Etusivu » Kotineuvola » Lapsen ravitsemus

Lapsen ravitsemus

Kotineuvola
13.12.2019
Elina Hermanson

Aikuisiän terveyden perusta luodaan lapsuudessa. Ravitsemuksen suhteen merkitystä on paitsi sillä, mitä syö, myös sillä, miten tottuu syömään. Aikuisena elämäntapojen muuttaminen on vaikeampaa kuin lapsuudessa, jossa tapoja vasta luodaan. Lapsi tarvitsee riittävästi ruokaa, riittävän monipuolista ruokaa, säännöllistä ateriarytmiä ja kokemusta siitä, että ruokailuhetket ovat mukavia.

Lapsi oppii ennen muuta mallista. Tavoitteena on, että ateriat olisivat mukavia yhdessäolon hetkiä. Syödään ruokapöydässä, ei sohvalla. Nautitaan niin ruoasta kuin yhdessä syömisestäkin. Keskitytään ruokailuun ja jätetään kännykät ja lehdet pois yhteisiltä ateriahetkiltä.

Juuri kukaan ei jaksa tehdä valintoja aina terveys edellä, eikä tarvitsekaan. ”Protokolla vapauttaa”, kerrotaan kuningatar Elisabethin sanoneen. Hän tarkoitti sitä, että selkeät säännöt ja rutiinit tekevät elämästä helpompaa, kun kaikkea ei koko ajan tarvitse arpoa. Kun on hyvät perusrytmit ja -säännöt, poikkeukset tuovat iloa ja vaihtelua. Kun on juhlimisen aihetta, voi huoletta syödä epäterveellisiäkin ruoka-aineita ilman, että terveys vaarantuisi.

Monella vanhemmalla on huolta siitä, ettei lapsi syö riittävästi. Lapsella on kuitenkin vahva vaisto syödä. Sairaana ollessaan ruokahalu heikkenee tilapäisesti. Kasvuikäinen pärjää tavallista vähemmällä ruoalla lopettamalla pituuskasvun niiksi päiviksi, kun energiaa tulee vähemmän. Kun lapsi toipuu, ruokahalukin palaa ja lapsi ottaa kiinni sen, minkä kasvussa jäi jälkeen. Muutaman päivän ajan lapsi syö tavallista enemmän. Jos lapsi sairastelee toistuvasti, ruokahalun vaihtelut voivat olla huomattavia. Jos lapsi sairauksien välissä toipuu, kasvu ei yleensä jää jälkeen. Jos lapsi kasvaa hyvin, hänen ruoansaantinsa on riittävää.

Ruoan liian pientä kokonaismäärää merkittävämpi pulma suomalaislapsilla on liian runsas energiansaanti. Ihmiskunta on pääosan historiastaan elänyt tilanteessa, jossa ruokaa on ollut vähemmän kuin mitä tarve olisi ollut. Sen takia ihminen syö helposti liikaa, kun ruokaa on saatavilla. Lapsilla kylläisyyden säätely toimii yleensä paremmin kuin aikuisilla, mutta tärkeää on, ettei lapsi opi pitämään ruokaa palkintona tai lohdukkeena. Palkinto- ja lohdukeruoat ovat usein energiatiheitä herkkuja, jotka johtavat lihomiseen.

Erityisruokavaliot vaativat perehtyneisyyttä. Jos erityisruokavalio on lääkärin suosittelema, lääkärillä on velvollisuus varmistaa, että lapsi saa kaikki tarvitsemansa ravintoaineet. Tarvittaessa on syytä konsultoida ravitsemusterapeuttia. Ravitsemusterapeutille menoon kannattaa valmistautua pitämällä mahdollisimman yksityiskohtaista ruokapäiväkirjaa siitä, miten lapsi ja perhe on tottunut syömään.

Liian yksipuolinen ruokavalio on lapselle riski. Jokin tärkeä ravintoaine voi jäädä saamatta tai jotain yksittäistä ruoka-ainetta saadaan liikaa. Mikään ruoka-aine ei ole niin terveellistä, että se yksinään riittäisi, paitsi rintamaito (D-vitamiinilisällä täydennettynä) lapsen noin 4–6 ensimmäistä elinkuukautta. Rintamaidosta pitää muistaa lähinnä se, että sitä pitää saada riittävästi. Ks. artikkeli «Imetys»1.

Leikki-ikäisten ruokavaliossa pitäisi kiinnittää huomiota samoihin asioihin kuin aikuisilla: Lisätään kasvisten, hedelmien, marjojen ja kuitupitoisten täysjyvävalmisteiden käyttöä. Vähennetään sokerin ja suolan käyttöä. Pidetään rasvan määrä kohtuullisena ja suositaan pehmeää rasvaa.

Säännöllinen syöminen on lapsille tärkeämpää kuin aikuisille sen takia, että lapsen elimistön kyky ylläpitää tasaista verensokeria on vielä heikko. Lapsi tarvitsee ruokaa 3–4 tunnin välein, paitsi yöllä. Keskimäärin kahdeksan kuukauden iässä sokeritasapainon säätely on jo niin kehittynyt, että lapsi pärjää yön yli ravinnotta. Sen pidempää paastoa ei lapsen elimistö kestä.

Elintarvikesuositukset ovat muuttuneet aikojen kuluessa, kun tietoa on tullut lisää. Virallisissa suosituksissa noudatetaan niin sanottua varovaisuusperiaatetta. Sillä tarkoitetaan, että jos tuotteen haitallisista vaikutuksista on pienintäkään perusteltua epäilyä, annetaan suositus välttää tai rajoittaa tuotteen käyttöä. Lyhennelmä vuonna 2019 voimassa olevasta suosituksesta, mitä elintarvikkeita tulisi välttää lapsiperheessä, on taulukossa «Vältettäviä ruoka-aineita raskauden aikana ja lapsuusiässä. Lähde: Syödään yhdessä – ruokasuositukset lapsiperheille. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) ja Valtion ravitsemusneuvottelukunta»1.

Taulukko 1. Vältettäviä ruoka-aineita raskauden aikana ja lapsuusiässä. Lähde: Syödään yhdessä – ruokasuositukset lapsiperheille. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) ja Valtion ravitsemusneuvottelukunta. 2., uudistettu painos, 2019. «https://www.julkari.fi/handle/10024/137459»1
Ruoka-aine/elintarvikeErityissuositus käytöstäSuosituksen perusteet
  • Raskauden aikana on erityisesti huomioitava listeriariski, koska listeria-bakteeri voi aiheuttaa raskaana olevalle keskenmenon. Listeria voi myös sairastuttaa vastustuskyvyltään heikentyneen vakavasti. Listeria-bakteeri tuhoutuu, kun ruoka kuumennetaan yli 70 asteen, mutta pakastamalla se ei tuhoudu. Listeriaa on erityisesti pastöroimattomassa maidoissa, pakastevihanneksissa ja homejuustoissa. Sitä on myös leikkeleissä, etenkin jos valmistetta on säilytetty tavanomaista pidempään.
  • Imeväisikäisen (alle yksivuotiaan) maksa ei kykene käsittelemään myrkkyjä yhtä tehokkaasti kuin vanhempi ihminen, eikä ruoansulatuskaan ole valmis. Sen takia luettelossa on paljonkin aineita, joita ei pidä antaa imeväisikäiselle lainkaan. Esimerkiksi säilöntäaineita tulee imeväisiässä välttää kaikissa muodoissaan. Hedelmäsäilykkeet ja säilöntäaineita sisältävät mehut kuuluvat siksi kiellettyjen listalle. Raparperimehua vältetään sen sisältämän oksaalihappon vuoksi.
  • Raskasmetalleja kertyy etenkin petokaloihin, joten niitä ei pidä syöttää lapsille kovin usein.
  • Nitriitti/nitraatti heikentää veren hapenkuljetuskykyä (methemoglobinemia). Asialla on merkitystä etenkin imeväisillä. Nitriittiä on etenkin makkaroissa, nakeissa ja lihaleikkeleissä, nitraattia ns. nitraatinkerääjäkasviksissa.
  • Liiallinen A-vitamiinin saanti voi johtaa maksan ja aineenvaihdunnan toimintahäiriöihin Raskaana ollessa se muodostaa keskenmeno- ja epämuodostumariskin.
  • Perussääntö on, että raa'at ja kypsennetyt ruoka-aineet tulee pitää erillään ja niiden käsittelyyn tulee käyttää eri välineitä. Tuoreet vihannekset pitää pestä huolellisesti.
  • Säilöntäaineita tulee imeväisiässä välttää kaikissa muodoissaan. Hedelmäsäilykkeet ja säilöntäaineita sisältävät mehut kuuluvat siksi kiellettyjen listalle. Raparperimehua vältetään sen sisältämän oksaalihapon vuoksi.
  • Pavut, herneet ja kaali sulavat huonosti ja voivat aiheuttaa ilmavaivoja kaikenikäisille.
Raaka liha, jauheliha, raakalihavalmisteetKäsiteltävä ja kypsennettävä asianmukaisesti. Kenenkään ei pidä syödä jauhelihaa kuin läpikypsänä. Raskaana olevien on syytä välttää kaikkia sellaisia lihatuotteita, joita ei ole kuumennettu. Pihvit ja paistit pitää kypsentää läpikypsiksi. Poron kuivaliha on kuumennettava. EHEC-vaara
Makkarat/nakit/leikkeleetEi imeväisikäisille. 1–6-vuotiaat voivat syödä yhden makkara-aterian viikossa ja yhden leikkelesiivun päivässä tai 2 leikkelesiivua päivittäin. Ole tarkkana viimeisen käyttöpäivän kanssa. Nitriitti, suola ja epäterveellinen rasva
Listeriavaara
Maksa, maksaruoat, maksamakkaraEi imeväisikäisille eikä raskaana oleville. Leikki-iässä maksalaatikkoa voi syödä enintään 300 g (3/4 maksalaatikollista) kuukaudessa; lisäksi voi syödä maksamakkaraa ja -pasteijaa yhteensä enintään 70 g viikossa (noin 4–5 viipaletta/viikko).Suuri A-vitamiini- ja raskasmetallipitoisuus
Yli 1-vuotiaan hirven maksa ja munuaisetKenenkään ei pidä syödä.Korkeat raskasmetalli-, etenkin kadmiumpitoisuudet
Siipikarjan lihaKypsennettävä kypsäksi (sisälämpötila yli +75 astetta)Salmonellavaara
Kampylobakteerivaara
KalaVaikka kaikkien tulisi syödä ainakin kaksi kala-ateriaa viikossa, seuraavia rajoituksia suositellaan: Raskaana oleville tai imettäville ei suositella haukea. Lapsien ja hedelmällisessä iässä olevien tulisi rajoittaa Itämeren suuren silakan, lohen ja hauen käyttö 1–2 kertaan/kk. Sisävesien ahventa, kuhaa ja madetta voi syödä satunnaisesti. Etenkin petokaloihin, jotka ovat ravintoketjussa korkealla, kertyy elohopeaa. Joillakin paikoilla ja joissakin kaloissa ongelmana ovat myös polyklooratut bifenyylit (PCB), dioksiini ja radioaktiiviset aineet.
Raa’at kalat ja äyriäiset, graavisuolatut tai kylmäsavustetut kalatuotteet, mädit ja näistä valmistetut ruoat, kuten sushit Ei vastustuskyvyltään heikentyneille, imeväisikäisille eikä raskaana oleville. Hekin voivat syödä graavisuolattua / kylmäsavustettua kalaa ja mätiä, jos se on kuumennettu sisälämpötilaltaan vähintään +70 asteeseen.Listeriavaara
Pastöroimaton maito ja raakamaito ja pastöroimattomasta maidosta valmistetut juustot Kaikkien tulisi käyttää mahdollisimman nopeasti ja vain kuumennettuna. Erityinen riski raskaana oleville ja lapsille. Yersinia-, salmonella-, kampylobakteeri-, listeria-, EHEC-vaara
Vihertävät, ruhjoutuneet tai itäneet perunatKoko väestöä kehotetaan välttämään.Suuri solaniinipitoisuus (myrkyllinen aine)
VarhaisperunatEi imeväisikäisilleSuuri solaniini- ja nitraattipitoisuus
Kypsymätön tomaattiKoko väestöä kehotetaan välttämään.Suuri tomatiinipitoisuus (myrkyllinen aine)
Kypsentämätön punajuuriKoko väestöä kehotetaan välttämään.Ruokamyrkytysvaara
Nitraatinkerääjäkasvikset (lanttu, nauris, punajuuri, pinaatti, nokkonen, kiinankaali, juuresmehut)Ei suositella imeväisikäisten ruokaanNitraatti
Teolliset pakastevihanneksetKiehautettava ennen käyttöäListeriavaara
Ulkomaiset pakastemarjatKuumennettava +90 asteeseen 5 minuutiksi tai keitettävä 2 minuuttiaNorovirus- ja A-hepatiittivaara
IdutLapsille vain kuumennettunaEHEC- ja salmonellavaara
KorvasienetEi lapsille, raskaana oleville eikä imettävilleGyromitriinijäämiä (myrkky) käsittelystä huolimatta
Muut sienetVarmistuttava syöntikelpoisuudesta
Bentsoehappoa (E210) sisältävät elintarvikkeet (mehujuomat, hillot)Ei imeväisikäisille. Ei suositella 1–6-vuotiaille. Kotimehut terveellisintä säilöä pakastamalla. Bentsoehapon runsas saanti mahdollista "suurkuluttajalapsilla"
MerilevävalmisteetEi imeväisikäisille. Jos jodipitoisuus ei tiedossa, ei myöskään 1–6-vuotiaille, raskaana oleville tai imettäville äideille.Jodin liikasaanti haitallista kilpirauhasen toiminnalle ja sikiön kasvulle. Toisinaan myös korkeita raskasmetallipitoisuuksia.
RaakapuurotEi suositella alle 7-vuotiaille.Tuotteiden hygieeninen laatu voi olla huono. Mehut ovat lisäksi happamia ja raakapuurot huonosti sulavia.
Yrttiteet, ravintolisinä myytävät yrttivalmisteetEi suositella alle 7-vuotiaille lapsille eikä raskaana oleville/ imettäville äideille.Voivat sisältää luontaisesti haitallisia aineita. Turvallisuudesta ei ole tietoa.
Vehnänorasmehu, maitohappokäytetyt mehutEi suositella alle 7-vuotiaille.Tuotteiden hygieeninen laatu voi olla huono.
Öljykasvien siemenet (pellavan-, pinjan-, chian-, hampun-, seesamin-, kurpitsan-, unikon- ja auringonkukan siemenet)Raskaana oleville ja imettäville korkeintaan hyvin pieniä määriä esim. leivässä. Ei imeväisikäisille. 1–6-vuotiaille enintään 1 rkl päivässä siemenlajia vaihdellen. Raskasmetallit
Kaneli Ei imeväisikäisille.1–6-vuotiaille ei päivittäin.Kumariini (myrkky)
Inkivääri ja inkiväärivalmisteetEi raskaana olevilleTurvallisesta käytöstä ei tietoa
Ravintolisinä myytävät yrttivalmisteetEi suositella raskaana oleville, imettäville eikä alle 7-vuotiaille. Turvallisesta käytöstä ei tietoa
Aprikoosin raa’at siemenetEi alle 4-vuotiailleAmygdaliini (myrkky)
RiisijuomaEi suositella alle 6-vuotiaan ruokajuomaksi.Arseeni (myrkky)
Ravintosisältö ei vastaa lapsen tarvetta.
Kofeiinipitoiset juomatTurvallisen saannin rajat:
  • Aikuisille 400 mg/päivä ja 200 mg/kerta-annos
  • Raskaana oleville ja imettäville 200 mg/päivä
  • Alle 18-vuotiaille alle 3 mg/painokilo/vrk
  • Ei lainkaan imeväisikäisille
Kofeiini, joskin sen vaarat osittain vielä epäselvät. Selviä haittoja ovat sydämentykytys, vapina ja unihäiriöt, etenkin nukahtamisvaikeudet.
EnergiajuomatEi suositella raskaana oleville eikä alle 15-vuotiaille.Kofeiini
Alkoholi Ei raskaana oleville eikä alle 18-vuotiailleHaittaa etenkin sikiön ja lasten/nuorten aivojen kehitystä. Lisävaaroja verensokerin laskusta, tapaturmariskin kasvusta ja riippuvuuden uhasta.
LakritsiRaskaana olevia kehotetaan välttämään.Suuri glykyrritsiinipitoisuus
HunajaEi tule antaa lainkaan imeväisikäisille.Botulismivaara