Etusivu » Paljasjalkakävely on tehokasta jalkavoimistelua

Paljasjalkakävely on tehokasta jalkavoimistelua

Terveet jalat 2016
22.12.2016
Riitta Saarikoski

Paljain jaloin liikkuvilla kansoilla on terveet jalat: ylipronaatio on harvinainen ja kantakalvon kiputiloja esiintyy vähemmän kuin kenkiä käyttävillä. Jalkapohjan iho mukautuu muutamassa viikossa saamiinsa ärsykkeisiin paksuntumalla, jopa sentin vahvuiseksi.

Paljasjaloin liikkuminen edistää monipuolisesti jalkaterveyttä ja se soveltuu osaksi alaraaja-, jalkaterä- ja selkävaivojen hoitoa. Paljasjalkakävely vahvistaa jalkaterän pikkulihaksia vähitellen. Jalkavoimistelun tavoitteet ovat yhtenevät paljasjaloin liikkumisesta saatavien terveyshyötyjen kanssa (taulukko «Paljasjalkakävelyn terveyshyödyt.»1). Paljasjalkakävelyä ei suositella, jos henkilöllä on kivulias levinnyt päkiä tai diabeettinen neuropatia.

Paljasjaloin kävely on syytä aloittaa maltillisesti tunnustellen joustavassa maastossa, vähitellen kävelyaikaa lisäten. Jalkapohjan aristaessa alussa kävelyn voi aloittaa käyttämällä erittäin ohutpohjaisia ja korottomia kevytjalkineita, jotka simuloivat paljasjalkakävelyä (ks. «Kevytjalkineet työkenkinä»1, «Paljasjalkakenkien käyttö liikunnassa»2).

Taulukko 1. Paljasjalkakävelyn terveyshyödyt.
Vaikutukset pystyasentoon, kävelyyn ja juoksuunTasapaino ja pystyasento paranevat, liikkumisesta tulee vakaata, kaatumisriski vähenee.
Kävely- ja juoksutyyli muuttuvat kehoa ja alaraajoja vähemmän kuormittaviksi: kantaiskun tilalle päkiäkäynti, kehon omat iskunvaimennusjärjestelmät keventävät kantaiskun voimaa, rasitusvammat vähenevät.
Kävelyssä iso pakaralihas aktivoituu, reiden takaosan lihakset (hamstrings) aktivoituvat vähemmän ja lihasten vammautumisriski vähenee.
Kävelyssä etummaisen säärilihaksen vaivat vähenevät tai häviävät, kun nilkka koukistuu vähemmän ja kantaisku jää pois.
Alaraajan toimintojen kehittyminenNivelten joustavuus lisääntyy, polvi-, lonkka- ja selkäkivut vähenevät.
Akillesjänne venyy ja nilkan liikkuvuus lisääntyy.
Pikkulasten alaraajojen, jalkaterien ja varpaiden nivelet ja lihakset kehittyvät vahvoiksi ja kävelyn luonnonmukainen malli mahdollistuu.
Jalkavaivojen ehkäisyVarpaiden ja jalkaterän virheasentoja ei kehity, ja jo syntyneet virheasennot korjaantuvat.
Alaraajan lihaspumput aktivoituvat, verenkierto vilkastuu, ja vaivat, kuten suonenveto, kylmät jalat, suonikohjut, vähenevät.
Luut ja rustot saavat ärsykkeitä ja pysyvät vahvoina, mikä ehkäisee lonkka- ja polvinivelen nivelrikon sekä osteoporoosin syntyä.
Nilkkavammat vähenevät.
Jalkojen hikoilu vähenee, iho pysyy kuivana eikä kehity hiertymiä ja rakkoja. Jalkasilsa ja kynsisilsa ehkäistyvät. Jalkaterien alueella olevien ihotautien oireet lievenevät.
YleisterveysVastustuskyky lisääntyy, yleiskunto kohoaa ja sairastelu vähenee.
Nivelreuman ja diabeteksen yhteydessä ilmenevien jalkaterän asento- ja tuntomuutosten ilmaantumisen väheneminen ja etenemisen hidastuminen