Istuminen ja fyysinen passiivisuus on yhdistetty tyypin 2 diabeteksen riskiin monissa tutkimuksissa, mutta jo hyvin pienet muutokset voivat pienentää sairastumisriskiä. Tuoreen tutkimuksen perusteella tähän riittää puolen tunnin vähennys, jos istumisen korvaa aktiivisemmilla arkiaskareilla tai liikunnalla.

Tulokset perustuvat 475 000 terveen aikuisen yksitoistavuotiseen seurantaan, jonka aikana 18 000 osallistujaa sairastui tyypin 2 diabetekseen. Fyysisesti passiiviseksi laskettiin television ja tietokoneen äärellä sekä auton ratissa vietetty aika.

Fyysisesti passiivisimpien riski sairastua tyypin 2 diabetekseen oli lähes 60 prosenttia suurempi kuin vähiten passiivisten, tulokset osoittivat. Jos fyysisesti passiivista aikaa kuitenkin vähensi 30 minuuttia ja korvasi sen jollain aktiviteetilla, sairastumisriski pieneni 6–30 prosenttia. Suurin vaikutus oli raskaalla kuntoliikunnalla, mutta myös vähäisempi liikunta kuten kävely tai arkiaskareet vaikuttivat.

Yhteys oli voimakkain osallistujilla, joilla ei ollut tyypin 2 diabetekselle altistavia geenimuotoja, mutta se havaittiin myös riskipotilailla. Fyysisesti passiivisimmat viettivät auton ratissa tai television ja tietokoneen äärellä yli 6 tuntia päivittäin ja aktiivisimmat korkeintaan 2 tuntia.

Tutkimus julkaistiin Diabetes Care -lehdessä.

Uutispalvelu Duodecim

(Diabetes Care 2021;44:2403–2410)

https://doi.org/10.2337/dc21-0455