Etusivu » Refluksitaudin ravitsemushoito

Refluksitaudin ravitsemushoito

Lääkärikirja Duodecim
22.9.2020
Laillistettu ravitsemusterapeutti Reija Männikkö

Keskeistä

  • Refluksitaudista puhutaan, kun närästystä tai mahan sisällön nousua ruokatorveen esiintyy vähintään kahdesti viikossa ja oireet huonontavat elämänlaatua.
  • Painonhallinta helpottaa refluksitaudinoireita.
  • Säännöllinen ateriarytmi helpottaa annoskoon pitämistä kohtuudessa ja siten myös refluksitaudin oireita.
  • Oireita pahentavat ruoat ja juomat ovat yksilöllisiä. Tarpeen on välttää vain niitä ruokia ja juomia, joiden on huomannut itsellä aiheuttavan oireita.
  • Tyypillisesti oireita pahentavat suuret annoskoot, rasvaiset ruoat, käristetyt ruoat, alkoholi, kahvi, musta tee, kaakao, suklaa, jotkin mausteet, tomaatti, sipuli ja sitrushedelmät.

Yleistä

Refluksitaudissa mahan sisältöä nousee takaisin ruokatorveen. Tästä seuraa närästystä eli rintalastan takaista polttelua ja kipua. Lisäksi mahansisältöä voi nousta suuhun, ja ruokatorveen voi kehittyä limakalvovaurio.

Refluksitauti johtuu yleensä ruokatorven alaosassa olevan sulkijalihaksen heikosta toiminnasta, jolloin mahalaukun hapan sisältö pääsee nousemaan ruokatorveen. Mahalaukun sisältö on hyvin hapanta, joten se vaurioittaa ruokatorven limakalvoa ja aiheuttaa siihen tulehdusreaktion.

Refluksitaudin syistä ja hoidosta voit lukea tarkemmin artikkelista Refluksitauti1.

Refluksitaudinoireisiin vaikuttavat elintavat

Merkittäviä refluksitaudille altistavia elintapatekijöitä ovat ylipaino, tupakointi ja vähäinen liikunta. Ruokavalion osalta suuret annoskoot ja rasvaiset ruoat altistavat refluksitaudin oireille. Lisäksi on joitakin ruokia ja juomia, jotka voivat heikentää ruokatorven alasulkijan toimintaa ja lisätä mahalaukun happamuutta ja siten pahentaa refluksitaudin oireita.

Ylipainoisella jo muutaman kilon painonpudotus helpottaa refluksioireita, joten maltillinen painonpudotus on suositeltavaa. Myös säännöllinen liikunta ja istumisajan rajoittaminen voivat helpottaa oireita. Lisäksi ne helpottavat painonhallintaa ja edistävät kokonaisvaltaisesti terveyttä ja hyvinvointia. Tupakoinnin lopettaminen vähentää ruokatorven happoaltistusta merkittävästi.

Sängyn päädyn kohottaminen helpottaa yöllisiä refluksioireita. Vaatetukseksi on hyvä valita vaatteet, jotka eivät kiristä vyötäröltä.

Annoskoon hallinta ja ruokailun ajoittaminen

Kerrallaan nautitut suuret ruoka-annokset lisäävät mahansisällön virtausta ruokatorveen. Refluksioireiden hillitsemiseksi onkin keskeistä syödä kerrallaan pieni tai kohtuullinen annos ruokaa. Annoskoon hallintaa helpottaa säännöllinen ateriarytmi, jolloin valveillaoloaikana syödään noin 3–4 tunnin välein.

Ruokailun jälkeen on hyvä pysytellä pystyasennossa ruoan takaisinvirtauksen estämiseksi – ruokalepo pitkällään ei siis ole refluksipotilaalle hyvä ratkaisu.

Mikäli refluksioireet vaivaavat yöllä, kannattaa kokeilla iltapalan siirtämistä aiemmaksi sekä välttää suuria ruoka-annoksia noin 2–3 tuntia ennen nukkumaanmenoa.

Yksittäiset oireita aiheuttavat ruoat ja juomat

On hyvin yksilöllistä, mitkä ruoat ja juomat aiheuttavat ja pahentavat refluksioireita. Siksi oman elimistön viestejä kannattaa kuunnella ja rajoittaa vain oireita aiheuttavien ruokien ja juomien käyttöä. Rajoitettavan ruoka-aineen tilalle on tärkeää ottaa jokin vastaava vaihtoehto, joka ei aiheuta oireita.

Yleisesti refluksioireita aiheuttavia juomia ovat kahvi (sekä kofeiinia sisältävä että kofeiiniton), musta tee, kolajuomat, hiilihapolliset juomat, kaakao ja alkoholi.

Ruoista runsaasti rasvaa sisältävät sekä käristetyt vaihtoehdot pahentavat oireita. Tällaisia ovat esimerkiksi pizzat, hampurilaiset, uppopaistetut ruoat, kermaperunat, makkarat, pasteijat, lihapiirakat ja viinerit. Käristämisen sijaan ruoanvalmistuksessa kannattaa suosia uunissa kypsentämistä, kevyttä ruskistamista, keittämistä ja höyryttämistä.

Kasviksista sitrushedelmät, tomaatti ja sipulit voivat pahentaa refluksitaudin oireita. Myös suklaa on tyypillinen oireiden aiheuttaja. Mausteista oireita voivat pahentaa mustapippuri, jalapeno, cayenne ja minttu.

Refluksioireita voi pyrkiä hillitsemään seuraavilla ruokavalion keinoilla

  • Syö säännöllisesti noin 3–4 tunnin välein. Pidä annoskoko kohtuudessa.
  • Mikäli sinulla on yöllisiä oireita, aikaista iltapalaa ja pidä annoskoko pienenä. Tarvittaessa on hyvä ruokailla 2–3 tuntia ennen nukkumaanmenoa.
  • Juo kahvia ja teetä kohtuudella. Etsi itsellesi sopiva käyttömäärä. Kuumista juomista vihreä tee sopii yleensä hyvin.
  • Käytä ruokajuomana rasvatonta tai vähärasvaista maitoa tai piimää tai kasvimaitojuomia. Janojuomaksi soveltuu parhaiten vesi. Sen sijaan hiilihapotettuja ja kolajuomia sekä alkoholia kannattaa välttää.
  • Valmista ruoka uunissa, keittämällä, höyryttämällä tai kevyesti ruskistamalla.
  • Käytä ruoan maustamiseen esimerkiksi tuoreita ja kuivattuja yrttejä sekä pippureita (mustapippuria kuitenkin vain kohtuudella). Voimakkaita mausteita, kuten jalapenoa ja cayennea on hyvä tarvittaessa välttää.
  • Vihannekset, juurekset, hedelmät ja marjat sopivat yleensä hyvin. Tomaatin, sipulin ja sitrushedelmien sopivuutta on hyvä tarkkailla.
  • Makeista leivonnaisista sopivat niukemmin rasvaa sisältävät vaihtoehdot, kuten pulla ja pullataikinaan leivotut marjapiirakat.

Kirjallisuutta

  1. Ylävatsavaivat ja refluksioireet. Käypä hoito -suositus. Suomalaisen Lääkäriseuran Duodecimin ja Suomen Gastroenterologiayhdistyksen asettama työryhmä. Helsinki: Suomalainen Lääkäriseura Duodecim, 2019. Viitattu 28.8.2020.
  2. Sethi S, Richter JE. Diet and gastroesophageal reflux disease: role in pathogenesis and management. Curr Opin Gastroenterol 2017;33(2):107-111. «PMID: 28146448»PubMed
  3. Academy of Nutrition and Dietetics. Gastroesophageal Reflux Disease GERD. Nutrition Care Manual. Luettu 30.8.2020.
  4. Fineli www.fineli.fi