Terveellinen ja monipuolinen ruokavalio auttaa paitsi elämään pitempään myös pysymään paremmassa kunnossa pitempään, tuore israelilaistutkimus osoittaa. Tutkimus julkaistiin JAMA Network Open -lehdessä

Tutkimukseen osallistui 1 800 keskimäärin 75-vuotiasta, joiden ruokavaliot selvitettiin vuosina 2005–2006, minkä jälkeen heitä haastateltiin uudelleen vuosina 2017–2019. Keskimäärin 13-vuotisen seurannan aikana 890 osallistujaa menehtyi.

Osallistujien ruokavalioita arvioitiin sen perusteella, miten paljon heidän ruokavaliossaan oli kasviksia, hedelmiä, palkokasveja, täysjyväviljoja, terveellisiä rasvoja ja kalaa. Hyvänä pidettiin myös kohtuutta lisätyn sokerin, suolan, kovien rasvojen ja teollisten viljojen käytössä.

Terveellisintä ruokavaliota noudattavien riski menehtyä seurannan aikana oli noin 15 prosenttia pienempi kuin osallistujien, joiden ruokavalio oli epäterveellisin, tulokset osoittivat. Tämä havaittiin senkin jälkeen, kun analyysissa huomioitiin sosioekonominen asema ja monia tuloksiin mahdollisesti vaikuttavia elämäntapoja.

Terveellisintä ruokavaliota noudattavat myös pysyivät fyysisesti ja kognitiivisesti hyväkuntoisina huomattavasti todennäköisemmin kuin epäterveellisimmin syövät.

Israelilaisten havainnot olisi hyvä varmistaa lisätutkimuksissa, mutta ne viittaavat terveellisen ruokavalion hyödyttävän myös yli 75-vuotiaita. Ruokavalion lisäksi kuitenkin hyvin monet muutkin seikat ovat voineet vaikuttaa tuloksiin.

Uutispalvelu Duodecim

(JAMA Network Open 2022;5:e22214916)

https://doi.org/10.1001/jamanetworkopen.2022.14916