Etusivu » Pohjelihaksen venytysharjoitus

Pohjelihaksen venytysharjoitus

Lääkärikirja Duodecim -kuvat
15.7.2019
Tero Klemola

Yksi tapa venyttää kireää pitkää pohjelihasta:

  1. Kaksoiskantalihaksen (gastrocnemius-lihaksen) venytys aloitetaan rentouttamalla venytettävä lihas polvea koukistamalla ja lukitsemalla vartalon asento vastakkaisen käden kontaktilla venytettävään puoleen.
  2. Gastrocnemius-lihas alkaa kiristyä ja venyttyä, kun polvi suoristetaan (nuoli 1) ja telaluun asento korjataan alaraajan uloskiertoliikkeen avulla (nuoli 2).

Jalkaholviin ei tällöin kohdistu haitallista sisäänkierto- eli pronaatiorasitusta, kuten käy jalkaterän suoraan vääntöön perustuvissa venytysharjoitteissa ja esimerkiksi yölastahoidossa. Virheellinen venytystekniikka lisää potilaan jalkaterän nivelten ja pehmytkudosten rasitusta, eikä nilkan passiivinen koukistusliikeala parane odotetusti.

Kirjallisuutta

  1. Klemola T. Vaivaisenluu - monta tapaa hoitaa. Duodecim 2011;127:1709–18 «/xmedia/duo/duo99725.pdf»1.