Päivittäinen liikunta ja fyysinen aktiivisuus pidentää kaikenikäisten elinikää, mutta yli 60-vuotiailla hyödyt näkyvät jo alhaisemmilla liikunnan tasoilla. Tuoreen tutkimuksen perusteella tähän riittää noin 6 000–8 000 askelta päivässä.

Tutkimus julkaistiin Lancet Public Health -lehdessä, ja se perustuu 15 aikaisemman tutkimuksen ja yhteensä 47 000 osallistujan tietoihin.

Tulosten perusteella osallistujan riski menehtyä seuraavien seitsemän vuoden aikana oli tasaisesti sitä pienempi mitä enemmän hän liikkui. Verrattuna alle 3 500 askelta päivässä ottaviin ainakin 5 800 askelta päivässä kävelevien riski menehtyä oli 40–50 prosenttia pienempi.

Alle 60-vuotiailla yhteys voimistui tasaisesti aina 10 000 askeleeseen saakka, mutta yli 60-vuotiaat eivät saaneet enää lisähyötyjä 8 000 päivittäisen askelen jälkeen.

Tulokset vahvistavat näyttöä säännöllisen liikunnan terveyshyödyistä ja osoittavat päivittäisen liikunnan myös pidentävän elinikää. Liikunta pienentää myös sydän- ja verisuonitautien ja lukuisten muiden sairauksien vaaraa, tutkimuksista tiedetään.

Uutispalvelu Duodecim

(Lancet Public Health 2022;7:e219–228)

https://www.thelancet.com/journals/lanpub/article/PIIS2468-2667(21)00302-9/fulltext