Syyt ja oireet

Säären lihasaitio-oireyhtymässä sääressä oleva lihasryhmä turpoaa. Koska lihaksia ympäröivä kalvo ei anna myöden, lihasaitiossa paine nousee ja uhkana on verenkierron pysähtyminen kyseisissä lihaksissa. Pahimmillaan tämä voi johtaa lihasten kuolioon. Turpoamisen syynä voi olla äkillinen vamma, jossa verenvuoto ja kudosvaurio aiheuttavat turvotuksen, tai liiallinen iskukuormittava rasitus, joka johtaa lihasryhmän turpoamiseen. Urheiluharrastajilla, erityisesti pitkänmatkanjuoksijoilla tunnettu liikaharjoittelun aiheuttama ”penikkatauti” johtuu yleensä sääri- ja pohjeluiden välissä säären etu-ulkopuolella olevan lihasryhmän kipeytymisestä.

Lihasaitio-oireisiin kuuluu lihasryhmän yltyvä kipu, joka tuntuu vaurioituneesta aitiosta riippuen sääriluun jommallakummalla puolella ja pahenee rasituksessa. Nilkan ojentaminen aiheuttaa kipua lihasryhmässä ja voi esiintyä myös lihasheikkoutta. Lihasaitio-oireen kehittyessä äkillisen vamman yhteydessä kipu on suhteettoman kova perusvammaan nähden. Pitkälle edenneessä tilassa voi varpaissa ilmetä tuntopuutoksia.

Lihasaitio-oireyhtymä voi esiintyä myös yläraajassa kyynävarren alueella tähän kohdistuneen voimakkaan rasituksen yhteydessä.

Itsehoito

Jos lihasaitio-oire kehittyy hitaasti ja sillä on selvä liialliseen rasitukseen liittyvä syy, hoitona on rasituksen lopettaminen ja tulehduskipulääkkeet. Kipulääkegeeliä voi myös hieroa paikallisesti kipualueelle. Kiputilan rauhoittuminen voi viedä viikkoja.

Milloin hoitoon

Vamman jälkeen kehittyvä lihasaitio-oire edellyttää välitöntä arviota ja mahdollisesti leikkausta.

Rasitukseen liittyvä hitaammin kehittynyt oire, joka ei pahene, hoituu yleensä levolla ja lääkityksellä. Myös fysikaalisista hoidoista, kuten venyttelystä ja sähköhoidosta voi olla apua. Näihin hoitoihin kannattaa liittää myös keskivartalon ja jalkaterän mahdollisten asentovirheiden korjaaminen. Jos oireet kuitenkin kestävät kuukausia, on aihetta arvioida leikkaustarve.

Ehkäisy

Liikunnan aiheuttamia lihaskipuja voi ehkäistä kunnolla iskua vaimentavilla jalkineilla sekä välttämällä liian aikaista vamman jälkeistä liikunnan pariin palaamista. 30 % liikuntavammoista johtuu vanhan vamman uusiutumisesta. Keskivartalon ja lantion lihasten harjoitus auttaa kehon hallintaa sekä parantaa alaraajojen asentoa ja voi vähentää vaivoja.

Käytettyjä lähteitä

Mattila V. Lihasaitio-oireyhtymät. Lääkärin tietokannat / Lääkärin käsikirja [online; vaatii käyttäjätunnuksen]. Kustannus Oy Duodecim. Päivitetty 16.4.2021.

Parkkari J, Kannus P, Kujala U. Liikuntavammojen hoito ja ehkäisy. Lääkärin tietokannat / Lääkärin käsikirja [online; vaatii käyttäjätunnuksen]. Kustannus Oy Duodecim. Päivitetty 10.3.2021.

Rowdon G. Chronic Exertional Compartment Syndrome. eMedicine (vaatii käyttäjätunnuksen). Päivitetty 16.1.2021.