Liikunnan terveyshyödyt ovat kiistattomia, mutta enemmän epäselvyyttä on siitä, kuinka paljon ja kuinka intensiivisesti liikuntaa pitäisi harrastaa. Tuoreen tutkimuksen perusteella suosituksia innokkaampi liikkuminen ei välttämättä näy ainakaan kuolleisuudessa.

Tulokset perustuvat 116 000 yhdysvaltalaisen 30-vuotiseen seurantaan, jonka aikana liikuntatottumuksista kyseltiin 15 kertaa. Seurannan aikana 48 000 osallistujaa menehtyi.

Osallistujat, jotka harrastivat raskasta tai rasittavaa liikuntaa suositusten mukaan eli ainakin 1 h 15 min viikossa, menehtyivät sydän- ja verisuonitauteihin 30 prosenttia ja muihin syihin 15–20 prosenttia epätodennäköisemmin kuin osallistujat, jotka eivät saavuttaneet suositusten tasoa.

Samanlainen vaikutus havaittiin kevyemmin, mutta reippaasti liikkuvilla. Tällöin hyödyt nähtiin, kun osallistuja liikkui vähintään 2 h 30 min viikoittain.

Yli 5 tuntia viikossa reipasta liikuntaa tai yli 2 h 30 min rasittavaa liikuntaa harrastavien riski menehtyä oli vielä pienempi, mutta lisähyöty jäi vähäiseksi, tutkijat havaitsivat.

Reipasta liikuntaa ovat esimerkiksi uinti, sauvakävely, jumppa ja tanssi. Rasittavaa liikuntaa muun muassa juoksu, pyöräily ja pallopelit.

Yhdysvaltalaisten tulokset tukevat suomalaisia liikuntasuosituksia. Meillä reipasta liikkumista suositellaan tehtäväksi 2 tuntia 30 minuuttia viikossa. Raskaampaa liikuntaa riittää noin 1 tunti 15 minuuttia viikossa. Liikunnan hyödyt saa, vaikka sitä harrastaisi vain muutaman minuutin pätkissä. Lisäksi lihaskuntoa olisi hyvä harjoittaa vähintään kaksi kertaa viikossa.

Tutkimus julkaistiin Circulation-lehdessä.

Uutispalvelu Duodecim

(Circulation 2022;146:523–534)

https://www.ahajournals.org/doi/10.1161/CIRCULATIONAHA.121.058162