Terveellisen ruokavalion omaksuminen onnistuu vielä yli seitsemänkymppisenä, tuore tutkimus osoittaa. Muutokset myös parantavat terveyttä ja pienentävät muun muassa sydän- ja verisuonitautien ja diabeteksen vaaraa.

Tulokset perustuvat PREDIMED-tutkimukseen, jossa selvitettiin Välimeren ruokavalion terveysvaikutuksia kolmen vuoden seurannassa. Tutkimukseen osallistuneet 2 300 miestä ja naista saivat opastusta ja tukea ruokavaliomuutosten tekemiseen ja ruokavalion noudattamiseen. Lisäksi kaikki saivat joko oliiviöljylisiä tai pähkinöitä.

Kun tutkijat vertasivat yli 70-vuotiaita osallistujia alle 60-vuotiaisiin, ruokavaliota noudattavia oli yhtä paljon kummassakin ikäryhmässä. Ikä ei vaikuttanut myöskään siihen, miten tunnollisesti ruokavaliossa pysyttiin.

Välimerellisen ruokavalion terveyshyödyt näkyivät yhtä lailla riippumatta sitä noudattavien iästä. Ruokavalion noudattaminen alensi verenpainetta, paransi kolesterolitasoja ja pudotti painoa kolmen vuoden seurannassa. Nämä kaikki muutokset pienentävät riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin, diabetekseen ja moniin muihin sairauksiin.

Tutkimukseen osallistuneet saivat osan ruoka-aineista ilmaiseksi, minkä lisäksi heitä tuettiin ja opastettiin ruokavaliomuutosten tekemisessä ja ruoanlaitossa. Onkin mahdollista, että tulokset olisivat toisenlaisia tutkimuksessa, jossa osallistujia ei tueta yhtä paljon.

Tutkimus julkaistiin European Journal of Nutrition -lehdessä.

Uutispalvelu Duodecim

(European Journal of Nutrition 2022;61:1429–1444)

https://doi.org/10.1007/s00394-021-02741-7