muutoksin. Kaupoista löytyy myös luomumunia ja ns. iloisen tai vapaan kanan munia. Niiden ravitsemukselliset ominaisuudet vastaavat tavallisia kananmunia.