Punttien nostelu ja muunlainen voimaharjoittelu voi tuoreen tutkimuksen perusteella pidentää elinikää. Optimaalinen määrä näyttäisi olevan 30–60 minuuttia viikossa. Tulokset perustuvat 16 aikaisemman tutkimuksen aineistoihin.

Voimaharjoittelua 30–60 minuuttia viikoittain tekevät menehtyivät seurantojen aikana 10–17 prosenttia epätodennäköisemmin kuin muut osallistujat, tulokset osoittivat. Jos osallistuja harrasti lisäksi kuntoliikuntaa, riski menehtyä seurannan aikana oli yhteensä 30–45 prosenttia pienempi. Yhteydet koskivat kokonaiskuolleisuutta sekä sydän- ja verisuonitaudeista, diabeteksesta, aivoverenkiertohäiriöistä ja syövästä johtuvia kuolemia.

Voimaharjoittelun hyödyt olivat suurimmillaan, kun niitä teki 30–60 minuuttia viikossa. Tätä intensiivisemmän harjoittelun hyödyt jäivät epäselviksi.

Tulokset julkaistiin British Journal of Sports Medicine -lehdessä. Analysoitujen tutkimusten koko vaihteli 4 000 osallistujasta 480 000:een. Seuranta-ajat olivat lyhimmillään 2 vuotta ja pisimmillään 25 vuotta.

Uutispalvelu Duodecim

(British Journal of Sports Medicine 2022;DOI:10.1136/bjsports-2021-105061)

https://doi.org/10.1136/bjsports-2021-105061