Univajeen on osoitettu edistävän aikuisten lihomista ja huonontavan teinien ruokavaliota. Nyt lyhyet yöunet on yhdistetty myös 3–5-vuotiaiden lihomiseen.

Asiaa selvitettiin tutkimuksessa, jossa 118 lasta kantoi aktiivisuusmittareita kuuden päivän ajan. Lisäksi tarkasteltiin lasten ruokavalioita, energiankulutusta ja -saantia, rasvaprosenttia ja rasvan määrää kehossa.

Tulosten perusteella lyhyimpiä yöunia nukkuvat söivät ateriansa myöhemmin ja heidän rasvaprosenttinsa nousi enemmän vuoden seurannan aikana, kun vertailukohtana olivat pitempiä yöunia nukkuvat. Myös myöhäinen unen keskikohta, joka kertoo vuorokausirytmistä, liittyi suurempaan rasvan määrään ja vaikutti ruokailurytmiin.

Havainnot olisi hyvä varmistaa suuremmissa tutkimuksissa, mutta ne viittaavat lyhyiden yöunien kerryttävän rasvaa myös pienillä lapsilla. Vaikutus ei ole välttämättä kovin suuri, mutta vuosien varrella vähäisetkin muutokset voivat johtaa ylipainoon ja lihavuuteen.

Aikuisilla univaje voi lisätä syömistä ja nostaa painoa jo muutamassa päivässä. Riittävä lepo on myös tärkeä osa laihduttamista ja painonhallintaa.

Tutkimus julkaistiin American Journal of Clinical Nutrition -lehdessä.

Uutispalvelu Duodecim

(American Journal of Clinical Nutrition 2022;DOI:10.1093/ajcn/nqac197)

https://doi.org/10.1093/ajcn/nqac197