Nuorille kuskeilla kannattaisi mahdollisuuksien mukaan antaa käyttöön uusia autoja, joissa on nykyaikaisia turvalaitteita. Yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan tämä saattaisi vähentää nuorten kuolonkolareita.

Tutkimuksessa tarkasteltiin kuolemaan johtaneita liikenneonnettomuuksia vuosina 2016–2021. Yhdysvalloissa voi saada valvotun ajokortin jopa 14-vuotiaana, mutta osavaltioiden lait vaihtelevat.

Tulosten perusteella nuoret eli 15–18-vuotiaat kuskit olivat ajaneet yli 15 vuotta vanhalla autolla selvästi todennäköisemmin kuin keski-ikäiset kuskit. Vanhoilla autoilla ajetuissa kolareissa myös kuskin riski menehtyä oli suurempi riippumatta kuskin iästä.

Vaikka aineiston kaikissa onnettomuuksissa oli menehtynyt joku, kuskin riski kuolla oli tasaisesti sitä pienempi, mitä useampia turvalaitteita ja kuljettajan apujärjestelmiä autossa oli. Tällaisia ovat esimerkiksi hätäjarrutusavustin, kaistavahti ja katveavustin.

Tulostensa perusteella tutkijat suosittavat mahdollisuuksien mukaan antamaan nuorille kuskeille perheen kakkosauton sijaan uudempia autoja, jotka on varustettu moderneilla turva- ja apujärjestelmillä. Yhdysvalloissa autojen katsastuskäytännöt vaihtelevat, joten vanhat autot voivat olla paikoin heikossa kunnossa.

Tulokset eivät välttämättä sovellu suoraan Suomen oloihin, mutta myös meillä nuoret kuskit ovat muita alttiimpia liikenneonnettomuuksille. Suomessa ajokortin voi poikkeuskuvalla saada 17-vuotiaana.

Tutkimus julkaistiin JAMA Network Open -lehdessä.

Uutispalvelu Duodecim

(JAMA Network Open 2025;8:e258942)

https://doi.org/10.1001/jamanetworkopen.2025.8942