Etusivu » Ruokailun merkitys ikääntyneiden suun terveydelle

Ruokailun merkitys ikääntyneiden suun terveydelle

Terve suu
19.12.2019
Jaana Helenius-Hietala

Monipuoliset ja säännölliset ateriat ovat tärkeitä ikääntyneen hyvinvoinnille. Pureskeltava ruoka ylläpitää sylkirauhasten toimintaa ja lisää syljen eritystä (ks. «Ravinto ja suun terveys»1). Kun suussa on riittävästi sylkeä, syöminen sujuu vaivatta ja suu sekä hampaat pysyvät terveinä.

Vaikka ei pystyisi syömään kovaa leipää tai raakoja juureksia, on hyvä pureskella pehmeää ruokaa. Pelkkä soseutettu ja vellimäinen ruoka ei kuitenkaan lisää syljeneritystä. Iän mukana ruokahalu usein vähenee, mihin vaikuttaa myös haju- ja makuaistin heikkeneminen.

Jos suussa on ongelmia, puuttuvia hampaita, purentavaikeuksia tai suun arkuutta, voi seurauksena olla aliravitsemus ja tärkeiden ravintoaineiden puutteesta johtuva yleiskunnon heikkeneminen.

5–6 ateriaa päivässä

Säännölliseen ateriarytmiin kuuluu ikääntyneellä, kuten nuoremmillakin, aamupala, lounas ja päivällinen sekä iltapäivän välipala (iltapäiväkahvi) ja iltapala. Jos näiden aterioiden välillä tarvitaan vielä syömistä, tulee valita hampaille turvallinen sokeriton tuote, esimerkiksi juustovoileipä.

Makeat leivonnaiset ja jälkiruuat aterioiden välillä ovat hampaille haitallisempia kuin heti ruuan jälkeen syötynä (ks. «Ravinnon sokerit ja suun terveys»2). Hedelmät ja marjat ovat terveellisiä, mutta niiden sisältämän hedelmäsokerin ja happojen vuoksi niitä kannattaa syödä vain aterian tai välipalan yhteydessä (ks. «Ravinnon happamuus ja hampaiden eroosio»3).

Ruokailun jälkeen suu on hyvä purskuttaa vedellä niin, että ruuantähteet huuhtoutuvat pois. Lopuksi voi suuhun ottaa ksylitolia sisältävän pastillin tai imeskelytabletin.

Riittävä juominen on tärkeää

Erityisesti ikäihmisten tulee juoda riittävästi, vaikka ei janottaisikaan. Iän myötä janon tunne usein heikkenee ja nestetapapainon ylläpitäminen vaikeutuu. Nesteen puute aiheuttaa elimistön kuivumista, mikä ilmenee muun muassa päänsärkynä, heikotuksena ja aineenvaihdunnan häiriöinä. Ikääntyneen tulisi juoda nesteitä päivässä noin 1,5–2 litraa. Ruokajuomaksi suositellaan maitoa tai piimää. Paras janojuoma aterioiden välillä on vesi.

Mehut ja muut makeat juomat aiheuttavat turhia happohyökkäyksiä. Yli 65-vuotiaiden yleisin makea juoma on sokeroitu kahvi. Muita sokeroituja juomia ja makeita välipaloja ikääntyneet käyttävät melko harvoin.