Etusivu » Terveellistä ruokaa säännöllisesti

Terveellistä ruokaa säännöllisesti

Terve suu
10.6.2015
Helinä Keskinen

Opiskelijan ja nuoren päivittäiseen ruokailuun kuuluu aamiainen, lounas, välipala, päivällinen sekä iltapala. Aterioiden välillä vesi on hyvä janojuoma.

Monipuolinen aamupala antaa voimia ja virkeyttä päivän toimiin. Kouluterveyskyselyn (2013) mukaan lukiolaisista kolmannes ja ammatillisten oppilaitosten opiskelijoista puolet jätti aamupalan syömättä.

Lukiolaisille ja ammatillisessa koulutuksessa oleville tarjotaan maksuton lounas. Se on koostettu ravitsemuksellisesti monipuoliseksi, ja sen syöminen pitää kylläisenä pidempään kuin lounaan sijasta syötävät napostelutuotteet. Kouluterveyskyselyn mukaan kolmasosa opiskelijoista jätti lounaan syömättä ja yli puolet jätti siitä jonkin osan syömättä. Kela maksaa ateriatukea korkeakouluopiskelijoille. Siitä huolimatta vain noin puolet käytti vuonna 2008 tuen hyväkseen.

Yliopisto-opiskelijoista tytöt syövät terveellisemmin kuin pojat. He syövät enemmän hedelmiä, marjoja, kasviksia, mutta myös makeisia ja makeita leivonnaisia. Pojat käyttävät tyttöjä yleisemmin makeita juomia.

Monen opiskelijan ruokailu on siirtynyt välipalatyyppiseksi, syödään pieniä suupaloja vähän väliä. Terveellisiä ja monipuolisia välipaloja tarvitaan täydentämään aterioita, mutta niillä ei voi korvata pääaterioita. Valitettavasti makeat juomat, makeiset ja runsaasti rasvaa, sokeria ja suolaa sisältävät tuotteet ovat suosittuja. Ammatillisessa koulutuksessa olevat söivät makeisia ja joivat energiajuomia lukiolaisia useammin.

Yliopisto- ja ammattikorkeakouluopiskelijoista noin 15 % juo sokeroituja tai kevytjuomia ainakin kerran päivässä. Perunalastuja syö joka kolmas opiskelija 1–2 kertaa viikossa.

Aterian päätteeksi ksylitolia

Ksylitoli aterian päätteeksi pysäyttää happohyökkäyksen. Sitä on hyvä käyttää säännöllisesti vähintään 5 g päivässä jaettuna 3–5 kertaan (ks. «Ksylitoli»1).