Sopivina annoksina käytettynä kofeiini voi hieman parantaa urheilusuorituksia, mutta suuremmilla annoksilla sen haittavaikutukset saattavat olla hyötyjä suurempia. Kofeiini poistettiin Maailman antidopingtoimiston kiellettyjen aineiden listalta vuonna 2004, mutta sen käyttöä seurataan edelleen.

Tiedot käyvät ilmi tuoreesta katsaustutkimuksesta, jossa tarkasteltiin 25 kofeiinin urheiluvaikutuksia selvittäneen tutkimuksen aineistoja. Tutkimuksissa yhteensä 420 koehenkilöä sai kofeiinia joko alle 3 mg, 3–6 mg tai yli 6 mg painokiloa kohti.

Kofeiinilisiä saaneet kokivat enemmän haittavaikutuksia kuin lumevalmistetta saaneet annoksesta riippumatta, tulokset osoittivat. Pienimmät ja keskisuuret annokset aiheuttivat haittoja enimmillään 34 prosentille ja suurimmat annokset jopa 83 prosentille. Yleisimmät haitat olivat sydämen tiheälyöntisyys ja sydämentykytys sekä nukahtamisvaikeudet.

Vaikka aerobinen suoritus voi kofeiinin avulla hieman parantua, tutkijat uskovat suurten annosten haittojen olevan luultavasti hyötyjä suurempia. Aiempien tutkimusten perusteella sopivina annoksina kofeiini parantaa kestävyysurheilun suorituksia noin 3 prosenttia.

Jos urheilusuoritustaan haluaa parantaa kofeiinilla, tutkijat suosittavat pitäytymään noin 3 mg annoksessa painokiloa kohti. Esimerkiksi 70-kiloiselle tämä tarkoittaa noin 210 mg. Yhdessä kahvimukillisessa (2 dl) on noin 90–160 mg kofeiinia.

Tutkimus julkaistiin European Journal of Nutrition -lehdessä.

Uutispalvelu Duodecim

(European Journal of Nutrition 2022;61:3823–3884)

https://link.springer.com/article/10.1007/s00394-022-02874-3