Keski-ikäiset miehet voivat pienentää diabetesriskiään noudattamalla terveellistä suomalaista ruokavaliota eli ns. Itämeren ruokavaliota. Itämeren ruokavalion terveellisyys on tiedetty pitkään, mutta sen vaikutukset tyypin 2 diabeteksen riskiin ovat olleet epäselvempiä.

Tutkimukseen osallistui 2 300 kuopiolaismiestä, jotka olivat 42–60-vuotiaita tutkimuksen alkaessa vuosina 1984–1989. Keskimäärin 19-vuotisen seurannan aikana heistä hieman alle viidennes sairastui tyypin 2 diabetekseen.

Verrattuna Itämeren ruokavaliota pitkälti noudattaviin riski sairastua tyypin 2 diabetekseen oli kolmanneksen suurempi miehillä, joiden ruokavalio oli kaukana siitä. Epäterveellinen ruokavalio liittyi myös huonompiin glukoosi- ja insuliinitasoihin.

Tässä tutkimuksessa Itämeren ruokavaliolla tarkoitettiin ruokavaliota, jossa suositaan marjoja, omenoita ja muita hedelmiä, täysjyväviljaa, kasviksia, kalaa, rapsiöljyä ja vähärasvaisia maitotuotteita sekä vältetään liikaa alkoholia ja prosessoituja lihatuotteita.

Itämeren ruokavaliota kutsutaan myös pohjoismaiseksi ruokavalioksi, ja se on aiemmin yhdistetty pienempään kohonneen verenpaineen ja aivoinfarktien vaaraan. Ruokavalio on hyvin lähellä virallisia ravitsemussuosituksia.

Tutkimus julkaistiin European Journal of Nutrition -lehdessä.

Tyypin 2 diabetesta sairastaa noin 500 000 suomalaista, mutta merkittävä osa heistä ei ole tietoisia taudistaan.

Uutispalvelu Duodecim

(European Journal of Nutrition 2021;60:3927–3934)

https://doi.org/10.1007/s00394-021-02569-1